Fredag 9 Maj | 20:44:34 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 N/A Bokslutskommuniké 2025
2025-11-27 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-28 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 N/A Årsstämma
2025-05-27 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-16 N/A X-dag ordinarie utdelning HKY 0.00 NOK
2025-02-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-27 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 - X-dag ordinarie utdelning HKY 0.00 NOK
2024-05-30 - Årsstämma
2024-05-30 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-28 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-01 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-20 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-06-16 - Årsstämma
2023-06-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-06-01 - X-dag ordinarie utdelning HKY 0.00 NOK
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-20 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-06-13 - Årsstämma
2022-06-01 - X-dag ordinarie utdelning HKY 0.00 NOK
2022-03-28 - Bokslutskommuniké 2021

Beskrivning

LandNorge
ListaEuronext Growth Oslo
SektorTjänster
IndustriShipping & Offshore
Havila Kystruten är ett rederi. Bolaget är en del av gruppen Havila Shipping. Havila Kystruten erbjuder kryssningar. Idag erbjuds huvudsakligen kryssningar mellan Bergen och Kirkenes. Bolaget äger och förvaltar över ett flertal fartyg anpassade för nämnda transporter, där kunderna återfinns inom ett flertal sektorer. Störst verksamhet återfinns inom Norden.
2024-04-26 07:35:21
Havila Kystruten AS drifter de fire mest miljøvennlige skipene på den klassiske
kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Kontrakten med Samferdselsdepartementet er
for perioden ut 2030, med opsjon for Samferdselsdepartementet til å forlenge
avtalen med ett år.

Samferdselsdepartementet annonserte 25. april 2024 at de har satt i gang et
transport- og miljøfaglig utredningsarbeid av kystrutetjenesten. Arbeidet tar
sikte på å kartlegge hvilke transportbehov kystrutevirksomheten skal dekke,
hvilke miljøkonsekvenser den har, og potensialet for ytterligere skjerping av
miljøkravene inn mot en ny anbudsperiode. Utredningen vil utføres av Oslo
Economics på vegne av Samferdselsdepartementet.

Havila Kystruten ser positivt på at arbeidet med neste anbudsperiode blir
iverksatt nå, og i god tid før utløp av denne perioden i 2030. Selskapet er
optimistiske med tanke på både behovet for transporttilbudet langs kysten, og en
innstramming av miljøkrav for å operere på ruten.

Havila Kystruten har ett høyt antall lokale reisende (51 %), og en økende
interesse for Norge som turist destinasjon bidrar til høyt samlet belegg om bord
i skipene. Kystturismen skaper også store positive ringvirkninger langs kysten,
med mange lokale leverandører som leverer aktiviteter på land i de 34 havnene
som skipene besøker på rundturen.

Havila Kystruten er videre godt posisjonert til å møte strengere miljøkrav i en
ny anbudsrunde. Selskapet har allerede i dag redusert CO2-utslipp med 35 % ved
bruk av «plug in hybrid»-teknologi, som kombinerer fremdriftsmaskineri drevet av
naturgass med støtte fra en stor batteripakke. Ved å blande inn biogass, kan
selskapet redusere utslippene ytterligere og med opptil 90 % sammenlignet med
konvensjonell MDO (Marine Diesel Oil).

Kontakter:

Administrerende direktør Bent Martini, +47 905 99 650

Finansdirektør Aleksander Røynesdal, + 47 413 18 114