Torsdag 3 Juli | 12:59:25 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2023-11-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-09 - X-dag ordinarie utdelning OPT 0.00 SEK
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-22 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-11-21 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-03 - X-dag ordinarie utdelning OPT 0.00 SEK
2022-05-23 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-09 - X-dag ordinarie utdelning OPT 0.00 SEK
2021-06-08 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-26 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-02-23 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-18 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-26 - X-dag ordinarie utdelning OPT 0.00 SEK
2020-06-25 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2020-01-20 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-15 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-05 - X-dag ordinarie utdelning OPT 0.00 SEK
2019-06-04 - Årsstämma
2019-05-15 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-15 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-15 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-15 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - Årsstämma
2018-05-15 - Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
OptiMobile är en mjukvaruutvecklare med fokus på VoIP-baserad kommunikation byggd på en egen plattform. Bolaget tillhandahåller individuella lösningar för mobiloperatörer baserade på en SaaS-affärsmodell som används vid övergången till 4G/5G-nätverk och interoperabilitet med WiFi-nätverk. Bolaget erbjuder molnbaserade lösningar samt en kommunikationslösning för e-handelsmarknaden som ger en röstbaserad interaktion mellan handlare och kunder. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2022-08-23 08:00:00
Första halvåret (1 januari 2022 - 30 juni 2022)
  • Nettoomsättningen uppgick till 234 (455) TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 561 (-1 449) TSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,05 (-0,03) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 63,5 (69,4) %.
Andra kvartalet (1 april 2022 - 30 juni 2022)
  • Nettoomsättningen uppgick till 103 (152) TSEK.
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 316 (-1 080) TSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,03 (-0,02) SEK.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2022
  • Den 22:a april beslutade OptiMobile AB (publ.) att uppta lån om totalt 660 TSEK. Motivet är att tillföra rörelsekapital för att utvärdera alternativa finansieringsmöjligheter.
  • Den 25:e april tillkännagav OptiMobile en ny strategi för att dra nytta av sin enastående branschexpertis inom rösttjänster och OptiMobile-plattformen, som har utvecklats under 19 år, för att föra ut fördelarna med röstkommunikation till fler sektorer. Den nya strategin kommer att resultera i en uppdaterad produktportfölj för OptiMobile, som börjar med de redan annonserade OptiSet-, Woony- och Zapr-produkterna.
  • Den 29:e april lanserade OptiMobile en ny kommunikationstjänst för e-handel. Woony är en röstkommunikationslösning baserad på VoIP-teknik som gör att internetanvändare kan kommunicera direkt från en webbläsare med en supportagent utan behov av en telefon. Kommunikation sätts upp mellan en webb-widget installerad på webbsidan och en klientprogramvara som används av supportagenten.
  • Den 19:e maj informerades att OptiMobile och ALMI Företagspartner har kommit överens om en ny amorteringsplan avseende Bolagets lån. Den nya amorteringsplanen innebär att lånet har förlängts fram till september 2023 och att lånet ska amorteras med ca 385 TSEK per kvartal med start först den 31 december 2022. I och med den nya amorteringsplanen har Bolagets tidigare planerade amorteringar under Q2 och Q3 2022 om sammanlagt ca 770 TSEK flyttats fram.
  • Den 7:e juni informerade bolaget att Crossborderit utökat sin Woony-trial för att inkludera kundtjänst, samt deklarerar ett fortsatt intresse i att använda Woony kommersiellt.
  • Den 9:e juni kommunicerades att Magello och OptiMobile har enats om ett samarbete där Magello blir integrationspartner för OptiMobiles nyligen lanserade produkt för ehandel, Woony.
  •  Den 14:e juni informerades att OptiMobile och LA+B etablerar ett samarbete om att ta OptiMobiles nya produkt, Woony, till den svenska marknaden. LA+B kan med sitt kunnande, sin erfarenhet och etablering på marknaden bidra med design, positionering, kundutvärderingar etc. 
  • Den 23:e juni informerades att OptiMobile AB (publ.) har beslutat att uppta lån om totalt 730 TSEK. Motivet är att tillföra rörelsekapital för att utvärdera alternativa finansieringsmöjligheter.

VD-kommentar

Vårt team har under våren framförallt jobbat med utvecklingen av Woony-tjänsten och anpassningar efter de kundtester som genomförts med Crossborderit. Vi har även tagit fram verktyg för att enkelt kunna implementera Woony-widgeten på olika typer av hemsidor och webshoppar. Vi planerar att under hösten publicera och marknadsföra tjänsten i de olika ekosystem som finns för ehandel, som Shopify, WooCommerce och Magento.

Under juni nåddes en efterlängtad milstolpe då NSF Telecom lanserade tjänsten Haloo! som är baserad på OptiMobiles 2nd Number-lösning. Nu, efter sommaren, inleds försäljningsfasen på den finska marknaden.

Tester med OptiSet hos olika operatörer i USA och Asien har visat på strukturella problem utom vår kontroll, med att få VoLTE att fungera för mindre operatörer och vid roaming. Vi arbetar tilssammans med GSMA på att hitta samarbeten mellan operatörer och mobiltillverkare för att lösa upp denna knut. Läget är akut för användare i USA och mobilanvändare kan vänta sig problem även i Europa när 3G-nät stängs ned. 

För att tydliggöra företagets nya strategi och fokus på rösttjänster för nya marknader har vi även tagit fram en ny identitet, omfattande logga och hemsida för att bättre passa vår nya strategiska inriktning. Vi hoppas att ni gillar den!

På årsstämman i slutet av juni bemyndigades styrelsen att besluta om emission för att tillföra bolaget det kapital som behövs för de kommande aktiviteter som planeras för marknadsföring och försäljning relaterat till Woony-tjänsten. Information om former och villkor för denna emission kommer meddelas inom kort.

Det är med tillförsikt vi ser fram emot en mer expansiv fas i bolagets historia där partnerskap med fokus på distribution kommer bli en viktig del, både i Sverige och internationellt.

Erik Nilsson

VD, OptiMobile AB (publ)

Principer för delårsrapportens upprättande 

Bolaget tillämpar Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Bolaget tillämpar inte koncernredovisning enligt ÅRL 7:3 eftersom Bolaget anses vara en mindre koncern. 

Finansiell kalender 

Bolaget upprättar och offentliggör en ekonomisk rapport vid varje kvartalsskifte. Kommande rapporter är planerade enligt följande: 

Delårsrapport januari 2022 - september 2022                  2022-11-22 

Bokslutskommuniké 2022                                                 2023-02-22 

Granskning av revisor 

Delårsrapporten har inte granskats av Bolagets revisor.  

Avlämnande av delårsrapport 

Styrelsen och verkställande direktören intygar härmed att delårsrapporten ger en rättvisande översikt över Bolagets verksamhet och finansiella ställning. 

Denna information är sådan information som OptiMobile AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2022.

Stockholm, den 23 augusti 2022 

OptiMobile AB (publ) 

Styrelsen och VD