Lördag 17 Maj | 19:40:57 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2025-11-13 N/A X-dag halvårsutdelning RAMSH 0.1
2025-08-26 08:50 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-13 N/A X-dag halvårsutdelning RAMSH 0.1
2025-06-12 N/A Årsstämma
2025-05-27 08:50 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-26 - Kvartalsrapport 2024-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorTjänster
IndustriShipping & Offshore
Ramlösa shipping är ett svenskt investmentbolag som investerar i internationell sjöfart genom att äga andelar i utvalda fartyg. Bolaget utvärderar kontinuerligt olika möjligheter att förvärva hela eller delar av fartyg. Fartygen bedöms utifrån tillverkningsår, teknisk status, marknadssegment, existerande befraktningsavtal och prisförväntan hos säljaren samt bedömda exitmöjligheter. Ramlösa Shipping grundades 2022 och har sitt huvudkontor i Helsingborg.
2024-11-07 09:11:00

Den 7 november offentliggör styrelsen för Ramlösa Shipping investeringen i ParCon IX AS. Parcon IX AS äger containerfartyget 'PASCARA' (ett 3 534 TEU Panamax scrubber-utrustat containerfartyg). Ramlösa Shipping AB tilldelades 630 Aktier: 6,4% av aktierna i ParCon IX AS.

Ramlösa Shipping AB är medinvesterare med Leonhardt & Blumberg, Tyskland, som blir ny teknisk och kommersiell chef. L&B är en mångårig redare och operatör i containerutrymmet. Från leverans kommer fartyget att ha en 24-26 månaders tidsbefraktning med Maersk.  Exponeringen kommer snabbt att reduceras genom solid utdelning och skuldtjänstkapacitet. Det uppskattas till cirka 46 % utdelning och cirka 45 % skuldtjänstkapacitet under den 2-åriga fasta TC.

Investeringshöjdpunkter
  • Fixerat kassaflöde på 24-26 månaders Time Charter till en stark motpart Maersk. Fartyget har redan varit på en 3-årig TC till Maersk innan det förlängdes med ytterligare 2 år

  • Fartyget har en bra design med hög kylkapacitet och skrubber

  • Endast 5 % orderbok och 23 % av flottan äldre än 20 år

  • Starka efterfrågeutsikter för regionala affärer stödjer denna fartygstyp

  • Gynnsamma avkastningsprognoser med ett uppskattat base case IRR-intervall på 17-31 % (4-årsscenario).

  • Nedåtskydd med 8,8 MUSD kvarvarande risk över återvinningsvärdet på 6,7 MUSD vid slutet av tidsbefraktningen med Maersk.

Nyckeltal:
  • Inköpspris för fartyget: 24,08 miljoner USD

  • Total aktieinvestering: 14,80 MUSD

  • Skuldfinansiering: 14,45 MUSD

  • EBITDA under fast TC: USD 14,6m

  • Beräknad återbetalning till återvinningsvärde: cirka 3,3 år

För ytterligare information, vänligen kontakta
VD Stefan Norrsell
Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se
Telefon: 070 -256 15 03

Denna information är sådan som Ramlösa shipping AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-07 09:11 CET.