Söndag 15 Juni | 11:51:09 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-06-13 11:36:20

Railway Metrics and Dynamics har via sin partner JK Exim i Indien tecknat ett avtal med JK Exim om test och utvärdering av bolagets PMU-sensorer hos statliga Indian Railways.

Indien genomför just nu en av världens största satsningar på järnväg. Bara i år satsas 280 miljarder SEK - både för att modernisera infrastrukturen och för att öka kapaciteten, säkerheten och hållbarheten. Tusentals kilometer spår upprustas för att klara tyngre tåg och högra hastigheter. Dessutom pågår just nu byggandet av Indiens första hög-hastighetsbana, baserad på japansk teknik, mellan Mumbai och Ahmedabad. Över 96% av det bredspåriga nätet är nu elektrifierat, vilket minskat beroendet av fossila bränslen betydligt.

Ny teknik är rätt väg framåt
Intresset för ny teknik är stort, särskilt för system för realtidsövervakning, automatisering, prediktivt underhåll, kameraövervakning och säkerhetslösningar. AI- och Machine Learning-baserade system väcker stort intresse, och RMD:s produkter motsvarar därför det som söks väldigt väl. RMD har nu skrivit avtal med JK Exim om test och utvärdering av PMU-sensorer hos Indian Railways. Testerna inkluderar även RMD:s AI-baserade system som behandlar sensordatan i realtid.

- Till en början gäller det en handfull PMU-sensorer och de första testerna kommer att handla om realtidsövervakning av rullande materiel i persontrafik, säger Anish Gupta, operativ chef på JK Exim och ansvarig för integrationen av nya system.

- Vi börjar med att utrusta testvagnar med PMU:er. Vagnarna kommer sedan att få rulla i trafik under verkliga förhållanden. Vi har förstått att PMU:er på vagnar möjliggör en hel rad effektiviseringar, men inledningsvis fokuserar vi på att övervaka axellager, hjulprofiler, hjulplattor och analysera åkkomforten (Ride index), fortsätter Anish Gupta.

Tydliga mål och stora investeringar
För 2024-2025 Indien avsatt en budget på över 280 miljarder SEK, med fokus på infrastruktur, säkerhet och digitalisering. Dessutom kommer delar av verksamheten, exempelvis tågdrift, underhåll och stationer öppnas för privata investeringar.

Målet är att öka kapaciteten för godstransporter och därför planeras nya godskorridorer som är snabbare och mer tillförlitliga - och som dessutom minskar trycket på passagerarnätet.

Ett annat mål är att bli koldioxidneutral till 2030. Solpaneler installeras längs banvallar och den förnybara energin ska sedan användas både för drift och i verkstäder.

Stor marknad, stor potential
Indien har världens fjärde största nationella järnvägssystem, så den potentiella marknaden för RMD:s produkter och tjänster i är naturligtvis mycket stor. 

- Varje år tillverkas 8 000 nya vagnar. Ytterligare 2 000 äldre vagnar restaureras årligen. Alla ska utrustas med ny teknik, säger Anish Gupta. 

- Men det är viktigt att poängtera att vi ännu är i ett tidigt skede, och det är mycket som ska falla på plats. Men vi ser fram emot testet och det ska bli spännande att se hur utrustningen klarar exempelvis klimatet och temperaturskillnaderna här, fortsätter Anish Gupta. 

RMD och Indian Railways kommer via JK Exim att ha en kontinuerlig dialog under hela testperioden och för att snabbt kunna hantera tekniska spörsmål om mobilnätet och täckningsfrågor samt frågor om kompatibilitet och lokalisering.

- Det här är mycket spännande för oss, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics. En handfull PMU:er kanske inte verkar så mycket, men möjligheten att få visa upp RMD:s produkter på den indiska marknaden är fantastisk.

Lång testperiod
PMU:erna levereras till Indien i slutet av maj och testperioden inleds i mitten av juni och fortsätter sedan 4-6 månader. Inledningsvis skickas datan till RMD:s servrar i Stockholm, men på sikt måste datalagringen hanteras lokalt.

- Allt det här är frågor som vi kommer att föra dialog kring under testets gång, avslutar Anish Gupta.

Om Indian Railways
Indian Railways är ett statligt ägt företag, organiserat som en avdelning inom Indiens järnvägsministerium och driver landets nationella järnvägssystem. Indien har världens fjärde största nationella järnvägssystem, med en spårlängd på 135 207 km, körbar spårlängd på 109 748 km och en linjelängd på 69 181 km. 97% av det bredspåriga nätet är elektrifierat.

Indien har ett enormt stort järnvägsnät. Under verksamhetsåret 2023-2024 körde Indian Railways i genomsnitt 13 198 passagerartåg per dag till 7 325 stationer, vilket motsvarar 6,9 miljarder resor per dag.

Under samma period körde Indian Railways i genomsnitt 11 724 godståg per dag. Totalt transporterades 1,59 miljarder ton gods under året.

Stor producent av rullande materiel
Indian Railways har en omfattande roll även som producent av rullande materiel. Det finns flera stora statligt ägda tillverkningsenheter runtom i landet, vilket gör Indian Railways både till operatör och producent.

Det första lokfabriken, Chittaranjan Locomotive Works (CLW), etablerades 1950 och är fortfarande en av världens största tillverkare av eldrivna lok.

Vagnstillverkningen är omfattande och sker i flera olika fabriker runtom i landet. Här tillverkas både traditionella vagnar och moderna tåg som Vande Bharat Express.

Indian Railways äger 327 000 godsvagnar, 91 000 passagerarvagnar och över 15 000 lok - de flesta eldrivna.