Torsdag 15 Maj | 06:26:50 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-11-13 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-21 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-02 N/A Årsstämma
2025-05-23 N/A X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2025-05-15 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-17 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-31 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2024-05-30 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-21 - Extra Bolagsstämma 2023
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2023-05-25 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-26 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-10 - Årsstämma
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2022-02-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-02 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-12 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2020-06-11 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2019-05-22 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-21 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-05-23 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-19 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2017-06-16 - Årsstämma
2017-05-31 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-24 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-23 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-10-18 - Split UMIDA B 100:1
2016-08-31 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-14 - Årsstämma
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-09 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2016-02-19 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-20 - Extra Bolagsstämma 2015
2015-11-20 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-20 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 - Årsstämma
2015-04-17 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-12-19 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-12-09 - 15-7 2014
2014-11-25 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-03 - Split UMIDA B 50:1
2014-08-26 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-23 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-16 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2014-04-15 - Årsstämma
2014-02-14 - Bokslutskommuniké 2013
2013-12-04 - 15-7 2013
2013-11-20 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-23 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-23 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-28 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2013-03-27 - Årsstämma
2013-02-22 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-23 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-22 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-08-24 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-20 - Årsstämma
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-16 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-11 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-13 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2011-04-12 - Årsstämma
2011-02-23 - Bokslutskommuniké 2010

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Umida Group är ett dryckesbolag. Genom diverse dotterbolag produceras, marknadsförs och säljs vin, sprit, blanddryck, glögg och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel i både egna och externa uppdragsgivares varumärken. Umida Group verkar på en internationell marknad med kunder och uppdragsgivare i flera olika länder. Bolaget grundades år 2007.
2018-08-28 09:00:00

Umida ökar nettoomsättningen med 32% under andra kvartalet

Kvartalet i korthet

Kvartalet i siffror apr-jun 2018 apr-jun 2017
Nettoomsättning (KSEK) 20 036 16 078
Nettoomsättning exkl punktskatter (KSEK) 13 382 10 158
Rörelseresultat (KSEK) -3 842 -3 933
Resultat (KSEK) -4 180 -3 974
Resultat per aktie (SEK) -0,36 -0,41
Eget kapital per aktie (SEK) 1,98 3,71

Viktiga händelser under och efter kvartalet
  • Bolagets nettoomsättning exkl punktskatter ökade med 32% jämfört med föregående år.
  • Försäljningen av egna varumärken ökade med 52%, genom framför allt Motörhead och Sweden Rock Festival från Brands for Fans förvärvet, samt tillskottet Casana Tonic. 
  • Ökade marknadsinvesteringar i egna varumärken om ca MSEK 0,9 inför sommarens högsäsong påverkar periodens resultat men ger långsiktiga positiva effekter.
  • Under andra kvartalet vann Umida totalt fem upphandlingar på de nordiska monopolen, vilket motsvarar en estimerad nettoomsättning om totalt ca MSEK 5,5 under en 12 månaders period.
  • Flera nya Brands For Fans produkter har lanserats och en tillväxtplan för Motörhead varumärket har tagits fram.
  • Samarbetetmed Alfons Walcher Estates Distillery avseende import och försäljning av Biostilla gin på den svenska marknaden har avslutats. Umida kommer istället att fokusera på försäljning av Brands For Fans gin-produkter och lansering av ett eget gin varumärke.  
  • Nyheten Casana Tonic har tagit en bra position på marknaden och sålt över 300.000 burkar t.o.m. juli månad.

Halvåret i korthet

Halvåret i siffror jan-jun 2018 jan-jun 2017
Nettoomsättning (KSEK) 34 398 31 019
Nettoomsättning exkl punktskatter (KSEK) 23 283 19 655
Rörelseresultat (KSEK) -9 667 -6 438
Resultat (KSEK) -10 156 -6 491
Resultat per aktie (SEK) -0,87 -0,66
Eget kapital per aktie (SEK) 1,98 3,71

VD kommentar

Bolagets långsiktiga mål ligger fast och vi arbetar målmedvetet med att skapa organiskt tillväxt i vår egen portfölj, ta in lönsamma legoproduktionsuppdrag samt aktivt identifiera och inleda diskussioner med potentiella uppköpskandidater för att nå målet om MSEK 300 i omsättning år 2020. 

Under andra kvartalet ökade bolagets totala omsättning med 32% jämfört med föregående år. Umidas egen portfölj med varumärken där vi har hög bruttomarginal ökade med drygt 50%. Vi har med andra ord haft en mycket positiv utveckling av bolagets egen produktportfölj under perioden, framförallt drivet av förvärvet Brands for Fans och lanseringen av Casana Tonic. Under det senaste kvartalet har vi intensifierat våra marknadssatsningar och investerat mångdubbelt mer än tidigare bakom våra prioriterade varumärken, såsom LACKS!, Casana och Brands For Fans portföljen. Vår nyhet för året, Casana har tagit en bra position på marknaden och sålt mycket bra under framförallt juni-juli mycket tack var sommarens fina väder.

Ökade investeringar i marknadsföring av Umidas varumärken är avgörande för att bygga en stark portfölj, skapa organisk tillväxt och en långsiktig hållbar affär. De ökade investeringarna har dock haft en negativ resultatpåverkan under perioden. Rörelseresultatet under andra kvartalet är fortsatt negativt men en liten förbättring gentemot föregående år. På grund av den säsongsvariation vi har i vår egen portfölj räknar vi med en stärkt lönsamhet och ett positivt resultat under andra halvåret där framförallt kvartal fyra skall generera god lönsamhet. 

Innovation står högt upp på bolagets agenda och vi jobbar intensivt och målmedvetet med både produkt- och smakutveckling, vilket löpande genererar tydliga resultat. Under maj-juni har vi vunnit totalt 5 upphandlingar på de nordiska monopolen och vi har även fått centrala listningar på Coop och Bergendahls för en stor del av vårt alkoholfria glöggsortiment. På spritsidan har vi stor potential att växa med Motörhead som varumärke genom nya produkter och på nya marknader, samt med ett eget gin varumärke.

Även om vi har lyckats skapa en stark organisk tillväxt så behöver vi komplettera verksamheten med ett eller flera förvärv för att nå både en volym och omsättning varifrån vi kan driva en långsiktig och lönsam tillväxt. Vi letar ständigt och proaktivt efter intressanta förvärvskandidater och hoppas kunna genomföra åtminstone ett nytt förvärv innan årsskiftet. Nya samarbeten och nya affärer ligger högt på min agenda och jag har för avsikt att ta oss in på den volymdrivna och lönsamma vinmarknaden mot slutkonsument i syfte att utveckla vår portfölj ytterligare, jämna ut säsongsvariationerna och driva lönsam tillväxt även i det segmentet.

Katarina Nielsen 
VD, Umida Group AB 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Katarina Nielsen

Verkställande direktör
Umida Group AB (publ.)

Telefon: +46 (0)70 759 08 90

Om Umida Group AB (publ)

Umida Groups affärsidé är att importera, producera, marknadsföra och sälja en egen produktportfölj med alkoholhaltiga drycker, alkoholfria alternativ och matlagningsprodukter, samt att erbjuda legoproduktion.