Lördag 3 Maj | 07:38:51 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-06-17 N/A X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2025-06-16 N/A Årsstämma
2025-05-27 09:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-24 - Extra Bolagsstämma 2024
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-27 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-28 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2024-06-13 - Årsstämma
2024-05-28 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-07 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-16 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2023-06-15 - Årsstämma
2023-05-30 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-29 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-17 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2022-06-16 - Årsstämma
2022-05-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-01 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-07-01 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2021-06-30 - Årsstämma
2021-05-25 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-10 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-24 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-25 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-07-01 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2020-06-30 - Årsstämma
2020-05-26 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-24 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-04 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2019-04-03 - Årsstämma
2019-01-30 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-27 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-30 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-29 - X-dag ordinarie utdelning EATG 0.00 SEK
2018-06-28 - Årsstämma
2018-05-29 - Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
Eatgood Sweden är en utvecklare av konsumentelektronik. Bolaget har utvecklat Lightfry, en luftfriteringsmaskin som till skillnad från traditionell tillagning inte innehåller olja vid tillagningen. Visionen är att erbjuda en produkt som kan användas av såväl professionella restaurangkök som snabbmatsanläggningar. Bolaget har produktutveckling och huvudkontor i Borås.
2024-08-28 07:30:00

  

Halvårsrapport, andra kvartalet 2024

Nettoomsättning: 589 (1 654) TKR

Rörelseresultat: -1 420 (-735) TKR

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
  • LightfryerhöllWatermark-certifiering för Australien
  • Order från en global svensk möbeltillverkare till två varuhus i Kanada genom TFI
  • Positiv feedback från franskt varv som öppnar för möjligheten att få leverera en Lightfry-enhet till ett franskt varv för demo och skarpt test på ett fartyg inom franska flottan
  • Order på Lightfry-enheter från den danska restaurangen, Dixie Burgers, som framgångsrikt använde dessa under årets Roskildefestival. Sammanlagt 14000 portioner pommes frites serverades under åtta festivaldagar vilket är ett mycket gott bevis för Lightfrys många fördelar, däribland driftsäkerhet, snabbhet och enkelhet vad gäller handhavande och rengöring.
  • Bygger lager av Lightfry-enheter för snabba leveranser till huvudmarknaderna, Kanada, USA, Storbritannien och marinmarknaden. Ett fyrtiotal Lightfry-enheter beräknas inom kort vara helt färdigställda

Minskande försäljning under kvartal där tidiga tecken på vändning börjar skönjas

Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 589Tkr jämfört med 1 654Tkr motsvarande kvartal i fjol, en minskning med 64 procent. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på den svenska marknaden.Rörelseresultatet uppgicktill-1 420 Tkr (-735 Tkr 2023) vilket är en klar försämring jämfört med 2023 och förklaras av den kraftiga inbromsning som under kvartalet skett på marknaden. Bakom den minskade efterfrågan ligger höga räntor samt fortsatt hög inflation vilka medfört en avvaktande hållning på nyckelmarknader och lett till att investeringar som inte är absolut nödvändiga skjuts på framtiden. Utvecklingen har påverkat all restaurangutrustning och försäljning oavsett produktssegment eller fabrikat. Under kvartalet lyckades vi sänka vissa komponentkostnader samtidigt som en del råvarupriser gått ner, något vi har för avsikt att dra nytta av när marknaden vänder upp igen. Under slutet av kvartalet kunde vissa tecken på en vändning på den viktiga marknaden i Storbritannien skönjas i form av ökade kundförfrågningar. I takt med att inflationen förefaller att vara under kontroll på allt fler marknader finns hopp om kommande räntesänkningar och därmed om ett uppsving i försäljningen och att uppskjutna projekt får nytt liv. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika, Tyskland, Danmark och Saudiarabien.

Likviditet/ekonomi

Den svaga försäljningen under kvartalet har påverkat vår likviditet negativt. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 2,36Msek och gott hopp om nya affärer men på en trög marknad har vi ett likviditetsläge som är utmanande. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 7,1 Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Vid utgången av Q2 fanns det ett 10-tal Lightfry i färdigvarulager samt ytterligare ett trettiotal som är till 90% klara. Under kvartalet tog vi upp ett lån från ALMI om 800 Tkr och en checkkredit hos Nordea om 1000Tkr. Amorteringstiden för ALMI-lånet är tolv månader.

Watermark-certifiering erhållen för Australien

Certifieringsarbetet med Watermark för den australiensiska marknaden är äntligen klart. Den slutgiltiga certifieringen erhölls efter att vi gjort viss förändring av vår design och börjat använda komponenter som redan är godkända av Watermark. Även om den australiensiska marknaden också utvecklas svagt till följd av hög inflation och höga räntor är vår målsättning att med hjälp av certifieringen på allvar få igång försäljningen i Australien. Att våra Lightfry-enheter nu är godkända i enlighet med Watermarks regelverk ger oss avsevärt bättre möjligheter att öka vår försäljning på denna för oss viktiga marknad.

Erhåller positiv feedback avseende marin Lightfry-enhet med USPH-specifikation från ett franskt varv

Eatgood har erhållit mycket positiv återkoppling på vår marina Lightfry-enhet från ett franskt varv som bygger fartyg åt den franska flottan samt kryssningsfartyg där USPH standarder är ett måste och krav. Det positiva utfallet öppnar för en möjlig kommande order under 2024. Detta är ett stort steg då detta franska varv är vana att arbete i enlighet med det viktiga regelverk för hygienstandarder ombord på kryssningsfartyg som tagits fram av det amerikanska hälsodepartementet, USPH standards. Att uppfylla detta regelverk är en avgörande förutsättning för att slå sig in på den intressanta marknaden för kryssningsfartyg. I samband med sin utvärdering gjorde det franska varvet en noggrann inspektion av marinversionen av Lightfry i enlighet med USPH:s standarder och regelverk. Lightfry arbetar sig vidare in på den marina marknaden för både nyproduktion och uppdatering av äldre fartyg som får ny utrustning. Lastfartyg, färjor, kryssningsfartyg, oljeplattformar, oljeborrningsfartyg utgör alla intressanta kundkategorier för den marina versionen av Lightfry-enheter. Med detta godkännande öppnas dörrarna upp till kryssningsbranschen och den marina USA-marknaden generellt.

Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala media och mässor

För att bibehålla och underhålla relationer med aktiva distributörer sker löpande bearbetning av tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer samt skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Varje mässa Lightfry deltar på ökar kännedomen om luftfritering och produkten Lightfry självt, vilket skapar försäljningsmöjligheter. I takt med ökande olje- och energipriser märker vi att internetsökningar för lösningar på dessa problem leder potentiella kunder till Lightfry och vår landningssida Lightfry.com samt vår USA-distributörs landningssida lightfryusa.com.

Kommande mässor 2024/2025
  • CASUAL DINING, Excel, 18-19 september 2024, London, Storbritannien
  • NAFEM, Georgia World Congress Center, 26-28 februari, 2025, Atlanta, USA
  • HOST, Fiera Rho, 17-21 Oktober 2025, Milano, Italien

Marknader och utsikter -Air Fry Technology och Lightfry ska vara med när marknaden vänder

Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:
  • Ingen olja används i process och tillagning. Fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
  • Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
  • Hälsosammare och bättre mat - konsumenter är mer medvetna idag
  • Ökad risk för allvarlig sjukdom exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
  • Luftfritering blir allt mer känd som teknik
  • Minskad risk för skadestånd pga brännskador från oljefritöser

Många olika faktorer på marknaden pekar för luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Trenden mot mer hälsosam och bättre mat fortsätteratt driva en kraftigt ökad försäljning av luftfriteringsprodukter för hemmabruk. Utvecklingen underlättar vårt marknadsarbete och skapar ett ökat intresse för vår teknologi bland potentiella kunder - en mycket värdefull drivkraft för kommersiell luftfritering.

Vi har fortsatt också en positiv syn på våra möjligheter på de viktiga marknaderna i USA, Kanada och Storbritannien samt den marina marknaden som alla erbjuder en mycket stor potential för Lightfry. Framåt fokuserar vi i princip allt vårt marknadsarbete på dessa marknader. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera kraftfullt på flera marknader parallellt. Vår utveckling i USA och även nu i Kanada och Storbritannien är centrala som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader (se vidare www.lightfryusa.com).

Ekonomi - Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal 2, perioden 1 april- 30 juni 2024 i KKR

Resultaträkning i sammandrag Q2 2024Q2 2023

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR     589 1 654

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm          -1 924                -2 363

Rörelseresultat före avskrivningar-1 335 - 709

Avskrivningar                                   - 23                    -22

Rörelseresultat efter avskrivningar                            -1 358                              - 732

S:a Övriga rörelsekostnader                        - 37                       0

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader  - 1 395 - 732

S:a finansiella intäkter och kostnader                   - 25                     - 3

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter- 1 420- 735

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20240630 ,KKR

   Q2 202420231231

Anläggningstillgångar117   162

Lager7 108 6189

Fordringar2 4182 469

Kassa bank      0  865

S:a tillgångar9 643    9 685

Eget kapital5 2037 450

Krediter bank1 786     95

Kortfristiga skulder 2 6542 140

S:a Skulder och

eget kapital9 643 9 685

Soliditet54%77%

Resultaträkning i sammandrag jan - jun,    20242023

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR1 5923 999

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm           -3 725               -4 942

Rörelseresultat före avskrivningar  - 2 133   - 943

Avskrivningar                                       -45                   -45

Rörelseresultat efter avskrivningar- 2 178 - 988

S:a Övriga rörelsekostnader                          -39                       0

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader- 2 217- 988

S:a finansiella intäkter och kostnader                   - 30                    - 9

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter- 2 247- 997

KASSAFLÖDESANALYS
2 kvartal 2024 2 kvartal 2023

Den löpande verksamheten
Resultat efter -     2 246 892    -        997 065   
finansiella poster
Justeringar för poster             45             45
som inte ingår 000    000   
i kassaflödet, m m
Kassaflöde från den -      2 201 892    -         952
löpande 065   
verksamheten före
förändringar av
rörelsekapital

Kassaflöde från
förändringar i
rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) -        918 773              762
av varulager 499   
Ökning (-)/Minskning (+)             50           596
av 832    517   
rörelsefordringar
Ökning (+)/Minskning (-)           636 -          12
av 292    142   
rörelseskulder
Kassaflöde från den -      2 433 541              394
löpande 809   
verksamheten

Investeringsverksamheten
Förvärv av materiella                                      
anläggningstillgångar -      -     
Avyttring av materiella
anläggningstillgångar
Kassaflöde från                                        
investeringsverksamheten -      -     

Finansieringsverksamheten
Nyemission                                      
-      -     
Återbetalda                                      
aktieägartillskott -      -     
Upptagna lån        1 791 868                      
-     
Amortering av lån -        223 970    -          44
118   
Kassaflöde från        1 567 898    -           44
finansieringsverksamheten 118   

Periodens kasssaflöde -         865           350
643    691   

Likvida medel vid           865        2 078 226   
periodens början 643   

Likvida medel vid                            2 428 917   
periodens slut -     

Ställning per 20240630 avseende:

Likvida medel8 TKR

Antal utestående aktier19471 077

Resultat per aktie(jan - juni)-0,12 kr

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

27 november 2024Kvartalsrapport Q3 2024

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 28 augusti 2024

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.