16:32:10 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-15 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-30 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2024-05-30 Årsstämma 2024
2024-05-17 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-15 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2023-05-30 Årsstämma 2023
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-24 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2022-05-23 Årsstämma 2022
2022-05-17 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-15 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-09-23 Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-25 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-26 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2021-05-25 Årsstämma 2021
2021-05-14 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2020-06-30 Årsstämma 2020
2020-05-14 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-15 Extra Bolagsstämma 2020
2020-02-03 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-01 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-02 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2019-04-24 Årsstämma 2019
2019-04-16 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-01 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-02 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-03 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-16 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-05 Ordinarie utdelning HUBSO 0.00 SEK
2018-02-02 Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
HUBSO är verksamt inom e-handel och levererar produkter och tjänster till kreatörer som vill skapa sina egna varumärken. HUBSO säkerhetsställer etablering av e-handelsplattform för dessa varumärken och utveckling av dem till självständiga bolag. HUBSO tillhandahåller tjänster inom e-handelsutveckling, varumärkesutveckling, produktutveckling, logistik lösningar och marknadsföring och försäljning.
2022-02-22 09:30:25

Koncernens omsättning växer under 2021 med 46% och verksamheten växer genom förvärv av majoritetspost i skönhetsvarumärket PER LEI. Dotterbolaget HUBSO visar en omsättningstillväxt om 29% under 2021. HUBSO bolagiserar Sanne Alexandra Stockholm samt signerar sin andra internationella kreatör.

Sammanfattning av väsentliga händelser under Q4:
  • HUBSO hade en omsättningstillväxt om 29% under 2021 jämfört med föregående år.
  • Koncernen, HUBSO Group, hade en omsättningstillväxt om 46% under 2021 jämfört med föregående år.
  • HUBSO förvärvar en majoritetspost i skönhetsvarumärket PER LEI.
  • Mara Teigen, en amerikansk profil, med 840 000 följare förstärker HUBSOs portfölj av varumärken. Lansering kommer att ske under H1 2022.
  • Antalet kunder växer under Q4 med 34% jämfört med Q4 2020.
  • Antalet ordrar växer under Q4 med 23% jämfört med Q4 2020.
Väsentliga händelser efter perioden:
  • Nylanserade varumärket Le Capsole fortsätter att ta mark i Europa.
  • Sanne Alexandra Stockholm fortsätter att sälja leather leggings i tusental och
lanserar nu i Tyskland.
  • Organisationen stärks med bl a rekrytering av head of finance för att klara av kommande tillväxt

För koncernen genererades en nettoomsättning under årets fjärde kvartal om ca 11 596 (12 457) ksek med en EBITDA på -1 943 (1 358) ksek. Under året hade koncernen en nettoomsättning om 36 809 (25 222) ksek med en EBITDA på -2 082 (865) ksek.

2022

Varumärkes expansionen fortsatte under Q4 och kommer att fortsätta till följd av den geografiska expansionen 2022. Vi har sedan start haft en stark efterfrågan från länder utanför Sverige och då primärt våra grannländer. Under 2021 såg vi en växande efterfrågan kring utvalda varumärken från länder som Tyskland, Spanien och Storbritannien. Lanseringen av Le Capsole är ett bra exempel på en växande efterfråga från kunder i dessa länder. Under 2022 kommer HUBSO även att lansera Mara Teigen, som har sin primära följarskara i USA. Vi känner därför att 2022 kommer att kunna innebära många nya kunder både på gamla och nya marknader. Erfarenheten säger att vi kommer kunna attrahera än fler intressanta profiler genom en geografisk expansion, då HUBSO blir mer känt på nya "lokala" marknader.

Sanne är som det första egenstartade varumärket nu ett dotterbolag till HUBSO, vilket är ett led i HUBSOs strategi att utveckla vissa varumärken i egna bolag där HUBSO har ett majoritetsägande. Vi ser att detta kommer stärka varumärkesaffären på sikt då alla varumärkens tillväxtresa ser lite olika ut. HUBSO som inkubator har som ambition att fortsätta utveckla flera av varumärkena på samma vis och erbjuda dem en ny form av samarbete som är i bolagsform. Visionen är att utveckla dessa till självständiga bolag som kan skalas upp över tid.

HUBSO har under pandemin byggt och strukturerat sig för att kunna både växa och agera snabbt när produktions- och leverantörsförhållanden återigen kan normalisera sig Det känns väldigt roligt och spännande att ta oss an 2022 vilket kommer att ytterligare förstärka HUBSOs position , som den givna huben för entreprenörer och kreatörer som vill accelerera utvecklingen och tillväxten av sina företag/produkter.
Bästa hälsningar,
Josefine Abrahamsson VD/Founder HUBSO

OMSÄTTNING
Nettoomsättningen för koncernen under fjärde kvartalet 2021 uppgick till SEK 11 596 596 (12 457 214). Räkenskaperna från HUBSO är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15 och räkneskaperna från dotterbolaget PER LEI är inräknade från förvärvsdatumet 2021-11-08.

FINANSIELL UTVECKLING
Rörelseresultatet, EBIT, under det fjärde kvartalet 2021 uppgick till SEK -8 172 121 (-4 359 853). Under Q4 2021 har resultatet huvudsakligen påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO om SEK 4 311 794 samt förvärvet av PER LEI om SEK 64 775. Detta görs enligt K3 med en avskrivningsperiod om 5 år.

Därutöver har koncernens resultat belastas av en extra avskrivning om SEK 1 500 000 avseende Magemail såsom ett led i att renodla koncernens kärnverksamhet ytterligare.

För mer information, kontakta bolaget på:

Josefine Abrahamsson
VD, Hubso Group AB
josefine(at)hubsogroup.com
ir(at)hubsogroup.com
www.hubsogroup.com
HUBSO Group i korthet:
HUBSO Group inriktar sin verksamhet mot e-handel vars huvudsakliga tjänst består av en unik e-handelsplattform för influencers och kreatörer som med stöd av HUBSO:s starka kompetens och erfarenhet inom e-handel, varumärkes- och produktutveckling samt marknadsföring vill skapa och utveckla egna varumärken och produkter. HUBSO tar tillsammans med influencers fram design, produktionslinje, strategi och varumärke, som influencers marknadsför bl. a via sociala medier.