Lördag 10 Maj | 10:55:53 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-29 13:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-11 13:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.00 SEK
2025-05-08 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 2.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-06 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 2.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 2.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-08 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-14 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-28 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 0.00 SEK
2021-04-27 - Årsstämma
2021-04-27 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-09 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-04 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 0
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-14 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-24 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 0
2020-04-23 - Årsstämma
2020-04-23 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-04 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-01 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 1
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 1
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-05 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-02 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 1
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag halvårsutdelning LAMM B 1
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-06 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-27 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 2.00 SEK
2017-04-27 - Årsstämma
2017-04-27 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-08 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-25 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.75 SEK
2016-04-28 - Årsstämma
2016-04-28 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.50 SEK
2015-04-29 - Årsstämma
2015-04-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-30 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.00 SEK
2014-04-29 - Årsstämma
2014-04-29 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-06 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-31 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-23 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 0.50 SEK
2013-04-25 - Årsstämma
2013-04-25 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-05 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-31 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-17 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-27 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 0.50 SEK
2012-04-26 - Årsstämma
2012-04-26 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-10 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-18 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.00 SEK
2011-04-28 - Årsstämma
2011-04-28 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-12 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-19 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 1.50 SEK
2010-04-28 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-12 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-30 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-17 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LAMM B 2.50 SEK
2009-04-29 - Årsstämma
2009-04-29 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Lammhults Design Group är verksamt inom möbelbranschen och fokuserar på design, tillverkning och distribution av kontorsmöbler och inredningsprodukter. Bolagets produkter riktar sig till företag och institutioner som söker högkvalitativa och designade lösningar. Verksamheten är global där bolagets produkter finns representerade i inredningsprojekt välden över. Lammhults Design Group grundades 1945 och har sitt huvudkontor i Lammhult.
2025-04-25 13:30:00

Stabilt kvartal med ökad orderingång och stärkt lönsamhet

Första kvartalet

·    Nettoomsättningen uppgick till 210,1 MSEK (209,0)
·    Det justerade rörelseresultatet ökade till 0,9 MSEK (-9,6) 
·    Orderingången ökade med 11,9% och uppgick till 214,0 MSEK (191,3)
·    Orderstocken uppgick till 206,7 MSEK (162,8), en ökning med 27,0%

VD och koncernchef Susanna Hilleskog kommenterar

Stabil inledning på 2025

Vi inleder året med ett stabilt kvartal i den underliggande affären. Orderingången ökade med 11,9 procent jämfört med det första kvartalet 2024, vilket innebär att orderstocken vid utgången av perioden var 27,0 procent högre jämfört med samma tidpunkt ett år tidigare. Försäljningen under kvartalet var i nivå med föregående år på en fortsatt dämpad marknad. Den justerade bruttomarginalen ökade med 2,2 procentenheter till 35,9 procent och det justerade rörelseresultatet (EBIT) förbättrades med 10,5 MSEK till 0,9 MSEK jämfört med första kvartalet föregående år. 

Ökad orderingång i båda affärsområdena

Marknaden i Skandinavien är fortsatt svag, medan vi ser positiva tendenser på flera av våra exportmarknader. Orderingången ökade inom båda våra affärsområden; Library Interiors var upp 25,4 procent och Office Interiors upp 6,5 procent jämfört med samma period 2024.

Förbättrad effektivitet och kostnadskontroll

Resultatförbättringen i den underliggande affären på 10,5 MSEK med en försäljning i linje med föregående år är ett tydligt tecken på att vi successivt börjar bli en effektivare organisation med bättre kontroll på våra kostnader. Vi ser också att det åtgärdsprogram som lanserades under slutet av 2024 börjar ge effekt. Samtidigt är det viktigt att understryka att vi fortfarande bedömer att programmets fulla effekt kommer att realiseras först mot slutet av 2025.

Gasa och bromsa samtidigt

Inom ramen för vår kostnadskontroll arbetar vi kontinuerligt med att utvärdera och prioritera våra aktiviteter för att säkerställa att vi satsar på de som ger störst effekt - med fokus på långsiktigt hållbar och lönsam tillväxt. Parallellt med åtgärdsprogrammet pågår även andra interna aktiviteter utanför programmets ram, som på olika sätt kommer att bidra till en stärkt marknadsposition och förbättrad lönsamhet. Vi fortsätter att vara aktiva i branschens nyckelforum och har under året deltagit i viktiga evenemang, såsom Stockholm Design Week i februari och Salone del Mobile i Milano i början av april.

Kunden i fokus

Våra varumärken har länge verkat under samma tak - men vi har inte fullt ut utnyttjat den styrka och de synergier som detta möjliggör. Genom att på ett mer samordnat och medvetet sätt arbeta över affärsområdes-, bolags- och varumärkesgränser är vår avsikt att både förstärka varje varumärkes individuella styrkor och samtidigt dra nytta av vår gemensamma kapacitet. Varje varumärke har sin unika röst, ett unikt arv och formspråk - och genom nära kundsamarbeten, digitala verktyg och samlad expertis skapar vi lösningar som är större än summan av delarna. Vår strävan är att göra det ännu enklare och mer värdeskapande för våra kunder och samarbetspartners att arbeta med oss - genom kompletta lösningar, flexibla processer och personlig vägledning.

Fortsatta digitala satsningar

Genom vår samlade kompetens och med kundnyttan i fokus fortsätter vi arbetet med att förenkla kundresan. Som ett aktuellt exempel lanserades i samband med Salone del Mobile i Milano produkter från Lammhults Möbel på den digitala plattformen "pCon Planner". Plattformen möjliggör för arkitekter, återförsäljare med flera att på ett enkelt sätt specificera och inkludera produkter i en 3D-simulering och konvertera kreativa förslag till offerter. Parallellt med den digitala kundresan arbetar vi även med effektiviseringen av våra interna arbetssätt och processer för att kunna använda tid och resurser på ett mer värdeskapande sätt.

Ny organisation inom affärsområdet Office Interiors

Som en del av åtgärdsprogrammet ökar vi den interna samordningen för att göra Office Interiors till ett effektivare och lönsammare affärsområde. Under kvartalet lanserade vi därför en ny organisation som innebär att affärsområdet nu har fokuserade landsorganisationer inom försäljning i Sverige, Danmark och Norge för att öka kundfokus, effektivitet och synergier kombinerat med ett mer hållbart arbetssätt. Utöver detta samordnas viktiga koncerngemensamma funktioner tvärs över bolagsgränserna inom affärsområdet för att säkerställa fokus, kompetens och möjlighet till spridning av "best practice" inom nyckelområden.

Vår förändringsresa

Med hänsyn till var vi kommer ifrån avseende företagskultur, koncernstruktur, storlek och tidigare arbetssätt, genomgår vi en betydande förändring i både vårt sätt att tänka och arbeta. Vi eftersträvar en successiv och väl avvägd övergång under 2025, för att behålla vårt kundfokus och samtidigt ge våra medarbetare tid och utrymme att hitta rätt och känna sig trygga i sina nya eller förändrade roller. På vår förändringsresa möter vi både små och större utmaningar som kräver engagemang, nytänkande, förtroende och samarbete. Med en positiv attityd, nyfikenhet och laganda kommer förändringarna skapa förutsättningar för utveckling både för den enskilda medarbetaren och för koncernen som helhet. Vi ser betydande möjligheter att fullt ut kunna få ut den potential som den nya koncernstrukturen ger. 

Dämpad marknad i en turbulent omvärld

Vi verkar i en värld som är både osäker och snabbt föränderlig. Vår direkta exponering mot USA - både vad gäller kunder och inköp - är för närvarande marginell, men den indirekta påverkan är mer svårbedömd. Därför har vi en förhöjd beredskap för att kunna anpassa verksamheten i takt med att omvärldsläget förändras. Våra marknader är generellt sett fortsatt dämpade och vi fokuserar på aktiviteter som förbättrar den interna effektiviteten och successivt höjer lönsamheten för att vi ska kunna nå vårt finansiella mål om en EBIT på 8-10%. Vår ambition är att vara väl rustade när marknadsförutsättningarna förbättras.

Inbjudan till presentation av rapporten

Idag kl. 14:30 arrangeras en direktsänd webcast för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Susanna Hilleskog samt CFO Jesper Langebro presenterar resultatet. För att ta del av presentationen, gå in på nedan länk. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor. 

https://lammhults-design-group.events.inderes.com/q1-report-2025

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef, tel. +46 (0) 709 55 13 37
Jesper Langebro, CFO, tel. +46 (0) 708 63 70 30

Om Lammhults Design Group

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. 

Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap. 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com 


Denna information är sådan som Lammhults Design Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2025 kl.13:30 CEST.