Torsdag 26 Juni | 15:29:12 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 17:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-05-16 09:49:41

Railway Metrics and Dynamics (RMD) fortsätter att öka sin kundbas. I dagsläget finns fler än 40 aktiva kamerasystem i bruk hos betalande kunder, med en årlig intäkt på över två miljoner kronor. Utöver detta finns ett avropsavtal på ytterligare 23 kameror som levereras löpande. Kamerasystemet används dagligen i skarp drift hos flera av Sveriges största järnvägsföretag.

Väte Rail, TX Logistik, Green Cargo, Hector Rail, Real Rail och CFL Cargo (SHN) använder systemet på prov. Det är ett tydligt tecken på att kameralösningen fungerar i praktiken och bidrar till både ökad säkerhet och enklare hantering vid växlingssituationer, även när problem uppstår under färd. RMD räknar med fler och större ordrar i takt med att provperioderna avslutas, och intresset från marknaden är stort - både inom EU, i USA och i Australien.

Kundernas behov styr utvecklingen
RMD:s styrka ligger i den nära kontakten med kunderna. Varje användningsfall dokumenteras och återkopplas till utvecklingsteamet. På så sätt anpassas funktionerna utifrån verkliga behov. Programvaran uppdateras löpande, och varje iteration bygger på konkret återkoppling från lokförare och trafikledare.

- Feedbacken från våra kunder hjälper oss att prioritera vilka uppdateringar som är viktigast. På så sätt säkerställer vi att alla vidareutvecklingar av systemet innehåller det som ger mest nytta för kunden, säger Pontus Mantefors, tekniskt ansvarig för kamerasystemet på RMD.

En lösning som ger effekt direkt
Eftersom användandet av ny digital teknik innebär en förändring av mycket gamla arbetsmetoder, tillhandahåller RMD alltid tekniskt stöd vid installation och införande. Det ökar chansen att systemet används effektivt från start. Det är en avgörande faktor för att kunden ska kunna gå vidare med bredare utrullning i den egna organisationen.

- Vi är väldigt måna om att våra kunder kommer igång på ett sådant sätt att kamerasystemet får genomslagskraft direkt. Moment som upplevs svåra kan ofta enkelt hanteras genom att justera sättet den används på, eller hur den monteras på vagnen, berättar Pontus Mantefors.

Regeländringar driver intresset
Det ökade säkerhetsfokuset i branschen gör att fler tittar på tekniska lösningar som ersätter traditionella arbetssätt. Efter att Arbetsmiljöverkets förbud mot att åka på fotsteg trätt i kraft hos Green Cargo, har flera bolag uttryckt intresse för kamerabaserade alternativ.

Efterfrågan ökar - intäkterna stiger
Med fler aktiva avtal och återkommande intäkter från befintliga installationer ser RMD ett stabilt flöde framåt. Flera av kamerorna som levereras är en del av långsiktiga avropsavtal, vilket stärker både bolagets intäktsbas och marknadsposition.