Fredag 23 Maj | 19:58:15 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-11-13 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-21 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-15 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-28 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2025-04-25 - Årsstämma
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2024-05-09 - Årsstämma
2024-05-02 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-08 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2023-05-05 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-04-28 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-17 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-04 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-19 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2020-05-06 - Årsstämma
2020-05-06 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-19 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-04 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-15 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-30 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2019-04-29 - Årsstämma
2019-04-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-20 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-25 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning QIIWI 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-07 - Kvartalsrapport 2017-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Qiiwi Games är ett mobilspelsbolag. Bolaget utvecklar spel anpassade för mobila plattformar som iOS och Android. Bolaget har spelstudios i Sverige samt Cypern. Qiiwi Games fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot ”Casual Gamers” inom genrerna Trivia, Match-3, Word/Puzzle och Arcade. Bolaget grundades år 2005 och har sitt huvudkontor i Sverige.
2025-05-15 08:30:00

Första kvartalet 1 januari - 31 mars 2025

  • Omsättning 4 899 TSEK (6 060)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -1 568 TSEK (-2 918)
  • Rörelseresultat (EBIT) -2 539 TSEK (-3 907)
  • Resultat efter skatt -2 691 TSEK (-3 844)
  • Resultat per aktie uppgick före och efter utspädning till -0,29 SEK (-0,42)

Väsentliga händelser under perioden
Ingen väsentlig händelse under den rapporterade perioden
 


Väsentliga händelser efter periodens utgång
Ingen väsentlig händelse att rapportera

VD har ordet:

"Hög effektivitet i organisationen - men Backpacker GO! når inte hela vägen"

Under årets första kvartal har bolagets huvudfokus varit den globala lanseringen av Backpacker® Go! som inleddes under december 2024. Utöver detta har vi allokerat mer av tillgängliga resurser mot "New Games" för att accelerera vår utvärdering av nya spelidéer som kan nå en bredare skalbarhet och lönsamhet.

"Sekventiellt ökad omsättning från spelverksamheten"

Under den rapporterade perioden når vi ett förbättrat EBITDA-resultat med ca 1,4 MSEK. EBITDA-resultatet landade på ca -1,6 MSEK jämfört med ca -2,9 MSEK samma period föregående år. Sekventiellt når vi ett försämrat EBITDA-resultat jämfört med Q3 och Q4 2024. Detta beror främst på att Backpacker® Go! under sin lansering ej nått förväntat resultat samt lägre bidrag från Live Operations-portföljen.

Under den rapporterade perioden når vi en omsättning om ca 4,9 MSEK från vår spelverksamhet, vilket är en minskning jämfört med samma period föregående år, dock en ökning sekventiellt jämfört med Q3 och Q4 2024. Ökningen vi når sekventiellt härleds till lanseringen av speltiteln Backpacker® Go!.

De tre största bidragsgivarna kopplat till periodens omsättning har varit:
 
1. Backpacker® Go! (54%)
2. Wordington (17%)
3. Extreme Makeover (10%)

"Marknadsföring/UA"

Inom UA (User Acquisition) arbetar vi mot 100% avkastning inom 180 dagar för samtliga spel vi marknadsför. Under den rapporterade perioden har vi totalt investerat ca 2,3 MSEK vilket är på liknande nivå som föregående år. Majoriteten av periodens investeringar har skett i samband med lanseringen av Backpacker® Go!.

"New Games"

Vårt nya spel inom frågesport som bygger på den snabbt växande spelgenren "Board" går under namnet "Backpacker® Go!". Efter att ha fått en bra start på lanseringen med ROAS-nivåer klart över våra målnivåer under de inledande veckorna stötte vi på utmaningar vid månadsskiftet januari/februari för vidare tillväxt av spelets spelarbas då kostnaden per installation ökade kraftigt. Detta ledde till att vi var tvungna att hålla tillbaka budgeterade investeringar i marknadsföring för spelet under februari och mars och vi kunde således inte nå den önskade tillväxten. 

Under slutet av det första kvartalet och inledningen av det andra har vi fortsatt att testa oss fram med olika marknadsföringsstrategier för spelet. Vi kan med dess nuvarande prestanda genomföra småskaliga UA-kampanjer på flera TIER1-marknader i världen. Vår bedömning är att vi genom dessa insatser kommer kunna nå en stabilisering av spelets intäktsnivå.

Under den rapporterade perioden har vi fortsatt att utveckla spelet för att addera funktioner som är viktiga att ha på plats vid en övergång till ett "Live Operations"-stadie. Vi förväntar oss att spelet flyttas dit mot slutet av det andra kvartalet. 

Med tanke på utvecklingen av Backpacker® Go! och de utmaningar vi stött på i spelets uppskalning, skiftar vi nu åter större fokus mot att hitta vårt nästa spel att ta till global lansering.

Inom New Games har vi därför under perioden arbetat vidare med att utvärdera fler spelidéer kopplat till "Board" där vi inom loppet av sex veckor hann utveckla och utvärdera ett nytt frågesportsspel. Dessvärre uppvisade spelardata i detta spels initiala test inte på tillräckligt bra nyckeltal för att motivera vidare utveckling.

Vi arbetar just nu på ett nytt speltest där vi utvärderar en kombination av "Board" och "Word" samt ytterligare en "Word"-spelidé. Läs mer om detta på sidan 6 nedan.

Jag vill också nämna att vi hela tiden arbetar med att optimera vårt arbetsflöde kring hur snabbt vi kan få de viktiga insikterna kring att en spelidé är tillräckligt lovande, eller inte, för att motivera fortsatt utveckling. Här har vi den senaste tiden strömlinjeformat vår process för att bli än mer pricksäkra på att de spelidéer vi väljer att satsa på har en högre "Success Rate" och att de spelidéer som ej kan nå skalbarhet stoppas tidigast möjligt.

"Live Operations"

Under perioden har arbete med att optimera och addera nytt innehåll till Wordington och Extreme Makeover inom Live Operations-portföljen utförts.

Vi har tillsammans med licensägaren Banijay kommit överens om en förlängning av "Branded Games"-avtalen Extreme Makeover: Home Edition och MasterChef med ytterligare två år. Detta säkerställer att en del av Live Operations-portföljens omsättning tryggas framöver samtidigt som vi ges möjlighet att genomföra förbättringsarbete för spelen och få ut mer av de investeringar vi tidigare gjort.

"Trimmad och mer effektiv organisation ger oss fler skott på mål"

Jag skall inte sticka under stol med att jag hoppades att starten av 2025 skulle ha varit bättre och att vi skulle ha lyckats skala Backpacker® Go! till högre nivåer än vad vi hittills lyckats med.

Jag ser dock väldigt positivt på att vi som en mindre och högeffektiv organisation med enkelhet snabbt kan ändra fokus när vi ser att något inte är skalbart. Vi ser även över möjligheten till ytterligare kostnadsbesparingar där så är möjligt. I det avseendet är det värt att understryka att vi mycket framgångsrikt har lyckats applicera AI-tjänster och teknik i våra processer, vilket väsentligt snabbar på våra arbetsflöden med ett mindre team. Ambitionen är att kunna bygga och utvärdera prototyper på veckor istället för månader framöver.

Vi fortsätter på vår inslagna väg med målet att hitta nästa spel som kan ta oss till nya höjder.

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB

För mer information se bifogad kvartalsrapport samt anslut till bolagets presentation av rapporten för det första kvartalet samt Q/A-Frågestund som hålls idag 10:00 via Zoom. För att ansluta till mötet följer man nedan länk:

https://zoom.us/j/93187452616

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com

Denna information är sådan information som Qiiwi Games AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2025 kl. 08:30 CEST.

Certified Adviser:

Bergs Securities AB
Telefon: +46 73 949 6250
ca@bergssecurities.se

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot "Casual Gamers. Bolagets slogan är "Where Minds Thrive".