Torsdag 15 Maj | 05:28:03 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 14:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-21 14:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-23 14:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-05 N/A X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2025-06-04 N/A Årsstämma
2025-05-14 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-28 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-07 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2024-06-05 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-22 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-01 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-23 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-09 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2022-06-08 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-09 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2021-06-08 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-24 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-25 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-05 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2020-06-04 - Årsstämma
2020-05-19 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-07 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Zoomability utvecklar, producerar och vidaresäljer eldrivna fordon. Produkterna är huvudsakligen avsedda att användas för personer som lider av funktionsnedsättningar och sjukdomar där begränsad rörlighet förekommer i vardagen. Kunderna återfinns bland privata personer, runtom den europeiska marknaden där bolaget driver försäljning via olika samarbetspartners. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2025-05-14 08:37:00

Framsida rapport Q1_2025.jpg

VD kommentar Q1 2025

När man ser på det ekonomiska utfallet av Q1 kan man tro att den positiva trend vi hade i Q4 2024 ser ut att vara bruten. Men Q1 är alltid vårt sämsta kvartal, och jämfört med Q1 2024 var försäljningen 96 % högre och resultatet förbättrat med 14 %. Förutsättningarna för kraftig tillväxt har aldrig har varit bättre än nu. 

Att jag och övriga i bolaget har en stark framtidstro beror till största delen på den nya affärsmodell vi håller på att implementera. Det är en övergången från den traditionella modellen där vi ansvarade för allt - från "ax till att sälja limpan" - till att nu bara "köpa in och sälja limpor", vilket möjliggör en betydligt snabbare tillväxt utan att vi behöver binda lika mycket kapital.

Fokus under Q1 2025 har därför varit att fortsätta bygga upp vårt JV i Kina, som ansvarar för vår nya Zoom 2.0. Men det har tagit en hel del av våra mycket begränsade personella och ekonomiska resurser. Allt flyter dock på och vi räknar med att Zoom 2.0 kommer lanseras i Lindvallen/Sälen 26-27 maj. Dit är också alla våra distributörer är inbjudna.

Gäster från USA och de viktigaste europeiska länderna kommer att närvara. Men vi kommer också att sända en del av mötet via videolänk, så att även de distributörer som inte personligen kan närvara har möjlighet att delta, däribland de från Australien och Kanada.

Vi säljer fortfarande vår Zoom Uphill, men har tyvärr inte kunnat leverera de ordrar vi fått in senaste månaden beroende på komponentbrist. Det kommer dock snart vara åtgärdat, så i början av juni leverera vi de ordrar som nu finns.

Men det är först i slutet av Q3 vi räknar med att verkligen få igång leveranserna då Zoom 2.0 beräknas vara tillgänglig i större skala. Hur många som då kommer gå ut direkt är svårt att säga, men det blir nog en hel del då alla våra säljkanaler behöver en eller flera.

Zoom 2.0 kommer ha batterier med dubbel kapacitet, vilka också är kompatibla med de dryga 1000 Zoom Uphill som nu finns ute på marknaden. Det kommer säkert kunna bidra till ökade intäkter redan i år.

Men det är inte bara faktumet att vi har en ny Zoom som kommer bidra till att vi växer. Genom den nya affärsmodellen kommer vi också för
första gången verkligen kunna lägga ordentligt med resurser på marknad och sälj. 

Vi lanserar snart vår nya distributörsportal. Det innebär en betydligt bättre kommunikation med våra distributörer. Men vi kommer också från centralt håll öka trycket via våra digitala marknads- och säljkanaler vi byggt upp, och testats de senaste 6 månaderna.

Efter vår "kick off" i slutat av maj innebär det givetvis också extra personligt fokus på våra distributörer runt om i världen. Och i Sverige kommer vi jobba i nära samarbete med We Run Sweden AB, som redan har kommit igång.

Vår affärsmodell är egentligen en form av franchising där vi äger varumärket och utvecklingen av det och nya produkter, samt leveransen av produkterna ut till distriburörerna. Sen sköter vårt nätverk av distributörer och återförsäljare den lokala försäljningen, samt service och support.

Då vårt JV tar kostnaden för att öka produktionen gör det också att vi kan växa snabbare och till en betydligt lägre kostnad. 

Det här är också en affärsmodell som i framtiden kan ta oss långt trots allt som händer i vår omvärld. Vi har en mycket stor global marknad och vi blir mindre sårbara ju fler länder vi finns representerade i. Idag är det ju allt från Kina och Australien, via många europeiska länder, till USA och Kanada. 

Det största problemet just nu är tullarna för import till USA, men hur det ser ut i Q3 är svårt att säga. Men även om de fortfarande kommer vara på en hög nivå så finns det sätt att minimera problemet. 

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int

För mer information kontakta:

Pehr-Jkhan Fager, VD
0709203961
pj@zoomability.com