Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
2024-04-08 11:00:12
2 miljoner passagerare reste med SAS i mars
2 miljoner passagerare reste med SAS i mars, en ökning om 5 procent jämfört med
samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 15 procent och RPK
(passagerarkilometer) ökade med 20 procent, jämfört med mars 2023. Kabinfaktorn
för mars var 79 procent.
"Vi är glada att 2 miljoner passagerare reste med SAS under mars, vilket
inkluderar påskhelgen i år. Under månaden godkände den amerikanska domstolen SAS
rekonstruktionsplan, vilket är en stor milstolpe för SAS FORWARD och ger oss en
tydlig väg ut ur rekonstruktionsförfarandena. SAS har också tecknat ett nytt
avtal med den norska försvarsmakten om strategisk flygevakuering, vilket innebär
att vi kommer att fortsätta dessa uppdrag med en Airbus A320neo som har lägre
utsläpp, till följd av utfasningen av det nuvarande flygplanet under 2025.
Slutligen är vi stolta över att SAS åter igen blivit framröstat som det mest
hållbara bolaget i flygbranschen bland svenska och danska konsumenter", säger
Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
[][]
SAS total trafik Mar24 Förändring[1] Nov23- Mar24 Förändring[1]
(reguljär och
charter)
ASK, säteskilometer 3 589 15,1% 15 735 12,0%
(milj.)
RPK, 2 837 20,2% 11 606 16,4%
passagerarkilometer
(milj.)
Kabinfaktor 79,1% 3,4 pp 73,8% 2,8 pp
Antal passagerare 2 003 4,9% 8 533 6,2%
(000)
[1] Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter
Geografisk Mar24 Nov23-
utveckling, vs. Mar24
reguljärtrafik Mar23 vs.
Nov22
-Mar23
RPK ASK RPK ASK
Interkontinentalt 25,7% 19,3% 22,0% 16,5%
Europa/Intra-Skand 26,8% 19,6% 20,5% 15,2%
Inrikes -9,8% -9,3% -2,7% -5,4%
[]
Preliminär yield och Mar24 Förändring[1] Valutajusterad förändring
PASK
Yield, SEK 1,00 -7,0% -6,7%
PASK, SEK 0,79 -2,6% -2,3%
Mar24
Punktlighet (avgång 15 84,9%
minuter)
Regularitet 98,7 %
Förändring av totala 20.1%
koldioxidutsläpp
Förändring av -0.2%
koldioxidutsläpp per
säteskilometer
Definitioner:
RPK - Passagerarkilometer
ASK - Säteskilometer
Kabinfaktor - RPK/ASK
Yield - Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK,
exklusive charter.
PASK - Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer - SAS passagerarrelaterade
koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue
och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året
innan
Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt
och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra
totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och
Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt
skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg
och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt
våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i
nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv
teknik- och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll
koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster,
tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök
https://www.sasgroup.net