Torsdag 15 Maj | 11:49:03 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2022-12-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2022-09-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-07-01 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-05-31 - Årsstämma
2022-04-07 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-22 - Extra Bolagsstämma 2022
2021-12-22 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2021-09-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-07-02 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2021-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.77 SEK
2021-05-31 - Årsstämma
2021-04-09 - Bokslutskommuniké 2021
2020-12-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2020-09-30 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-06-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-05-29 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 0.00 SEK
2020-05-28 - Årsstämma
2020-04-08 - Bokslutskommuniké 2020
2019-12-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-09-27 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-06-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.80 SEK
2019-05-29 - Årsstämma
2019-04-05 - Bokslutskommuniké 2019
2018-12-20 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2018-09-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-06-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.35 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-04-05 - Bokslutskommuniké 2018
2017-12-21 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-10-12 - Kapitalmarknadsdag 2018
2017-09-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-06-30 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 3.10 SEK
2017-05-31 - Årsstämma
2017-04-06 - Bokslutskommuniké 2017
2016-12-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2016-09-28 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-06-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NOBINA 2.60 SEK
2016-05-31 - Årsstämma
2016-04-27 - Bokslutskommuniké 2016
2015-12-22 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2015-09-30 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-06-15 - Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Nobina är en heltäckande operatör inom kollektivtrafik. Bolagets verksamhet återfinns på nordisk nivå där bolaget arbetar med prospektering av anbudsmöjligheter och tillhörande arbete, samt med aktiv förvaltning av offentliga trafikkontrakt. Under Nobina koncernen går även bolaget Nobina Technology, vars vision är att driva teknisk utveckling inom koncernen. Huvudkontoret ligger i Solna.
2025-03-25 08:45:00

Kollektivtrafiken har gått före i omställningen och elektrifieringen av samhället, där Nobina på ett antal år har gått från en handfull elbussar till idag över 1 000. En viktig pusselbit i klimatarbetet men samtidigt utgör dessa batterier en strategisk och affärsmässig resurs för energilagring och cirkulär ekonomi av kritiska mineraler och metaller, där batterier får ett andra liv. Tillsammans med STABL Energy så ingår Nobina nu ett strategiskt samarbete om batterilager och ett andra liv för bussbatterier.

Partnerskapet syftar till att utveckla hållbara och resurseffektiva lösningar, där uttjänta batterier från elbussflottan kan återanvändas i energilagsringssystem. En cirkulär lösning där batterier och kritiska mineraler får ett andra liv samtidigt som batterilager kan skapa redundans i händelse av störningar, effekttoppsutjämning av elsystemet och bättre elpriser över dygnet.

Efter genomförda pilotprojekt är målbilden att batterilager ska kunna installeras på Nobinas depåer i takt med att batterier i fordon byts ut.

− Vi är stolta över detta samarbete, att gå före med nya lösningar som har bärighet på hela branschen och samhället. Ett hållbarhetsarbete som ökar vår redundans och sänker våra energikostnader samtidigt som det minskar Europas beroende av kritiska mineraler och kan stabilisera de lokala elnäten - cirkulärt och hållbart på riktigt, säger Petra Hammarin, Business development director at Nobina.

− Samhällets beredskap och kollektivtrafikens redundans är frågor som har blivit allt viktigare, samtidigt som sårbarheten har ökat i takt med elektrifieringen. Där batterilager baserade på uttjänta bussbatterier kan bli en viktig pusselbit, för både konkurrenskraft och hållbarhet, fortsätter Petra Hammarin.

− Vi ser stor potential för Nobina att förlänga batteriers livslängd genom stationära lagringslösningar när de inte längre är lämpliga för fordonsbruk. Detta innebär ett resurseffektivt alternativ till för tidig och kostsam återvinning, som tar batterier ur kretsloppet alldeles för tidigt, säger Dr. Nam Truong, VD och medgrundare av STABL Energy.

− Tillsammans kan vi sätta en ny standard för operatörer av elfordonsflottor i hela Europa och driva energiomställningen framåt. Den resurseffektiva användningen av batterier är också av stor strategisk betydelse för Europa ur ett geopolitiskt perspektiv, då det stärker den cirkulära ekonomin och minskar beroendet av råmaterial, tillägger Truong.

Elbussar tingar i dag omfattande investeringar, där batterilagringssystem genom förbrukade elbussbatterier kan kompensera investeringskostnaderna genom ett andra liv istället för återvinning och bidra till nya affärer och ökad konkurrenskraft. Samtidigt som koldioxidutsläppen genom batteriets livscykel kan sänkas. Redan idag beräknar Nobina ha en installerad batterikapacitet i sina bussar som överstiger 500 MWh.