Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
2024-03-19 19:50:23
SAS offentliggör att den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra
distrikt i USA (den "Amerikanska Domstolen") har godkänt SAS chapter 11-plan
("Chapter 11-planen"). Chapter 11-planens ikraftträdande kommer fortsatt att
vara beroende av uppfyllandet av olika villkor, inklusive olika
myndighetsgodkännanden samt genomförandet av en svensk företagsrekonstruktion på
SAS AB-nivå. SAS förväntar sig för närvarande att slutföra chapter 11-processen
omkring halvårsskiftet 2024, och upprepar sin förväntan om att efterställda
borgenärer inte kommer att få någon ersättning alls och att det inte kommer att
finnas något värde kvar till befintliga aktieägare i SAS AB. Samtliga av SAS
AB:s stamaktier och noterade kommersiella hybridobligationer förväntas vidare
bli inlösta, indragna och avnoterade i samband med rekonstruktionsförfarandenas
slutförande. SAS verksamhet och schemalagda flygavgångar påverkas inte av
rekonstruktionsförfarandena och SAS kommer att fortsätta tillhandahålla sina
tjänster för kunderna som vanligt genom denna process.
SAS initierade ett frivilligt chapter 11-förfarande i USA för att accelerera
implementeringen av SAS omfattande transformationsplan SAS FORWARD.
Målsättningen med chapter 11-processen var att nå överenskommelser med viktiga
intressenter, rekonstruera bolagets skulder, omstrukturera flygplansflottan och
erhålla ett betydande kapitaltillskott.
Under chapter 11-processen har SAS framgångsrikt omstrukturerat sin
flygplansflotta och ingått avtal med 15 leasegivare som står för sammanlagt 59
flygplan. Genom de ändrade leasingavtalen förväntas SAS uppnå målsättningen om
årliga kostnadsbesparingar om minst 1,0 miljarder SEK i minskade utgifter för
flygplansleasing och årliga kassaflödespåverkande poster relaterade till
flygplansfinansiering.
SAS har också framgångsrikt avslutat en konkurrensutsatt anskaffningsprocess för
exitfinansiering och utsett Castlelake, L.P., som företrädare för vissa fonder
och närstående ("Castlelake"), Air France-KLM S.A. ("Air France-KLM") och Lind
Invest ApS ("Lind Invest"), tillsammans med den danska staten, som vinnande
budgivarkonsortium. Den överenskomna transaktionsstrukturen innefattar en total
investering i det rekonstruerade SAS motsvarande 1200 miljoner USD, vilket
inkluderar 475 miljoner USD i nya onoterade aktier och 725 miljoner USD i
säkerställda konvertibla skuldebrev.
Chapter 11-planen, som idag godkändes av den Amerikanska Domstolen, stöds av mer
än 99 procent av borgenärerna som röstade om chapter 11-planen.
"Det här är en stor milstolpe för SAS i arbetet med vår transformationsplan SAS
FORWARD. Den godkända chapter 11-planen stöds av över 99 procent av våra
borgenärer som röstade, och ger en tydlig väg ut ur rekonstruktionsförfarandena.
Vi ser fram emot att komma ut på andra sidan som ett konkurrenskraftigt och
finansiellt starkare flygbolag med en stabil kapitalstruktur. Jag vill tacka
våra investerare och andra intressenter som har arbetat konstruktivt med oss för
att nå denna milstolpe samt våra borgenärer för deras förtroende och stöd för
vår plan. Jag vill också tacka våra medarbetare för deras engagemang och
målmedvetenhet under processen. Vi har fortfarande mycket arbete framför oss,
men detta är ett kraftfullt steg mot att förverkliga SAS potential att fortsätta
ligga i framkant av flygbranschens utveckling under många år framöver", säger
Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
Chapter 11-planens ikraftträdande kommer fortsatt att vara beroende av
uppfyllandet av olika villkor, inklusive olika myndighetsgodkännanden samt
genomförandet av en svensk företagsrekonstruktion på SAS AB-nivå. SAS upprepar
sin förväntan om att efterställda borgenärer inte kommer att få någon ersättning
alls och att det inte kommer att finnas något värde kvar till befintliga
aktieägare i SAS AB. Samtliga av SAS AB:s stamaktier och noterade kommersiella
hybridobligationer förväntas vidare bli inlösta, indragna och avnoterade i
samband med rekonstruktionsförfarandenas slutförande.
Information om chapter 11-processen
Ytterligare information om SAS frivilliga chapter 11-process finns tillgänglig
på SAS särskilda hemsida för rekonstruktionen,
https://sasgroup.net/transformation. Domstolshandlingar och andra dokument
relaterade till chapter 11-processen i USA är tillgängliga på en separat hemsida
som administreras av SAS ombud (s.k. claims agent), Kroll Restructuring
Administration LLC, på https://cases.ra.kroll.com/SAS. Information finns även
tillgänglig via telefon (844) 242-7491 (USA/Kanada) eller +1 (347) 338-6450
(internationellt), och via epost på SASInfo@ra.kroll.com.
Rådgivare
Weil, Gotshal & Manges LLP är global juridisk rådgivare och Mannheimer Swartling
Advokatbyrå AB är svensk juridisk rådgivare till SAS. Seabury Securities LLC och
Skandinaviska Enskilda Banken AB är investmentbanker. Seabury Securities LLC är
även rekonstruktionsrådgivare till SAS. Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP
är juridisk rådgivare, Rothschild & Co är investmentbank och SkyWorks Holdings
LLC är flygkonsult till Castlelake. White & Case LLP, Euclid Law och Sheppard,
Mullin, Richter & Hampton LLP är juridiska rådgivare till Air France-KLM. Bech
-Bruun Advokatpartnerselskab är juridisk rådgivare och Latham & Watkins LLP är
amerikansk juridisk rådgivare till Lind Invest. Wilkie Farr & Gallagher LLP är
juridisk rådgivare, Jefferies LLC är investmentbank, AlixPartners, LLP, är
finansiell rådgivare, Alton Aviation Consultancy LLC är industrirådgivare och
DLA Piper LLP är skandinavisk juridisk rådgivare till Kommittén för
oprioriterade borgenärer.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, +46 8 797 29 44
Investor relations, +46 709 977 070
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och
Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt
skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg
och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt
våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i
nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv
teknik- och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll
koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster,
tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök
https://www.sasgroup.net