00:02:38 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-17 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2024-05-06 Årsstämma 2024
2024-04-26 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-27 Extra Bolagsstämma 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2023-05-03 Årsstämma 2023
2023-04-26 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-31 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2022-05-24 Årsstämma 2022
2022-04-26 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-28 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2021-04-27 Årsstämma 2021
2021-02-16 Bokslutskommuniké 2020
2021-01-11 Extra Bolagsstämma 2021
2020-10-26 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-17 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-29 Extra Bolagsstämma 2020
2020-04-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-21 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2020-04-20 Årsstämma 2020
2020-02-11 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-25 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-18 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2019-04-17 Årsstämma 2019
2019-02-22 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-05 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2018-04-04 Årsstämma 2018
2018-02-26 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-10 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-20 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2017-04-19 Årsstämma 2017
2017-02-27 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-26 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-22 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-22 Ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2016-02-19 Bokslutskommuniké 2015

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Sjöstrand Coffee tillverkar och utvecklar espressomaskiner, mjölkskummare och tillhörande kaffekapslar. Visionen är att erbjuda ett bättre ekologiskt alternativ där kapslarna är gjorda av växtfiber istället för det traditionella materialet som består av metallkomponenter. Störst verksamhet återfinns inom Norden, där kunderna består av privata aktörer samt företagskunder. Bolaget har sitt huvudkontor i Ingarö.
2024-04-26 11:51:13

FINANSIELL ÖVERSIKT  

Finansiell översikt 2024-Q1 2023-Q1
tkr
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2024 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 4 299 7 539
Rörelseresultatet uppgick till -1 506 624
Periodens resultat uppgick till -1 507 595
Resultat per aktie uppgick till -0,05 0,02

Finansiell översikt 2024-Q1 2023-Q1
tkr
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2024 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 330 255
Rörelseresultatet uppgick till -265 -224
Periodens resultat uppgick till -265 -252
Resultat per aktie uppgick till -0,01 -0,01

VÄSENTLIGA HÄNDELSER JANUARI TILL MARS 2024
  • Under januari så registrerades den riktade nyemissionen hos bolagsverket. Emissionen innebär att bolagets aktiekapital har ökat med 439 241,20 kr och totalt inbringade emissionen bolaget 3 470 005,48 kr. Antalet utestående aktier i bolaget har ökat med 4 392 412 serie B aktier. Bolaget har nu totalt 31.939.591 aktier och ett aktiekapital på 3.193.959,10 kr.

  • Under februari redovisades Bokslutskommunikén för 2023 med en ökad omsättning och lönsamhet.

  • Under mars kommunicerade Sjöstrand en order på 1,56 MSEK från samarbetspartner i Storbritannien, GRIND. Ordern består av espresso kapselmaskiner och leverans kommer att ske under april.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för första kvartalet uppgick till 4,3 MSEK, (7,5 MSEK Q1 2023), vilket är en minskning med 43% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen för de första 3 månaderna landade på 55% (38% Q1 2023) vilket är en förbättring mot föregående år och det ligger också över vårt mål för 2024 där vi avser att ligga på en bruttomarginal mellan 43-46% för helåret.

Sjöstrand jobbar med fyra försäljningskanaler, 1) Distributörer, 2) Retail, 3) egen eHandel 4) Hotell. 

Den svaga försäljningen under första kvartalet är kopplat till en svag försäljning hos våra distributörer. Ordrar från distributörer kommer ofta in oregelbundet och då volymerna är så pass stora har det en betydande påverkan på resultatet för den aktuella perioden. Även om Q1 belastades tungt av en svag försäljning i distributionskanalen så ser vi inte att detta kommer att påverka vårt omsättningsmål för helåret på ett negativt sätt då vi vet att ordrar från våra distributörer kan slå väldigt olika mellan kvartalen.   

Vår strategi för 2024 är att bygga våra egna kanaler starkare vilket innefattar vår eHandel (D2C), Retail samt vår Hotellkanal. Idag står vår distributionskanal för närmare 70% av affären vilket skapar en obalans och det skapar också ett stort beroende av våra distributörer som vi inte alltid har full kontroll över. Genom att bygga våra egna kanaler starkare så tar vi tillbaka mer kontroll över vår försäljning samt vårt varumärke. Under Q1 har vi haft en positiv försäljningsutveckling i samtliga egna kanaler och vi har växt vår egen eHandel med +113% och hotell med +263% jämfört med samma period föregående år.  

Under första kvartalet så har vi också arbetat på flera spännande produktlanseringar inför Q2. Vi har flera lanseringar i planen och vi har en större lansering av vår hero produkt, THE ORIGINAL Espresso maskin samt mjölkskummare i ett nytt utförande. Det är en strategiskt viktig lansering som vi beräknar lansera under början på juni månad.

Vi har också jobbat fram ett nytt butikskoncept som kommer att rullas ut i ett begränsat antal butiker under maj månad. Sjöstrand är ett premium design varumärke inom vår kategori och det är viktigt att vi lyfter vår profilering i fysisk butiksmiljö för att säkerställa att vi positionerar oss i linje med detta.

Omsättningen för första kvartalet levde inte upp till våra förväntningar men vi ser inte att detta är en återspegling på allt positivt som händer inom bolaget och vi har ett otroligt spännande andra kvartal framför oss med mycket nya produktlanseringar och vi är fortsatt optimistiska inför vad vi avser att åstadkomma under det kommande året.  

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Sjöstrand Coffee Int AB

Stockholm, april 2024