02:21:16 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 Ordinarie utdelning EPRO B 0.80 SEK
2024-04-25 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 Ordinarie utdelning EPRO B 0.70 SEK
2023-04-26 Årsstämma 2023
2023-04-25 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-31 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 Ordinarie utdelning EPRO B 0.50 SEK
2022-04-28 Årsstämma 2022
2022-04-27 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 Ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2021-04-28 Årsstämma 2021
2021-04-27 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-03 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-24 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-01 Ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2020-04-01 Ordinarie utdelning EPRO A 0.00 SEK
2020-03-31 Årsstämma 2020

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Electrolux Professional är en global leverantör av professionell utrustning inom storkök, dryck och tvätt. Produktutbudet inkluderar ugnar, kylskåp, diskmaskiner, kaffebryggare, tvättmaskiner, torktumlare samt service och specialprodukter och relaterade tillbehör. Bolagets produkter tillverkas vid flertalet anläggningar runt om i världen. Kunderna återfinns bland restauranger, hotell, hälso- och sjukvård, skolor och andra serviceinrättningar.
2024-03-13 08:00:00

På Electrolux Professional Group's investerardag i Stockholm idag kommer VD Alberto Zanata och andra medlemmar av koncernledningen att fokusera på Tvätt, Storkök & dryck i Asien, samt det nyligen genomförda förvärvet av TOSEI i Japan.

"Under 2023 tog vi ytterligare steg mot våra finansiella mål och vi har nu en starkare grund att stå på jämfört med när vi blev ett fristående bolag 2020. Efter förvärven i USA och Japan är vi en mer geografiskt balanserad koncern med en större andel i restaurangkedjor, och tvättverksamheten är starkare än tidigare. Det innebär att vi tillsammans med vårt fokus på hållbarhet och digitalisering också har stärkt vår position", säger Alberto Zanata, VD.

Electrolux Professional bedöms vara den näst största aktören på den motståndskraftiga, globala marknaden för professionell tvätt, med en stark position inom segmenten flerfamiljshus, tvättomater och vårdinrättningar. Koncernen är väl positionerad för att möta kundernas efterfrågan, med fokus på hållbarhet och digitalisering. Det nyligen genomförda förvärvet av TOSEI kommer att göra koncernen större i Japan, där vi hade en mindre närvaro, och där TOSEI med sitt kompletterande produkt-erbjudande är ett ledande företag inom Tvätt.

Förvärvet av TOSEI stärker också koncernens närvaro inom Storkök och dryck i Asien. Koncernen förväntar sig kunna dra nytta av TOSEI's position som ledande inom vakuumförpackning i Japan, för att växa med andra Storköks- och dryckeslösningar på den japanska marknaden. Dessutom finns det möjligheter att expandera TOSEI's sortiment för vakuumförpackning till andra marknader.

TOSEI hade under 2023 en EBITA-marginal på 11,1%. Historiskt har marginalen varit högre, men minskade under föregående år, främst på grund av högre insatskostnader som inte kompenseras av pris, och en generellt svagare tvättmarknad. TOSEI förväntas under 2024 växa med en förbättrad underliggande lönsamhet. Integrationskostnader om -15 SEKm, samt -30 SEKm i lageromvärderings-kostnader kommer att påverka lönsamheten under 2024.

Under investerardagen bekräftas koncernens nuvarande strategi och finansiella mål.

"Jag känner mig trygg med att vi steg för steg bygger ett starkare bolag, med tydligt fokus på våra strategiska prioriteringar. Efter några år präglade av främst makroekonomiska och geopolitiska utmaningar ser vi en normalisering av marknaden. Tecknen på sjunkande räntor bör öka våra kunders investeringsvilja. Prishöjningar för att kompensera för inflationen har genomförts, råvarupriserna förväntas bli något lägre och vår orderingång har förbättrats. Det gör att vi har förutsättningarna att fortsätta den stegvisa förbättringen", säger Alberto Zanata.

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33