Torsdag 15 Maj | 05:32:58 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-13 10:49:49

Sedan årsskiftet sköter Väte Trafik växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Det här är Väte Trafiks största uppdrag hittills och fyra helt ny moderniserade SM42-6Dg-lok har hyrts in för att utföra uppdraget. Railway Metrics and Dynamics utrustar nu loken med PMU:er och smarta bultar.

RMD utvecklar fullgott system för godkännande
Idag används loken för enbart växlingsarbeten, men det är också intressant att få dem godkända för trafik på linjen. För att det ska kunna ske behöver man få till en bättre varmgångsdetektering för lokets hjulaxelboxar.

Boxarna kommer därför att utrustas med smarta bultar från RMD:s partner Strainlabs. Vissa av lagerboxarnas originalbultar ersätts helt enkelt med nya bultar med inbyggda temperatursensorer.

Temperaturdatan skickas vidare till en PMU (Performance Monitoring Unit) som monteras på loket. Datan från PMU:n behandlas av RMD:s systemplattform - som i sin tur kan skicka sammanställd temperaturinformation till vilket system som helst.


- Vi har redan fått bekräftelse på att det här är en fullgod lösning för varmgångsdetektion, vilket är mycket glädjande för framtiden, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.


Ännu en system-i-system-lösning
I det här uppdraget tillhandahåller RMD också en förenklad version av sin omfattande applikation MyTrain, som visualiserar informationen i ett grafisk gränssnitt för lokföraren.

- RMD tillhandahåller ett minisystem för varmgångsdetektion som vem som helst av våra godstransportörer kan köpa, säger Jan. Lindqvist.

Vart och ett av de lok som hyrs ut till SSAB loken kommer att utrustas med PMU:er och smarta bultar. Hyresavtalet för både teknik, system och app. löper sedan på tillsvidare.

Detta är en delleverans av det befintliga avtalet med Väte som uppgår till 974 550 SEK per år under tre år.

Det nya systemet för varmgångsdetektion planeras att vara i drift i början av augusti 2025.