Lördag 2 Augusti | 17:26:21 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-04-28 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-01-29 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-29 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-22 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.85 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-29 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.80 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.70 SEK
2023-04-26 - Årsstämma
2023-04-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-31 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.50 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2021-04-28 - Årsstämma
2021-04-27 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-03 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-24 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-06 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-01 - X-dag ordinarie utdelning EPRO A 0.00 SEK
2020-04-01 - X-dag ordinarie utdelning EPRO B 0.00 SEK
2020-03-31 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Electrolux Professional är verksamt inom tillverkningsindustrin och fokuserar på utveckling, tillverkning och distribution av professionell utrustning för matlagning, tvätt och städning. Bolagets produkter riktar sig till företag och institutioner inom hotell, restaurang och vård. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Electrolux Professional grundades 1962 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-07-22 07:30:00

Andra kvartalet, april-juni 2025

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 195 Mkr (3 268), en minskning med 2,2%. Organiskt ökade försäljningen med 2,4%. Förvärvet av Adventys under 2024 bidrog med 0,2%. Valutaeffekter hade en negativ effekt om 4,8%.
  • EBITA uppgick till 392 Mkr (410), motsvarande en marginal om 12,3% (12,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 340 Mkr (353), motsvarande en marginal om 10,6% (10,8).
  • Periodens resultat uppgick till 217 Mkr (230) och resultat per aktie till 0,75 kr (0,80).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 305 Mkr (392).

Alberto Zanata, VD och koncernchef:

"Storkök och dryck visar åter organisk tillväxt, USA fortsätter att vara starkt

Båda segmenten visar organisk tillväxt under det andra kvartalet 2025. Försäljningen utvecklades väl, men valutapåverkan hade en negativ påverkan på resultatet jämfört med föregående år.

Det globala makroekonomiska läget är fortsatt osäkert, men efterfrågan har hitintills varit god med en fortsatt positiv försäljningsutveckling i USA och regionen Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika har återigen återgått till tillväxt.

God tillväxt inom Storkök och dryck
Försäljningen inom Storkök och dryck ökade organiskt med 3,3 procent, drivet av stark tillväxt i Amerika, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika, medan försäljningen i Europa minskade något. EBITA-marginalen minskade något jämfört med föregående år, på grund av höga rörelsekostnader, men också på grund av en minskad försäljning inom Dryck. USA:s tullar hade ingen väsentlig påverkan. Orderingången för Storkök och dryck var betydligt högre än föregående år i alla regioner.

Förbättrad marginal för Tvätt
Försäljningen inom Tvätt ökade organiskt med 1,0 procent. Försäljningen i USA minskade i början av kvartalet på grund av osäkerhet kring tullar, men förbättrades mot slutet av kvartalet. EBITA-marginalen förbättrades något, trots en betydande negativ påverkan från valuta motsvarande 2,5% i marginal. USA:s tullar hade ingen väsentlig påverkan. Orderingången var något högre än för ett år sedan.

Förbättrat hållbarhetsbetyg
Jag är stolt över att kunna rapportera att EcoVadis, en leverantör av hållbarhetsbetyg för företag, har tilldelat oss den prestigefyllda guldmedaljen, vilket placerar oss bland de 5 procent bästa företagen globalt när det gäller ansvarsfull affärsverksamhet. Dessutom har vi etablerat ett ramverk för grön finansiering för att ytterligare integrera företagets ambition att begränsa klimatförändringarna i vår finansieringsstruktur.

Fokus på kostnadseffektivitet
Trots att försäljningen och orderingången utvecklades väl under kvartalet, förbättrades inte lönsamheten på grund av valutaeffekter och högre rörelsekostnader. Vi kommer att bibehålla en högre takt inom FoU under 2025 och 2026 på grund av stora investeringar inom såväl tvätt som varmköksutrustning.

Under kvartalet har vi sett en begränsad påverkan från nuvarande tullar och om dessa nivåer bibehålls bör vi kunna motverka påverkan under resten av året.

Hittills har vi, med tanke på den makroekonomiska osäkerheten, inte kunnat motverka valutaeffekten. Det är dock vår ambition på medellång sikt. Parallellt ökar vi vårt fokus på allmän kostnadseffektivitet för att göra vår koncern smidigare, mer flexibel och produktiv. Kombinationen av innovation och kostnadseffektivitet stödjer våra möjligheter att framtidssäkra koncernen. Dessa åtgärder gör mig övertygad om att vi kommer att kunna förbättra vårt resultat framöver."



Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 22 juli 2025, klockan 07.30.

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33