Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Spotlight |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Kommunikation |
Nedstängning av 2G- och 3G-nätverk pågår för fullt hos många mobiloperatörer, vilket bland annat kan leda till att vissa abonnenter inte längre kan genomföra röstsamtal. OptiMobiles OptiSet-lösning är utvecklad för att övervinna några av de svårigheter som uppkommer vid flytt av användare till nyare nätverk.
Operatörer som tar i drift nya nät med rösttjänster som VoLTE- och VoWiFi stöter ofta på problem med att stödja mobiler av olika märken och typer med full funktionalitet. Som ett resultat av samarbetet med Emblasoft Systems har OptiMobile nu släppt en applikationsbaserad tjänst för att underlätta abonnenters flytt till 4G- och 5G-nätverk.
OptiMobiles OptiSet-lösning tillåter mobiloperatörer att via en app dynamiskt konfigurera abonnenternas inställningar, såsom APN och IMS-parametrar för VoLTE och VoWiFi, via en operatörsportal.
Med lanseringen av tjänsten går OptiMobile in i en fas av testverksamhet hos utvalda operatörer, vilket kommer att tjäna till att validera och finjustera tjänsten för alla större mobiltillverkare.
OptiMobiles CTO Lars Olsson kommenterar:
"Det är med stor glädje vi ser att vårt samarbete med Emblasoft Systems har resulterat i en första produkt designad för att stödja mobiloperatörer i deras flytt bort från 2G- och 3G-system".
Applikationen OptiSet är tillgänglig på Google Play. Läs mer på www.optiset.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Erik Nilsson, VD
Telefon: +46 709 460 100
E-post: erik.nilsson@optimobile.se