Kurs
-1,97%
Likviditet
9,69 MSEK
Kalender
Est. tid* | ||
2025-11-10 | N/A | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2025-10-24 | 07:50 | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
2025-07-11 | 07:50 | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
2025-05-20 | N/A | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2025-05-19 | N/A | Årsstämma |
2025-04-25 | - | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-02-11 | - | Bokslutskommuniké 2024 |
2024-11-11 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2024-10-24 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-07-12 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-05-22 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2024-05-21 | - | Årsstämma |
2024-04-24 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-02-09 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-11-13 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 1.5 |
2023-10-24 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-07-14 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-05-17 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 1.5 |
2023-05-16 | - | Årsstämma |
2023-04-21 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-02-14 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-10-27 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-07-15 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-05-19 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK |
2022-05-17 | - | Årsstämma |
2022-04-22 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-10-21 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-07-15 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-05-05 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK |
2021-05-04 | - | Årsstämma |
2021-04-22 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-11-16 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 0 |
2020-10-22 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-07-15 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-05-13 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 0 |
2020-05-12 | - | Årsstämma |
2020-04-24 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-02-07 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-11-11 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2019-10-18 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-07-12 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
2019-05-08 | - | X-dag halvårsutdelning DUNI 2.5 |
2019-05-07 | - | Årsstämma |
2019-04-24 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-02-14 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-10-18 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-07-13 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-05-09 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK |
2018-05-08 | - | Årsstämma |
2018-04-20 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-02-09 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-10-20 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-07-14 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-05-04 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK |
2017-05-03 | - | Årsstämma |
2017-04-25 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2016-10-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-07-13 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-05-04 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK |
2016-05-03 | - | Årsstämma |
2016-04-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2015-10-21 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-07-10 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-05-06 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK |
2015-05-05 | - | Årsstämma |
2015-04-24 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-02-13 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
2014-10-22 | - | Analytiker möte 2014 |
2014-10-22 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-07-11 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-05-07 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK |
2014-05-06 | - | Årsstämma |
2014-04-25 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
2014-02-13 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
2013-10-23 | - | Analytiker möte 2013 |
2013-10-23 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
2013-07-12 | - | Extra Bolagsstämma 2013 |
2013-07-12 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
2013-05-03 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK |
2013-05-02 | - | Årsstämma |
2013-04-19 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
2013-02-14 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
2012-10-24 | - | Analytiker möte 2012 |
2012-10-24 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
2012-07-13 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
2012-05-04 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK |
2012-05-03 | - | Årsstämma |
2012-04-27 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
2012-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
2012-01-20 | - | 15-7 2011 |
2011-10-26 | - | Kvartalsrapport 2011-Q3 |
2011-07-15 | - | Kvartalsrapport 2011-Q2 |
2011-05-06 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK |
2011-05-05 | - | Årsstämma |
2011-04-28 | - | Kvartalsrapport 2011-Q1 |
2011-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2010 |
2010-10-27 | - | Kvartalsrapport 2010-Q3 |
2010-07-16 | - | Kvartalsrapport 2010-Q2 |
2010-05-06 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK |
2010-05-05 | - | Årsstämma |
2010-04-29 | - | Kvartalsrapport 2010-Q1 |
2010-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2009 |
2009-10-28 | - | Kvartalsrapport 2009-Q3 |
2009-07-29 | - | Kvartalsrapport 2009-Q2 |
2009-05-07 | - | X-dag ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK |
2009-05-06 | - | Årsstämma |
2009-04-24 | - | Kvartalsrapport 2009-Q1 |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Tillväxt trots dämpad efterfrågan samt negativa valutaeffekter
1 januari - 31 mars
-
Nettoomsättningen uppgick till 1 863 (1 736) MSEK, vilket motsvarar en försäljningsökning på 7,4 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 7,7 %, varav organiskt 1,5 %.
-
Det operativa resultatet uppgick till 110 (140) MSEK påverkat av valutaeffekteter om -15 MSEK att jämföras med +10 MSEK i det första kvartalet 2024, en skillnad på 25 MSEK mot föregående års kvartal.
-
Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 1,35 (1,66) SEK.
-
Förvärv av den brittiska konverteringsenheten Poppies Europe, med en årlig omsättning på cirka 620 MSEK, konsolideras från den 1 februari 2025 inom affärsområde Dining solutions.
Nyckeltal | 3 mån jan-mar | 3 mån jan-mar | 12 mån apr-mar | 12 mån jan-dec |
MSEK | 2025 | 2024 | 2024/25 | 2024 |
Nettoomsättning | 1 863 | 1 736 | 7 705 | 7 578 |
Organisk tillväxt | 1,5 % | -9,1 % | -1,0 % | -4,9 % |
Operativt resultat1) | 110 | 140 | 574 | 604 |
Operativ rörelsemarginal1) | 5,9 % | 8,1 % | 7,4 % | 8,0 % |
Rörelseresultat, EBIT | 90 | 123 | 380 | 412 |
EBIT marginal | 4,8 % | 7,1 % | 4,9 % | 5,4 % |
Resultat efter finansiella poster | 87 | 109 | 333 | 355 |
Resultat efter skatt | 63 | 83 | 257 | 278 |
Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare | 1,35 | 1,66 | 5,16 | 5,48 |
Justerat resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare | 1,35 | 1,66 | 7,26 | 7,56 |
Avkastning sysselsatt kapital, exkl. goodwill | 21,5 % | 27,1 % | 21,5 % | 24,8 % |
1) För avstämning av alternativa nyckeltal, definition av nyckeltal och ordlista, se sidorna 27-28. |
Vd-ord
Trots en fortsatt dämpad efterfrågan på den europeiska marknaden uppvisar Duni Group en bra försäljningstillväxt i det första kvartalet. Den positiva utvecklingen drevs både av förvärvade verksamheter och en organisk tillväxt. Kvartalets operativa resultat påverkas dock negativt av omräkningseffekter kopplat till den stärkta svenska kronan.
Första kvartalet präglas primärt av tillväxt, trots en fortsatt dämpad efterfrågan på den europeiska marknaden. Detta drivs främst av förvärv men även organiskt från BioPak i Australien, medan volymerna är något lägre i Europa. Nettoomsättningen ökade med 128 MSEK till 1 863 (1 736) MSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 7,7 % i fasta valutakurser.
Utfallet av det operativa resultatet är bra med tanke på att jämförelsekvartalet 2024 var det starkaste någonsin i Duni Groups historia. Vår finansiella utveckling har gradvis stärkts av effektivitetsförbättringar i produktionen, fortsatt fokus på strategiska inköp samt genomförda kostnadskompensationer. Vi kan även se att våra besparingsåtgärder inom den europeiska delen av koncernen börjar ge resultat. Operativt resultat uppgick till 110 (140) MSEK, vilket motsvarar en marginal på 5,9 (8,1) %. Kvartalet påverkades vidare av omräkningseffekter från den stärkta svenska kronan där i kvartalet valutaeffekter om -15 MSEK skall jämföras mot +10 MSEK i det första kvartalet 2024, en skillnad på 25 MSEK. Vidare ser vi en kostnadsökning inom Food packaging solutions, kopplad till höga lagernivåer, som belastar resultatet med cirka 20 MSEK i relation till föregående år.
Dining solutions - stabilitet och prisbelönt innovation
Affärsområde Dining solutions ökade nettoomsättningen med 88 MSEK till 1 118 MSEK - en ökning med 8,2 % i fasta valutakurser. Försäljningen i Europa låg på en stabil nivå, medan den asiatiska marknaden visade tillväxt. Operativt resultat uppgick till 102 (109) MSEK, påverkat av negativa valutaeffekter och en ogynnsam produktmix.
Med glädje välkomnar vi det nyförväravde konverteringsbolaget Poppies till Dunikoncernen, som från och med februari ingår i affärsområdet. Tillsammans med det tidigare förvärvade bolaget SETI, har bolagen bidragit till affärsområdets positiva resultat under perioden. En annan betydelsefull händelse var att vi fick ta emot det prestigefyllda Best of Market-priset för Bio Dunisoftserien - ett kvitto på vårt innovationskraft och hållbarhetsfokus, och ett tydligt tecken på att våra insatser gör skillnad.
Food packaging solutions - strategisk satsning i centrum
Även Food packaging solutions uppnår en positiv omsättningsutveckling på 40 MSEK till 745 MSEK - motsvarande 6,9 % i fasta valutakurser. Australien visade en stark tillväxt genom BioPak, medan utvecklingen på den europeiska marknaden var svag. Operativt resultat, som påverkades negativt av mixeffekter och kostnadsökningar, uppgick till 7 (30) MSEK. Kostnadsökningen är främst relaterad till höga lagernivåer i BioPak Group.
I januari relanserades Duniform med en dedikerad organisation, ett nytt kompetenscenter och ett vässat marknadserbjudande - ett tydligt steg i att stärka positionen på marknaden. Senare under kvartalet inleddes även ett samarbete med en aktör inom matleveransbranschen, i syfte att främja hållbara förpackningslösningar och minska matsvinn - ett tydligt exempel på hur vi positionerar oss för framtiden inom hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Dedikerad sälj-och marknadskår inom respektive affärsområde
För att förstärka vår relevans i marknaden har vi under kvartalet initierat en förändring av vår sälj- och marknadsorganisation. Genom separata säljkårer med specialistkompetens inom respektive affärsområde, och därtill förstärka vår digitala kompetens, ökar vi vår förmåga att bygga starka kundrelationer och agera mer proaktivt i en föränderlig marknad.
Flexibilitet i en föränderlig värld
Vår omvärld präglas av en stor osäkerhet. Handelspolitiska förändringar, såsom amerikanska tullar, påverkar vår marknad - även om den direkta effekten hittills är begränsad då vår försäljningsexponering mot den amerikanska marknaden är låg. Utöver handelspolitiken förändras också det regulatoriska landskapet i snabb takt. Nya regelverk, som PFAS-förbudet och EUDR, medför ökade krav på flexibilitet och anpassningsförmåga. Här ser vi en möjlighet i att ligga i framkant och aktivt driva hållbar utveckling.
I dessa utmanande förhållanden har vi en fördel av vår breda geografiska närvaro där våra fristående affärsområden kompletterar varandra och bidrar till att vi blir mindre sårbara.Detta ger oss en solid grund att bygga vidare på.
Robert Dackeskog,
VD och koncernchef,
Duni Group.
Magnus Carlsson
EVP Finance/ CFO
040-10 62 00
magnus.carlsson@duni.com