Lördag 28 Juni | 05:55:08 Europe / Stockholm

H&M

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-11-06 N/A X-dag halvårsutdelning HM B 3.4
2025-09-25 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-06-26 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.4
2025-05-07 - Årsstämma
2025-03-27 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-30 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2024-09-26 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-06-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2024-05-03 - Årsstämma
2024-03-27 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2023-09-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-06-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2023-05-04 - Årsstämma
2023-03-30 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2022-09-29 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-06-29 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2022-05-04 - Årsstämma
2022-03-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - X-dag bonusutdelning HM B 6.5
2021-10-28 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-09-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-01 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning HM B 0.00 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-03-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-29 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 0
2020-10-01 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-06-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 - X-dag halvårsutdelning HM B 0
2020-05-07 - Årsstämma
2020-04-03 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-30 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2019-10-03 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-06-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2019-05-07 - Årsstämma
2019-03-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-12 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2018-09-27 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-06-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2018-05-08 - Årsstämma
2018-03-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-31 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-13 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2017-09-28 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-06-29 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-11 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2017-05-10 - Årsstämma
2017-03-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-31 - Bokslutskommuniké 2016
2016-09-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-06-22 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2016-05-03 - Årsstämma
2016-04-06 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-01-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-09-24 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-06-25 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2015-04-29 - Årsstämma
2015-03-24 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-09-25 - Analytiker möte 2014
2014-09-25 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-06-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2014-03-27 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-01-30 - Bokslutskommuniké 2013
2013-09-26 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-06-19 - Analytiker möte 2013
2013-06-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-24 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2013-04-23 - Årsstämma
2013-03-21 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-30 - Bokslutskommuniké 2012
2012-09-27 - Analytiker möte 2012
2012-09-27 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-06-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2012-05-03 - Årsstämma
2012-03-29 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-01-26 - Bokslutskommuniké 2011
2011-09-29 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-06-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2011-04-28 - Årsstämma
2011-03-31 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-01-27 - Bokslutskommuniké 2010
2010-09-29 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-06-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-01 - Split HM B 1:2
2010-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 16.00 SEK
2010-04-29 - Årsstämma
2010-04-08 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-01-28 - Bokslutskommuniké 2009
2009-09-24 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-06-25 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-05 - X-dag ordinarie utdelning HM B 15.50 SEK
2009-05-04 - Årsstämma
2009-03-26 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2008-05-09 - X-dag ordinarie utdelning HM B 14.00 SEK
2007-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 11.50 SEK
2006-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2005-04-27 - X-dag ordinarie utdelning HM B 8.00 SEK
2004-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 2.90 SEK
2004-04-29 - X-dag bonusutdelning HM B 3.1
2003-04-29 - X-dag bonusutdelning HM B 3.4
2003-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 2.60 SEK
2002-04-22 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.75 SEK
2001-04-24 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.35 SEK
2000-04-14 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.35 SEK
1999-05-17 - Split HM B 1:4
1999-04-19 - X-dag ordinarie utdelning HM B 4.00 SEK
1997-05-12 - Split HM B 1:5
1997-04-11 - X-dag ordinarie utdelning HM B 11.00 SEK
1992-06-05 - Split HM B 1:5

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer. Inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning under märket H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-06-26 08:00:00

Andra kvartalet (1 mars 2025 - 31 maj 2025)

  • Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Omräknat till SEK uppgick nettoomsättningen till MSEK 56 714 (59 605). Nettoomsättningen i SEK påverkades negativt av en valutaomräkningseffekt om cirka 6 procentenheter på grund av den stärkta kronan.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 31 425 (33 569) vilket motsvarar en bruttomarginal om 55,4 procent (56,3). Bruttomarginalen påverkades negativt främst av externa faktorer såsom en dyrare US-dollar och höga fraktkostnader vilka fördyrat inköpen inför andra kvartalet, men även av bolagets investeringar i kunderbjudandet. De externa faktorerna som påverkat inköpen negativt för första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 25 489 (26 446). I lokala valutor ökade kostnaderna med 2 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 5 914 (7 098), motsvarande en rörelsemarginal om 10,4 procent (11,9). Minskningen av rörelseresultatet hänförde sig främst till den lägre bruttomarginalen och negativa valutaomräkningseffekter.
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 3 962 (5 0641), motsvarande SEK 2,48 (3,151) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 528 (12 600). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 35 828 (42 572).
  • Varulagrets sammansättning är god. Under kvartalet utvecklades lagret i positiv riktning med en betydligt lägre ökningstakt om 1 procent i jämförelse med första kvartalets ökning om 11 procent i lokala valutor. Vid andra kvartalets slut var varuvolymen lägre än motsvarande tidpunkt föregående år. Högre inköpskostnader förklarar varulagrets ökning i jämförelse med föregående år.

Första halvåret (1 december 2024 - 31 maj 2025)

  • I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 1 procent under första halvåret. Omräknat till SEK uppgick H&M-gruppens nettoomsättning till MSEK 112 047 (113 274).
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 58 594 (61 224), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,3 procent (54,0).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 51 427 (52 010). I lokala valutor ökade kostnaderna med 1 procent i jämförelse med föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 7 117 (9 175), motsvarande en rörelsemarginal om 6,4 procent (8,1). Minskningen av rörelseresultatet hänförde sig fullt ut till den lägre bruttomarginalen, som påverkats negativt av externa faktorer såsom dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men även av prisnedsättningar och investeringar i kunderbjudandet.
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 4 541 (6 2951), motsvarande SEK 2,85 (3,911) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 12 729 (16 567).
     
  • H&M-gruppens försäljning under juni månad 2025 förväntas öka med 3 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Försäljningsökningen om 3 procent belastas av en negativ kalendereffekt om cirka en procentenhet.
  • Miljöorganisationen Stand.earth har utsett H&M-gruppen till bästa bolag inom modebranschen för gruppens arbete med att fasa ut fossila bränslen. H&M-gruppen fick den högsta totalpoängen bland ledande bolag inom modeindustrin för sitt klimatarbete.
  • Årsstämman 7 maj 2025 beslutade om ett bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2026 besluta om återköp av egna B-aktier med syfte att justera bolagets kapitalstruktur och möjliggöra förvärv av aktier för bolagets aktieincitamentsprogram. Styrelsen har fattat beslut om återköp av egna B-aktier för att säkerställa leverans av B-aktier till deltagarna i bolagets långsiktiga incitamentsprogram (LTIP). Det sammanlagda antalet aktier som kan förvärvas är 1 100 000, till ett högsta belopp om sammanlagt MSEK 175.
  • H&M öppnar de första butikerna och online i Brasilien, ett land med över 200 miljoner invånare, under början av andra halvåret 2025.


"Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling," säger Daniel Ervér, vd.

1. Se not 5.

Kommentar av Daniel Ervér, vd

Vår plan med fokus på produkterbjudande, shoppingupplevelse och varumärke bekräftas återigen i de framsteg vi ser. Den positiva utvecklingen inom viktiga områden såsom online, H&M dam och H&M Move, samt fortsatt fokus på god kostnadskontroll, kommer att bidra till en lönsam försäljningsutveckling.

Försäljningen i lokala valutor ökade med 1 procent i andra kvartalet, med 4 procent färre butiker vid kvartalets utgång jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Exkluderat dessa stängningar ökade försäljningen med 3 procent. Dessutom ska kvartalet ses i ljuset av att andra kvartalet 2024 var ett starkt kvartal med en försäljningsökning om 3 procent.

Kvartalets resultat påverkades negativt av högre inköpspriser till följd av en dyrare US-dollar och högre fraktkostnader men också av att vi har fortsatt att investera i kund-erbjudandet. Investeringar som gjorts för att stärka vårt kunderbjudande och ge kunderna ännu mer värde för pengarna. De negativa externa faktorerna som fördyrat inköpen inför första halvåret vänder till att bli positiva inför andra halvåret.

Vår plan, med fokus på produkterbjudande, shopping-upplevelse och H&M-varumärket bekräftas i de framsteg vi ser i viktiga delar av verksamheten. Med kunderbjudandet i centrum har vi ytterligare förstärkt organisationens fokus på produkt och kundupplevelse. De genomförda förbättringarna inom online, H&M dam och H&M Move har tillsammans med ökad produkttillgänglighet och ett närmare samarbete med våra leverantörer fortsatt att ge positiva resultat. Även portfolio brands växte i kvartalet, där särskilt COS utvecklades väl. Vissa åtgärder får snabbare genomslag än andra, men riktningen är tydlig och under året fortsätter vi implementeringen av förbättringar inom övriga delar av verksamheten.

Vår uppgraderade digitala butik är nu utrullad och responsen från kunderna är positiv. I vår omnimodell fortsätter vi att integrera våra fysiska och digitala försäljningskanaler som samverkar och stärker varandra. Vi fortsätter också att expandera på tillväxtmarknader. Vi ser fram emot att under andra halvåret öppna både online och fysiska butiker i Brasilien, och ta H&M:s affärsidé - mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt - till ett land med över 200 miljoner invånare och ett stort modeintresse.

Integrationen av hållbarhet i vår dagliga verksamhet fortsätter att ge resultat. Klimat- och miljöorganisationen Stand.earth rankar H&M som nummer ett av 42 modeföretag vad gäller minskning av klimatpåverkan.

I osäkra tider med återhållsamma konsumenter följer vi den makroekonomiska och geopolitiska utvecklingen noggrant och anpassar löpande både kunderbjudande och verksamheten för att möta våra kunders behov på bästa sätt. Vi fortsätter att stärka produkterbjudandet och upplevelsen både online och i våra butiker. Med en tydlig plan, stark finansiell ställning, god kostnadskontroll och engagerade medarbetare ser vi goda möjligheter för långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt.

Kommunikation i samband med sexmånadersrapport

Sexmånadersrapporten, 1 december 2024 - 31 maj 2025, publiceras kl. 08.00 CEST den 26 juni 2025, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.

Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på:
https://app.webinar.net/vwELGVnGex6

För bokning av intervjuer för media i samband med sexmånadersrapporten den 26 juni 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

Notera att press-och telefonkonferensen börjar kl. 09.00 CEST samt att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.

Kontakt

Joseph Ahlberg, IR-chef   073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

 
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 juni 2025 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
 
H & M HENNES & MAURITZ AB (PUBL) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Koncernens varumärken är H&M (inklusive H&M HOME, H&M Move och H&M Beauty), COS, Weekday (inklusive Cheap Monday och Monki), & Other Stories, ARKET, Singular Society och Sellpy. I koncernen ingår också ett flertal ventures. Ytterligare information finns på hmgroup.com.