Lördag 11 Oktober | 07:57:14 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2027-02-18 07:30 Bokslutskommuniké 2026
2026-11-12 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q3
2026-08-21 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q2
2026-05-08 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-20 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-18 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-24 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2025-04-23 - Årsstämma
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2024-04-26 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2022-04-26 - Årsstämma
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Synsam är verksamt inom optikbranschen och fokuserar på försäljning av glasögon, kontaktlinser och tillbehör. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner som behöver synkorrigering och modeaccessoarer. Verksamheten är främst koncentrerad till Norden, med en huvudsaklig närvaro i Sverige, Norge och Finland. Synsam grundades 1968 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-09-24 13:00:00

Under Synsam Groups kapitalmarknadsdag idag den 24 september 2025 kommer Synsam att beskriva hur Synsam förändrar optikbranschen och driver tillväxt samt ökad effektivitet. Bolagets uppdaterar också sina finansiella mål på medellång sikt.

- Synsams resa har bara börjat. I den växande marknad som präglas av attraktiva drivkrafter, möter vi kundernas behov med våra starka koncept och ser framför oss fortsatt lönsam tillväxt i Norden. Synsam fortsätter leda utvecklingen i branschen, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Synsam Lifestyle - abonnemanget för livslånga behov

Sedan Synsam lanserade Synsam Lifestyle-abonnemanget har det blivit en självklar trygghetslösning för våra kunder. Idag står Synsam Lifestyle-abonnemanget för 53 procent av Synsams omsättning, viket är ett bevis på kraften i att förena innovation med kundinsikt. Kundbasen växer starkt och består per juni 2025 av cirka 871 000 totalt antal abonnemangskunder, varav cirka 730 000 Synsam Lifestyle-abonnemangskunder.

Synsam har ett försprång genom flera års utveckling av Synsam Lifestyle-abonnemanget och målsättningen är att öka takten. Synsams ambition är att växa kundbasen för abonnemang till 1 210 tusen totalt antal abonnemangskunder varav 1 010 tusen Synsam Lifestyle-abonnemangskunder 2029.

Etableringar som driver tillväxt

Synsams butiker är de mest attraktiva, både lokalt och på marknaden i stort. Synsam erbjuder det bredaste och mest eftertraktade sortimentet - alltid optimerat efter kundens behov.

Synsams etableringsstrategi innebär att nya butiker når lönsamhet snabbt, vilket visar både styrkan i Synsams koncept och kompetensen hos Synsams medarbetare. Gemensamt för alla etableringar är att Synsam alltid arbetar med den senaste versionen av Synsams ledande koncept, rätt omfattning på sortiment och vässade kunderbjudanden - Synsam ska alltid vara bäst på varje ort. Målbilden från 2026 är att reducera payback från tidigare i snitt drygt 3 år för nyetableringar till 2,5 år.

Från 2021 till och med juni 2025 har Synsam genomfört sammanlagt 200 nyetableringar och uppgraderingar till Mega Stores. Det tidigare kommunicerade målsättningen att etablera 90 nya butiker under 2024-2026 står fast. För perioden 2027-2029 är målsättningen 80 nyetableringar samt 30 uppgraderingar till Mega Stores. Målsättningen är att dessa nyetableringar 2027-2029 kommer att fördelas på cirka 40-60 stycken i Sverige, cirka 10-20 i Finland och cirka 10-20 i Norge. Målsättningen är att uppgraderingar till Mega Stores kommer att fördelas på cirka 10-20 i Danmark, cirka 5-10 i Sverige och cirka 5-10 i Norge.

Synsam EyeView - teknik som ökar kapacitet och tillgänglighet

Optikbranschen som helhet har under en längre tidsperiod haft en brist på optiker, främst i regioner inom Sverige och Norge, vilket i vissa fall begränsat möjligheten att växa och möta kundernas efterfrågan. Synsam EyeView, med teknik, optikerassistenter och optiker i samspel, innebär att kunderna får tillgång till fler kvalitativa synundersökningar. Synsam EyeView medför också att Synsam kan etablera sig på orter även där optiker saknas.

Synsam EyeView är fullt ut implementerat i Norge och Sverige och antalet butiker med Synsam EyeView i övriga marknader ökar successivt.

Av det totala antalet synundersökningar i det första halvåret 2025 genomfördes 13 procent med Synsam EyeView i Sverige och 20 procent i Norge. Andelen synundersökningar som utförs med stöd av Synsam EyeView väntas öka under kommande år och Synsams ambition på lång sikt är att varannan synundersökning i Sverige och Norge skall genomföras med Synsam EyeView.

Synsam House Brands är en viktig del av Synsams framgång

Synsam House Brands är en grundbult i att bygga ett attraktivt sortiment och står för cirka 50 procent av såld volym av bågar. Under det närmaste halvåret kommer Synsam dessutom att förstärka sortimentet av House Brands med ett flertal ytterligare varumärken och kollektioner.

Synsam Production & Innovation Center i Sverige har positiv EBITDA och produktionen ökar nu och kommer att nå 100 000 producerade bågar 2025 och mer än 250 000 bågar förväntas produceras 2028. Ökad effektivitet och lönsamhet förväntas i takt med att produktionsvolymen ökar.

Smarta glasögon - i kombination med professionell optik

Utvecklingen av smarta glasögon accelererar, där Synsam spelar en nyckelroll i dess tillväxt i Norden. Med Synsams optiska kompetens, stil och rådgivning i kombination med den nya tekniken, har Synsam en viktig funktion i ett snabbt växande affärsområde.

Synsam Group uppdaterar sina finansiella mål

Synsam Group uppdaterar sitt mål avseende lönsamhet och lägger till ett mål avseende investeringar. Målet avseende lönsamhet ändras till EBIT-marginal, vilket bättre avspeglar Synsam Groups finansiella resultat, än det tidigare målet på EBITDA-marginal, särskilt givet de betydande investeringar som Synsam Group genomfört de senaste åren. Mål avseende investeringar är relevant för Synsam Group, då betydande investeringar genomförts de senaste åren samt då investeringar i hög utsträckning påverkar Synsams Groups kassaflöde. Synsam Groups finansiella mål är därmed:

  • Tillväxt - Synsam Groups mål är att ha en årlig organisk tillväxt på 8-12% på medellång sikt, beroende på etableringstakt av nya butiker
  • Lönsamhet - Synsam Groups mål är att ha en årlig EBIT-marginal på mellan 12% och 15% på medellång sikt
  • Investeringar - Synsam Groups mål är att ha en årlig nivå på investeringar / nettoomsättning på 3% på medellång sikt, exklusive förvärv
  • Kapitalstruktur - Synsam Groups mål är att nettoskuld / justerad EBITDA skall vara 2.5x, exkluderat tillfälliga avvikelser
  • Utdelningspolicy - Synsam Groups mål är att betala en utdelning på 40%-60% av årets nettovinst

Presentationsmaterial och eftersändning av kapitalmarknadsdagen

Presentationsmaterialet samt en inspelning av presentationerna under kapitalmarknads-dagen kommer att finnas tillgängligt i efterhand på Synsam Groups webbplats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Lundstedt, Vd och koncernchef Synsam AB (publ), tel +46 8-619 28 60
Per Hedblom, CFO Synsam AB (publ), tel +46 8-619 28 60
Frida Leim, Head of Investor Relations Synsam AB (publ), tel +46 8-619 28 60

Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2025 klockan 13.00.

Ansvarsfriskrivning och förutsägelser

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som "anser", "förväntar", "förutser", "avser", "uppskattar", "kommer", "kan", "förutsätter", "bör", "skulle kunna" och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita sig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,7 miljarder SEK (rullande 12 månader till juni 2025) och har närmare 600 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com