00:00:34 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 Ordinarie utdelning EPRO B 0.80 SEK
2024-04-25 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 Ordinarie utdelning EPRO B 0.70 SEK
2023-04-26 Årsstämma 2023
2023-04-25 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-31 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 Ordinarie utdelning EPRO B 0.50 SEK
2022-04-28 Årsstämma 2022
2022-04-27 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 Ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2021-04-28 Årsstämma 2021
2021-04-27 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-03 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-24 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-01 Ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2020-04-01 Ordinarie utdelning EPRO A 0.00 SEK
2020-03-31 Årsstämma 2020

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Electrolux Professional är en global leverantör av professionell utrustning inom storkök, dryck och tvätt. Produktutbudet inkluderar ugnar, kylskåp, diskmaskiner, kaffebryggare, tvättmaskiner, torktumlare samt service och specialprodukter och relaterade tillbehör. Bolagets produkter tillverkas vid flertalet anläggningar runt om i världen. Kunderna återfinns bland restauranger, hotell, hälso- och sjukvård, skolor och andra serviceinrättningar.
2023-10-27 07:30:00

Tredje kvartalet, juli-september 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 752 Mkr (2 782). Omsättningen minskade med 1,1%. Organiskt minskade försäljningen med 5,3%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 4,3%.
  • EBITA uppgick till 290 Mkr (317), motsvarande en marginal om 10,5% (11,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 247 Mkr (277), motsvarande en marginal om 9,0% (10,0).
  • Periodens resultat uppgick till 159 Mkr (195), och resultat per aktie till 0,55 kr (0,68).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 333 Mkr (56).

Alberto Zanata, VD och Koncernchef:

"Något svagare försäljning och lönsamhet medan kassagenereringen förbättrades

Efter över två år av återhämtning efter pandemin hade vi en organisk omsättningsminskning på 5% under det tredje kvartalet. Detta resulterade i en något lägre EBITA, på 290 Mkr (317) och en marginal på 10,5% (11,4), jämfört med föregående år. Valutakurstransaktionseffekter hade en negativ påverkan på EBITA med ungefär 40 Mkr. Tack vare en bättre utveckling av operativt rörelsekapital förbättrades kassaflödet till 333 Mkr (56).

Försäljningen inom Storkök och dryck minskade organiskt med 8% jämfört med föregående år, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 9,3% (10,5). Försäljningen och orderingången minskade markant i USA jämfört med föregående år medan Europa var närapå oförändrad.

Tvätt hade en oförändrad organisk för­säljningsutveckling. Under 2022 var det en förskjutning av försäljning och produktion från det andra kvartalet till det tredje och huvudsakligen fjärde kvartalet till följd av komponentbrist. EBITA-marginalen uppgick till 16,1% (17,3). Försäljningen växte i Europa men minskade i USA. Orderingången för Tvätt var på samma nivå som föregående år.

Kassaflöde efter investeringar var solitt och uppgick till 333 Mkr (56) under kvartalet. Därför minskade vi vår låneskuld ytterligare och vår nettoskuld/EBITDA-kvot är nu 1,2 ggr. Under kvartalet lanserade vi också ett före- tagscertifikatsprogram och erbjöd en inle­dande emission. Efterfrågan från kreditinves­terare var hög.

Jag är mycket nöjd över att kunna rappor­tera att våra mål att minska utsläppen av växthusgaser (scope 1 och 2) och indirekta utsläpp i användningsfasen (scope 3) nu har validerats av Science Based Targets initia­tive. Vi har minskat våra egna CO₂-utsläpp (Scope 1 och 2) med 18% under årets första nio månader, jämfört med 2022. Det betyder att vi är mycket nära att nå vårt mål att minska CO₂-utsläppen med 50% till 2025 jämfört med 2015, förhoppningsvis ett år tidigare än planerat.

Under oktober organiserar vi öppna hus, som vi kallar The Hive", på vårt Center of Exellence i Italien. På eventen kan deltagarna uppleva hur vi är det ledande varumärket när gäller hållbara och digitala lösningar. Detta koncept har visat sig vara mycket upp­skattat av våra kunder.

För att möta behoven av kompakta lösningar som ökar produktiviteten i köket har vi även lanserat GourmeXpress. Denna höghastighetsugn är en kombination av mikrovågsugn, varmluft och impingement (jetstrålar), vilket möjliggör snabb tillagning, grillning och återuppvärmning, särskilt väl lämpad för restaurangkedjor.

Det på senare tid mer negativa kundsen­timentet, huvudsakligen i USA, har redan lett till aktiviteter för att minska kostnaderna. En sund orderstock ger oss viss trygghet för slutet av året."

Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 27 oktober 2023, klockan 07.30.

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33