Lördag 17 Maj | 00:56:30 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 09:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.20 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-22 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-26 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.19 SEK
2022-04-25 - Årsstämma
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-27 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.09 SEK
2021-04-26 - Årsstämma
2020-11-04 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2020-08-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-05-06 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-03-17 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-02-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-11-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-11-01 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.10 SEK
2019-10-31 - Årsstämma
2019-08-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-06-19 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-06 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-11-07 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.20 SEK
2018-11-06 - Årsstämma
2018-08-27 - Bokslutskommuniké 2018
2018-05-07 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-02-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-11-21 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-10-04 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.15 SEK
2017-10-03 - Årsstämma
2017-08-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-05-08 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-02-20 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-11-21 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-10-28 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2016-10-27 - Årsstämma
2016-08-29 - Bokslutskommuniké 2016
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-02-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-11-20 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-10-28 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2015-10-27 - Årsstämma
2015-08-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-05-08 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-02-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-11-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-10-30 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2014-10-29 - Årsstämma
2014-08-29 - Bokslutskommuniké 2014
2014-05-09 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-02-21 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-11-22 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-11-01 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2013-10-31 - Årsstämma
2013-08-30 - Bokslutskommuniké 2013
2013-05-10 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-02-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2012-11-23 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-10-22 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2012-10-19 - Årsstämma
2012-08-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-05-11 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-02-17 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-11-18 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-11-03 - Årsstämma
2011-08-26 - Bokslutskommuniké 2011
2011-05-06 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-02-18 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2010-11-23 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2010-11-18 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2010-08-27 - Bokslutskommuniké 2010
2010-05-06 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2009-11-20 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-11-06 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Novus Group International är ett analys- och undersökningsbolag som arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter kundernas behov och målgrupp. Kunderna återfinns i de flesta branscher och organisationer främst i den svenska marknaden men även internationellt. Bolaget grundades år 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-12-06 13:36:47

Ett avrundningsfel genererar en miss i antal sökta respondenter i Novus rapport för väljarbarometern. Felet är har endast påverkat antal sökta, och varken antal intervjujer eller resultatet i undersökningen. 

Nättidningen Kvartal ringde mig för några veckor sedan och frågade en hel del saker om vår metod och hur vi kunde ha så bra deltagarfrekvens, vi beskrev det och svarade på alla frågor vi fick, men en sak hittade de som var ett tryckfel. Vilket vi noterade och självklart kommer åtgärda när vi förstod vad de var ute efter.
Novus använder sig av tre metoder för att få in svar från slumpmässigt utvalda svenskar, vilket ligger till grund för den höga och jämna deltagarfrekvensen. Metoderna som används för att genomföra undersökningar är telefon (PFM), SMS (Novus) och vykort (Novus).
Kritiken som riktats mot Novus grundar sig i att deltagarfrekvensen återkommande ligger på 51 procent.
Deltagarfrekvensen tenderar att ligga mellan 50,5 och 51,4 procent. Siffran 51 procent har legat statiskt i den rapportmall som används för att sammanställa bl.a. väljarbarometern. Med andra ord har Novus inte manuellt gått in och ändrat den siffran, vilket visar på ett administrativt fel. Det har gjort att antal sökta personer har diffat med ca 50 personer. Men antal intervjuer och undersökningsresultatet har varit helt korrekt. Deltagarfrekvensen likaså, dock med ett avrundningsfel som resulterat i en diff i antal sökta personer.

Om deltagarfrekvensens vara eller icke vara:

Novus har många gånger innan skrivit och beskrivit att deltagarfrekvensen som ett internt kvalitetsmått, bl.a. höll vi ett seminarium om våra bortfallsanalyser som kan ses i efterhand här, där även rapporten finns att ladda ned: Novus Tillförlitlighets-seminarium (https://novus.se/think-with-novus/seminarier/novus-tillforlitlighets-seminarium-varfor-ska-man-lita-pa-bra-undersokningar/)

Det ligger i Novus intresse att säkerställa så litet bortfall som möjligt för att också minimera systematiskt bortfall. Orsaken till att vi i väljarbarometern har tre insamlingsmetoder. Alltså t.ex. inte bara telefonintervjuer, eller t.ex. brev för den delen. Väljarbarometern är speciell, jämfört med många andra undersökningar. Därför gör vi extra mycket för att säkerställa att den har den bästa möjliga metod man kan ha idag. Det definierar hur man ser på hela undersökningsbranschen.

Deltagarfrekvensen är faktiskt ett internt kvalitetsmått som inte säger något externt kring hur bra en undersökning är. Därför tog vi bort redovisningen från SVT:s rapportering i våras, men på grund av ett misstag kom siffran tillbaka i mallen som låg till grund för en rapport som endast presenterades på Novus hemsida. I vår rapportering till våra mediepartner ingår inte denna siffra längre av anledningen ovan (internt kvalitetsmått). Något vi direkt sa till journalisten när de ställde frågor. Fel kan man så klart göra i de ställen då det är en manuell process. Att inte alla etablerade undersökningsföretag presenterar deltagarfrekvensen bekräftar att vi inte är de enda som ser det som ett internt och inte ett externt kvalitetsmått. Så det Novus gjorde i våras var at sälla oss tydligare till den gruppen.

Avrundningsfelet påverkade en sak: T.ex. när det står att sökt urval var knappt 7000 så var den korrekta siffran som inte led av ett avrundnings fel ca 100 mer eller mindre. Felet var som störst 0,5 procentenheter i sökt urval.

Allt annat har hela tiden varit korrekt. Antal som svarade, resultatet i undersökningen och deltagarfrekvensen (dock avrundat till heltal)

Novus metoder har alltid varit transparenta, och det finns ingen hemlig modell och alla våra kunder får denna information.

Torbjörn Sjöström
VD
Novus