20:45:57 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-28 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-01 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-03 Ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2024-05-31 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Bokslutskommuniké 2023
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2023-11-17 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-18 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 Ordinarie utdelning NEPA 0.56 SEK
2023-06-09 Årsstämma 2023
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 Ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2022-05-19 Årsstämma 2022
2022-05-19 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2021-05-20 Årsstämma 2021
2021-05-20 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-22 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2020-05-20 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-20 Årsstämma 2020
2020-03-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-31 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2019-05-29 Årsstämma 2019
2019-05-21 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-22 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2018-05-31 Årsstämma 2018
2018-05-24 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-01 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2017-05-31 Årsstämma 2017
2017-05-31 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-31 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-31 Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Nepa är ett konsultbolag. Bolaget är specialiserat inom onlinebaserad varumärkesuppföljning. Produkterna används av små- och medelstora företagskunder som använder bolagets data för att analysera kundbeteenden som har påverkan på företagets finansiella ställning. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Stockholm.
2022-11-18 08:00:00

Delårsrapporten för det tredje kvartalet 2022 finns tillgänglig på https://nepa.com/investor-relations/.

TREDJE KVARTALET, JULI - SEPTEMBER 2022
  • Nettoomsättningen ökade 4,2%, eller 1,6% valutajusterat, till 69,5 (66,7) Mkr
  • Bruttoresultatet minskade 2,4%, eller 5,3% valutajusterat, till 51,9 (53,1) Mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,9 (11,1) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 5,5 (10,2) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 0,70 (1,29) kronor
NIO MÅNADER, JANUARI - SEPTEMBER 2022
  • Nettoomsättningen ökade 8,8%, eller 6,5% valutajusterat, till 235,9 (216,8) Mkr
  • Bruttoresultatet ökade 7,6%, eller 4,8% valutajusterat, till 181,0 (168,3) Mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 23,4 (29,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 22,3 (28,1) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 2,84 (3,58) kronor

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

UNDER PERIODEN                                        
  • Det offentliggjordes att Ferry Wolswinkel rekryterades till den nyinrättade tjänsten Chief Revenue Officer (CRO) med tillträde i oktober.
  • Ann-Christine Fick avgick som CFO på egen begäran.
EFTER PERIODEN
  • Sonja Thorngren rekryterades som ny CFO och tillträder den 6 februari 2023. Nuvarande redovisningschef Elin Nordholm kommer vara tillförordnad CFO från det att Ann-Christine Fick lämnar bolaget fram till dess Sonja Thorngren tillträder.

VD HAR ORDET

Efterfrågan på våra ledande varumärkes- och marknadsföringsinsikter ökade under det tredje kvartalet i jämförelse med motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen steg med 4,2 procent till 69,5 Mkr (66,7), eller 1,6 procent i lokala valutor. Det tredje kvartalet är oftast vårt svagaste, och detta år hade vi även starka jämförelsesiffror från tredje kvartalet 2021. Dessutom upplevde vi en mer avvaktande inställning till marknadsföringsinvesteringar hos våra kunder efter sommaren, varpå investeringsbeslut för marknadsföringsinsikter tenderade att bli uppskjutna.
 

Stark tillväxt för Marketing Optimization

Vårt enskilt största affärsområde, Marketing Optimization (MO), visade fortsatt styrka och växte med 17 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Vår snabbt föränderliga värld skapar ett stort behov för mer noggranna och effektiva mätningar av marknadsföring- och mediainvesteringar. Det stärker förutsättningarna för våra MO-tjänster Brand Tracking, Campaign Evaluation och Marketing Mix Modelling, och indikerar att vi är på rätt väg med vår långsiktiga strategi. Hittills i år utgör MO 80 procent av nettoomsättningen. Därtill bibehåller vi en stabil andel av återkommande intäkter om 67 procent med en tillväxt om 10 procent i tredje kvartalet. MO är vårt fokusområde och består till störst del utav återkommande intäkter.

Vår strategiska expansionsfas bygger på att vi skiftar vår affär alltmer mot Marketing Optimization och återkommande intäkter. Detta innebär dock ett kortsiktigt intäktsbortfall på grund av färre ad hoc-försäljningar. Trots denna övergångsfas genererade vi ett bruttoresultat om 51,9 Mkr (53,1) med en marginal på 74,7 procent (79,7). Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,9 Mkr (11,1) med en marginal på 7,1 procent (16,6). De operationella personalkostnaderna fortsatte ligga på en stabil nivå i relation till nettoomsättningen, en kostnadsnivå vi förväntar oss sjunka under 2023 som ett resultat av ökade försäljningsinitiativ tillsammans med skalbara rörelsekostnader. Under kvartalet har vi fortsatt våra brandtech-investeringar i Marketing Optimization-plattformen, något som har varit en stor orsak till ökningen av personalkostnader. Dessvärre tvingades vi ta en kundförlust om 0,3 Mkr i samband med ett konkursförfarande. Vi bedömer att risken för ytterligare kundförluster är försumbar. Vår nettokassa uppgick till 62,5 Mkr (78,5), en minskning främst hänförlig till ett kortsiktigt säsongsmönster för vårt rörelsekapital som historiskt sett återupprepas under det tredje kvartalet.
 

Prisbelönt brand technology

Våra produktutvecklare skapade internationell uppmärksamhet och vann Insight250-priset vid det årliga branscheventet ESOMAR i september. Tillsammans med IKEA Canada visade vi hur de med hjälp av vår proprietära teknik, Brand Noise Reduction, kan skapa en mer träffsäker bild än någonsin av konsumenters varumärkesuppfattning. Återigen visar vi på Nepa hur vi leder evolutionen av brandtech. Framgent kommer vi fortsätta vår produktutveckling mot en högre automatiseringsgrad i vår leveransprocess. Den nuvarande investeringsnivån kommer att kvarstå i linje med tidigare kvartal. På längre sikt strävar vi mot att erbjuda mer automatiserad och
AI-baserad prediktiv och preskriptiv analys genom syndikerad data.
 

Framåtblick

Vi ser att våra sälj- och marknadsföringsinvesteringar har börjat ge resultat i form av leads och prospekt. Att intensifiera våra ansträngningar i ett eventuellt vikande marknadsklimat kommer kräva än hårdare arbete för att nå framgång. Oavsett hur marknaden utvecklas vill jag understryka styrkan i vår affärsmodell med återkommande intäkter. Vi har bevisat vår förmåga att attrahera och bygga långvariga relationer med stora internationella kunder. Därför fortsätter vi nu vårt arbete för långsiktig lönsam tillväxt med etableringen av vår säljorganisation och investeringar i en mer effektiv leveransprocess. Vi har god kostnadskontroll och har i det fjärde kvartalet vidtagit åtgärder som sparar 7,2 Mkr av operationella personalkostnader på årsbasis, detta för att anpassa och förbereda vår kostnadsbas för en potentiellt sämre marknadsutveckling. Dessutom har vi vidtagit försiktighetsåtgärder och initierat ett anställningsstopp i Europa för icke-säljrelaterade roller. Beroende på hur vår orderingång utvecklas framöver kommer vi agera därefter. Allt som allt står vi välrustade för att hantera utmaningar men också att hitta och ta vara på de nya möjligheterna. Vi står fast vid vår långsiktiga strategi och har stark tilltro till tillväxtutsikterna för brandtech, där vi är väl positionerade.

Ulrich Boyer
VD
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulrich Boyer, VD                              Michael Wallin, Head of Investor Relations
+46 708 226 618                              +46 708 788 019
ub@nepa.com                                michael.wallin@nepa.com

Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 november 2022 kl. 08:00 CET.