Torsdag 26 Juni | 15:16:43 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-06-25 09:55:13

Railway Metrics and Dynamics har levererat två backkameror till USA för test hos ett större amerikanskt Class I-godsjärnvägsbolag. Kamerorna kommer att testas i full drift vid växlingsarbete i terminalmiljöer, med särskilt fokus på ökad effektivitet och säkerhet.

Två testkameror har skickats från Stockholm till RMD:s amerikanska distributör American Equipment Company (AMECO), efter att RMD mottagit en offertförfrågan på 100 kameror. Därefter kommer kamerorna att demonstreras av AMECO vid en av kundens mest betydelsefulla noder för intermodal godstransport.

Om testerna
Omlastningsmoment - och därmed växling - är en viktig del av järnvägens verksamhet. Bakgrunden till testerna är ett växande behov av att minska både risker och personalbehov vid växlingsarbete. Med RMD:s kameror monterade på sista vagnens bakände kan lokföraren ta emot livevideo direkt i hytten eller på en portabel skärm, vilket gör att hela momentet kan genomföras av en person utan att säkerheten äventyras.

- Att få visa upp vårt kamerasystem för ett Class I-godsjärnvägsbolag är förstås mycket betydelsefullt. Det är en strategiskt viktig utvärdering där vi får möjlighet att visa hur väl vår lösning fungerar i en av världens största godsjärnvägsverksamheter, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics.

Systemet har redan testats och tagits i bruk av godsjärnvägsoperatörer i Europa, och nu får RMD chansen att ta ett viktigt steg in på den amerikanska marknaden. Testet kommer att ge värdefull återkoppling på hur systemet fungerar i deras specifika miljöer.

Testperioden inleds i början av juli och väntas pågå cirka tre månader, även om något fast slutdatum inte har satts.

Om Class I-järnvägar i USA
I USA delas järnvägsoperatörer in i tre klasser utifrån årliga intäkter. En Class I-operatör är ett företag med intäkter på över 504,8 miljoner USD per år (2023 års nivå). Klassificeringen görs av den federala myndigheten Surface Transportation Board (STB).

Class I-operatörerna utgör kärnan i det nordamerikanska godstågsnätet och hanterar en stor andel av de långväga transporterna. De har ofta egna terminaler, stora geografiska verksamhetsområden och omfattande infrastruktur. Några exempel är BNSF, Union Pacific, CSX, Norfolk Southern, Canadian National och Canadian Pacific Kansas City.