Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
DUG Foodtech meddelar att deras potatisbaserade drycker, DUG Barista och DUG Unsweetened, snart kommer att finnas tillgängliga i 780 Kaufland-butiker runt om i Tyskland.
Kaufland är en av Tysklands ledande livsmedelskedjor och ingår i Schwarz Group. Kedjan har 780 butiker runt om i landet. Med en stark närvaro i Tyskland erbjuder Kaufland ett brett sortiment av livsmedel och vardagsprodukter till miljontals kunder.
Marknaden för växtbaserad mjölk i Tyskland har gått igenom en stark tillväxt. Under 2024 genererade marknaden intäkter på 1,073 miljarder USD och förväntas nå 1,735 miljarder USD år 2030, med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 8,1 %.* Denna tillväxt speglar en stigande efterfrågan på växtbaserade alternativ, som drivs av ökad hälsomedvetenhet och ett ökat fokus på miljön.
"Vi är mycket glada över att samarbeta med Kaufland för att göra DUG Barista och DUG Unsweetened tillgängliga för en bredare publik i Tyskland", säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech. "Samarbetet ligger helt i linje med vårt engagemang för hållbarhet och möter den växande efterfrågan på växtbaserade mejerialternativ. Mot bakgrund av utvecklingen i Tyskland ser vi goda möjligheter att nå vårt reviderade finansiella mål om 100 MSEK på rullande 12 månader."
Med sin unika potatisbaserade dryck erbjuder DUG ett hållbart, allergivänligt, sockerfattigt och välsmakande alternativ till både mejeriprodukter och andra växtbaserade mjölkalternativ.
Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-05-07 klockan 16:00 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
DUG Foodtech AB (publ)
Helene Nielsen, verkställande direktör
Tel: +46 732 22 76 35
E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com
Om DUG Foodtech
DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.dugdrinks.com. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
* https://www.grandviewresearch.com/horizon/outlook/plant-based-milk-market/germany