Kurs
0,00%
Likviditet
0,05 MSEK
Kalender
Est. tid* | ||
2026-05-07 | N/A | Årsstämma |
2026-05-07 | 10:20 | Kvartalsrapport 2026-Q1 |
2026-02-25 | 12:40 | Bokslutskommuniké 2025 |
2025-11-06 | 10:20 | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
2025-08-20 | 10:20 | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
2025-05-08 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2025-05-07 | - | Årsstämma |
2025-05-07 | - | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-02-19 | - | Bokslutskommuniké 2024 |
2025-01-30 | - | Extra Bolagsstämma 2024 |
2024-10-30 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-08-14 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-05-16 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2024-05-15 | - | Årsstämma |
2024-05-15 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-10-26 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-08-24 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-05-04 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2023-05-03 | - | Årsstämma |
2023-05-03 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-02-23 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-10-27 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-08-25 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-05-13 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2022-05-12 | - | Årsstämma |
2022-05-12 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-02-24 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-12-22 | - | Extra Bolagsstämma 2021 |
2021-10-28 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-08-25 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-05-12 | - | Årsstämma |
2021-05-12 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-05-03 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2021-02-18 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-10-28 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-08-20 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-05-13 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2020-05-12 | - | Årsstämma |
2020-05-12 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-02-20 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-10-24 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-08-22 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
2019-05-28 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2019-05-27 | - | Årsstämma |
2019-05-27 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-02-21 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-10-26 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-08-24 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-05-16 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2018-05-15 | - | Årsstämma |
2018-05-15 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-02-23 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-11-24 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-08-23 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-05-18 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2017-05-17 | - | Årsstämma |
2017-05-17 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2016-11-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-08-17 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-05-18 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2016-05-17 | - | Årsstämma |
2016-05-17 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-02-24 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2016-02-05 | - | Extra Bolagsstämma 2016 |
2015-11-19 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-08-20 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-05-21 | - | X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK |
2015-05-20 | - | Årsstämma |
2015-05-20 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-02-26 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
2014-10-23 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-08-21 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-05-30 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
- De svenska techledarna Smart Eye och Greater Than har analyserat verkliga data från fordonsförare som använder Smart Eyes AI-baserade Driver Monitoring-system.
- De initiala resultaten bekräftar att varningar minskar förarens risknivå.
- Den pågående undersökningen kommer att förbättra precisionen hos ADDW-system för att vidareutveckla livräddande fordonsteknologier.
Greater Than, det världsledande riskanalysbolaget inom trafiksäkerhet och klimatpåverkan, och Smart Eye AB, den ledande utvecklaren av Driver Monitoring Systems (DMS), delade idag de första resultaten från sin undersökning, som tittar på sambandet mellan förarens ögonrörelser, Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-varningar och olycksrisk.
Viktiga resultat:
- I genomsnitt minskar ADDW-varningar omedelbart olycksrisken med cirka 10 %.
- Efter två minuter är olycksrisken tillbaka på samma nivå som före varningen.
- Sammantaget har varningar som riktar sig mot körning vid trötthet störst effekt på olycksrisken.
- Genom gemensamma insatser skulle ADDW-system kunna anpassas för att mäta och varna om ytterligare riskbeteenden.
"Vårt samarbete med Greater Than ger värdefulla insikter från verkliga livet om hur förare reagerar på distraktionsvarningar och hur dessa varningar påverkar olycksrisken," säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. "Med en djupare förståelse kan vi förfina våra system för att göra varningarna mer effektiva. Dessa resultat hjälper oss att ta säkerhetsteknologin i bilen vidare och göra den bättre rustad för att förebygga olyckor."
Greater Than samlade in och analyserade data från fordon utrustade med Smart Eyes AIS-system som kördes av professionella flottförare under en period av fyra veckor. Genom att använda sin unika AI-riskanalys för förarrisk kunde Greater Than kvantifiera risknivån för varje förare och analysera effekten av ADDW-varningarna på olycksrisken.
För Smart Eye hjälper analysen till att utvärdera hur effektivt nuvarande varningar adresserar olika körbeteenden. Detta kan ge värdefulla insikter om hur ADDW-system kan justeras för att öka effektiviteten, inklusive att optimera frekvensen, volymen och typen av varningar. Det stöder även den potentiella utvecklingen av varningar för andra hög-riskbeteenden, såsom kognitiv distraktion och stress.
"De insikter som vår analys visade var fascinerande och gav en omfattande översikt över förarens risknivå, antalet varningar per förare, varningskategorier och - viktigast av allt - i vilken utsträckning varje varning påverkade risknivån och under hur lång tid," säger Liselott Johansson, VD på Greater Than. "Den här analysen kommer att förbättra förmågan och effektiviteten hos viktiga livräddande teknologier i bilen."
Från och med den 7 juli 2026 måste alla nya fordon inom EU ha ett ADDW-system som observerar förarens ögonrörelser och utfärdar varningar när distraktioner upptäckts. Insikterna från samarbetet mellan Smart Eye och Greater Than kommer att hjälpa biltillverkare att förfina ADDW-system för att förbättra säkerheten och uppfylla efterlevnadskrav och standarder.
Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu
Presskontakt Smart Eye
Lisa Strandvik
Head of Global Marketing, Smart Eye
lisa.strandvik@smarteye.se