Touchtech AB lämnar idag en lägesuppdatering för det fjärde kvartalet 2025. Det omställningsarbete som inleddes under året har gett full effekt: bolaget visar stabila finanser och en växande andel återkommande intäkter. Samtidigt har viktiga strategiska framsteg gjorts inom både affärsområdena Retail och Wholesale, vilket bäddar för tillväxt framöver.
Finansiell stabilitet och SaaS-fokus
De kostnads- och fokusåtgärder som genomfördes under 2025 har bidragit till stabiliserad kassautveckling och en högre andel återkommande intäkter. Per 30 november uppgick likvida medel till 9,5 MSEK, i nivå med sista juli. Återkommande intäkter utgör nu >65 % av omsättningen och bolaget fortsätter att öka ARR i linje med tidigare kvartal. Vi har samtidigt fortsatt att utveckla erbjudandet och förberett kommersiella initiativ som syftar till att möjliggöra ökad SaaS-tillväxt framöver under lönsamma former.
VD Deniz Chaban kommenterar utvecklingen:
"Vi går ur 2025 som ett mer fokuserat bolag, med stabilare finanser och en tydligare affärsmodell där återkommande intäkter spelar en allt större roll. Parallellt har vi tagit viktiga steg i utveckling av både produkt och positionering som stärker vår konkurrenskraft inför 2026."
Touchtech InStore™ (för Retail) - Från "Endless Aisle" till en säljmaskin
Vår lösning för fysisk handel, Touchtech InStore™, genomgår en strategisk ompositionering. Från att historiskt ha setts som en lösning för att beställa varor som är slut i butiken (så kallad "Endless-Aisle"), positionerar vi nu verktyget som en central del av butikens försäljningsarbete.
Med den nya paketeringen, som lanserades med en ny hemsida i november, tydliggör vi affärsvärdet: ökad försäljning.
- "Money Making Machine" - Vårt nya case med Jack & Jones visar att butiker som använder InStore ökar sin försäljning med upp till 15 %.
- Med hjälp av AI-funktionalitet hjälper verktyget till att sälja hela outfits, vilket ökar den genomsnittliga varukorgen.
- Lösningen fungerar både som säljstöd för personalen och som självbetjäning för kunden.
Målet är att InStore ska ses som en "must-have"-tjänst med tydlig ROI (Return on Investment). För att sänka trösklarna för nya kunder har vi börjat utveckla en app till e-handelsplattformen Shopify och för diskussioner med fler plattformsbolag för strategisk partnerskap. Vi ser också framsteg hos befintliga kunder, där t.ex. modekedjan Zizzi avser att rulla ut InStore till ytterligare ca 30 butiker.
Vi har strategiskt valt att avvakta med större marknadsföringskampanjer av denna ompaktering under fjärde kvartalet då målgruppen varit fullt upptagen med Black Friday och julhandeln. Kampanjerna är istället förberedda för lansering i början av 2026.
DSR (för Wholesale) - Ett komplett verktyg för säljtemet
Inom vårt wholesale-erbjudande (försäljning från varumärke till butiksägare) sker nu ett paradigmskifte. Det som tidigare kallades "Digital Showroom" byter namn till DSR (Digital Selling Redefined) för att spegla att lösningen nu omfattar mer än presentation av kollektioner. Historiskt har Digitala Showroom främst använts 4-8 gånger per år för att sälja in kommande kollektioner (pre-order). Vilket innebär att säljarna behövt byta system till B2B-shopen när de ska sälja lagerförda varor för omgående leverans.
Viktiga genombrott under Q4:
- Hela sortimentet i ett verktyg: Efter sex månaders intensiv utveckling lanserade vi förra veckan möjligheten att sälja både kommande kollektioner och lagerförda varor i DSR. Detta förväntas öka användningen från några få gånger per år till att bli säljarnas dagliga arbetsverktyg.
- Strategiskt beslut hos BESTSELLER: Vi har glädjen att meddela att både Jack & Jones och ONLY nyligen beslutat, efter en längre tids övervägning och utvärdering i mindre skala, att göra DSR till ett strategiskt initiativ inför 2026. Dessa två varumärken utgör större delen av BESTSELLER. Detta innebär en potentiell utrullning till över 500 nya säljare, vilket kommer fortsätta driva våra SaaS-intäkter under det kommande året.
- New Way of Selling: Varumärket Name it har initierat ett globalt förändringsarbete inom sin säljorganistion, där DSR är en nyckelkomponent. Vi stöttar detta med utbildningar på-plats samt online och ser redan hur arbetssättet sprider sig till andra varumärken inom koncernen.
Vi har även levererat de första enheterna av vår nya hårdvara, DSR Mini 43" (smidiga och mindre touchbord på hjul), till showrooms i Italien. Detta stärker vårt erbjudande som helhetsleverantör av både mjukvara och hårdvara vilket bidrar till att vi blir mer konkurrenskraftiga i nya affärsdialoger.
Framtidsutsikter
Det händer mycket kring DSR och vår relation med BESTSELLER, där allt fler av varumärkena går från att se vår lösning som "nice-to-have" till en absolut "must-have". Under nästa år kommer vi, baserat på data från dessa samarbeten, att vidareutveckla ett gediget affärscase för att bearbeta och attrahera fler varumärken utanför nuvarande kundbas.
Jag önskar alla aktieägare och samarbetspartners en God Jul och ett Gott Nytt År!