Torsdag 15 Maj | 11:56:05 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2022-12-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-09-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-07-01 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Årsstämma
2022-04-07 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-22 - Extra Bolagsstämma 2022
2021-12-22 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-09-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-07-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2021-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.77 SEK
2021-05-31 - Årsstämma
2021-04-09 - Bokslutskommuniké 2021
2020-12-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2020-09-30 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-06-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-05-29 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 0.00 SEK
2020-05-28 - Årsstämma
2020-04-08 - Bokslutskommuniké 2020
2019-12-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-09-27 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-06-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.80 SEK
2019-05-29 - Årsstämma
2019-04-05 - Bokslutskommuniké 2019
2018-12-20 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2018-09-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-06-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.35 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-04-05 - Bokslutskommuniké 2018
2017-12-21 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-10-12 - Kapitalmarknadsdag 2018
2017-09-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-06-30 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.10 SEK
2017-05-31 - Årsstämma
2017-04-06 - Bokslutskommuniké 2017
2016-12-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2016-09-28 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-06-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 2.60 SEK
2016-05-31 - Årsstämma
2016-04-27 - Bokslutskommuniké 2016
2015-12-22 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2015-09-30 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-06-15 - Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Nobina är en heltäckande operatör inom kollektivtrafik. Bolagets verksamhet återfinns på nordisk nivå där bolaget arbetar med prospektering av anbudsmöjligheter och tillhörande arbete, samt med aktiv förvaltning av offentliga trafikkontrakt. Under Nobina koncernen går även bolaget Nobina Technology, vars vision är att driva teknisk utveckling inom koncernen. Huvudkontoret ligger i Solna.
2023-04-27 13:00:00

Kollektivtrafiken lider av stor förarbrist. Under kommande år bedöms behovet av nya förare uppgå till hela 5000 årligen. Bara i Stockholmsregionen behövs 600 nya förare kommande år varav Nobina själva har ett årligt behov av att anställa minst 200 nya förare. Nu ingår Nobina och Stockholms stad ett formellt samarbete för att utbilda och anställa fler förare i yrket.

Avtalet som gäller i minst ett år syftar till att fler ska vilja utbilda sig till det bristyrke som föraryrket annars riskerar att bli. Tillsammans kommer parterna att arbeta för att utbildningar ska nå fler grupper, med fokus på kvinnor och personer utanför arbetsmarknaden. Samarbetet berör också bättre matchning och marknadsföring för att fylla de utbildningsplatser som erbjuds.

Samtidigt som staden erbjuder utbildningsplatser inom yrkesvux och komvux kommer Nobina genom deltagande i urvalsprocessen garantera jobb till de personer som fullgjort utbildningen, genom jobbgarantin.

− Alla som kan arbeta måste också få möjlighet att göra det. När fler arbetar blir samhället starkare samtidigt som välfärden ges bättre förutsättningar. Vägen in till arbete ska vara kort och vi vet att behovet av nya yrkesförare i Sverige är mycket stort. I Stockholm går vi från ord till handling genom jobbgarantin, säger finansborgarråd Karin Wanngård (S).

− Ett unikt bra samarbete som bara har vinnare, vi är fast beslutsamma om att kavla upp ärmarna och börja jobba direkt, säger Martin Pagrotsky, VD för Nobina Sverige.

− Genom vårt gemensamma fokus på integration och jobbskapande kan fler bussar rulla i hela Stockholms län, samtidigt som vi hoppas att människor som idag står utanför arbetsmarknadens gemenskap bereds en väg in i arbetslivet. Vi är övertygade om att detta är en modell som kommer leda till att fler vill och får utbilda sig och att vi kan sprida våra lösningar över landet.

− Vi vill samtidigt rikta en uppmaning till fler kommuner och regioner runt om i Stockholms län och hela Sverige att ta efter det täta samarbete som vi nu har inlett med Stockholms stad. Kollektivtrafiken är i stort behov av arbetskraft, som vi vet finns redo. Låt oss samarbeta för att lösa kollektivtrafikens och arbetsmarknadens problem, avslutar Pagrotsky.