Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Fokus på Tyskland och Europa samt fortsatt framgång inom DVH!
April-juni 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 1 862 TSEK (412).
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -6 926 TSEK (-3 843) och EBIT uppgick till -6 971 TSEK (-3 862). Före poster av engångskaraktär (förlikning av före detta vd:n Fredrik Carling) uppgick EBITDA till -6 105 TSEK och EBIT till -6 150 TSEK.
- Resultatet efter skatt uppgick till -7 023 TSEK (-5 010).
Januari-juni 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 2 679 TSEK (522).
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -11 857 TSEK
(-7 219) och EBIT uppgick till -11 903 TSEK (-7 256). - Resultatet efter skatt uppgick till -11 954 TSEK (-8 522).
Väsentliga händelser april-juni 2025
- DUG Foodtech meddelar att deras innovativa och klimatsmarta potatisbaserade dryck, DUG Barista, är nu tillgänglig i 1600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland
- DUG Foodtech säkrar listningar i 770 Kaufland-butiker i Tyskland
- DUG Foodtech lanserar världens första osötade potatisdryck för kaffe - DUG Unsweetened Barista
- DUG Foodtech utökar lansering i 1400 Rossmann-butiker i Polen - stärker närvaron i Europa
- Ytterligare listningar i Tyskland - DUG Barista och DUG Unsweetened listas på 300 Tegut-butiker i Tyskland
Koncernens nyckeltal i sammandrag
TSEK | Q2 2025 | Q2 2024 | H1 | H1 | Helår 2024 |
Nettoomsättning | 1 827 | 412 | 2 680 | 522 | 953 |
Bruttomarginal, % | 27 | 17 | 30 | 18 | 3 |
EBITDA | -6 926 | -3 843 | -11 857 | -7 219 | -15 272 |
EBITDA-marginal, % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Rörelseresultat (EBIT) | -6 971 | -3 862 | -11 903 | -7 256 | -15 416 |
Rörelsemarginal (EBIT-marginal), % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Resultat efter skatt | -7 023 | -5 010 | -11 954 | -8 522 | -17 965 |
Vinstmarginal, % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Resultat per aktie, före och efter utspädning, kr | -0,05 | -0,12 | -0,08 | -0,21 | -0,23 |
Soliditet, % | 72 | 62 | 72 | 62 | 93 |
Eget kapital per aktie, kr | 0,30 | 0,81 | 0,30 | 0,81 | 0,38 |
Balansomslutning | 59 484 | 53 971 | 59 484 | 53 971 | 59 269 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | -9 047 | -3 672 | -14 827 | - 8 322 | -19 742 |
Medelantalet anställda | 4,5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
VD har ordet
Fortsatt positiv försäljningstrend med ökad försäljning (+351%) och förbättrade marginaler
Första halvåret 2025 visar att nya kunder, nya listningar och ökad orderingång under kvartal två resulterar i ökad försäljning, 351% ökning jämfört med föregående år. Den positiva försäljningstrenden med stärkt bruttomarginal visar att vi är på rätt väg.
Det är med stor glädje jag kan rapportera att bolaget fortsätter att ta viktiga steg framåt i vår tillväxtresa. Under det andra kvartalet har vi uppnått flera strategiskt betydelsefulla milstolpar, inte minst i Tyskland - en marknad som nu utvecklas till ett av våra mest dynamiska och lovande områden.
Vår etablering i Tyskland har överträffat våra förväntningar. Detta trots ledtider från listningsbesked till säljstart. Vi har säkerställt att våra produkter nu är tillgängliga hos både Rossmann och Kaufland enligt plan. Framåt är aktiviteter planerade för att stärka försäljningen. Tyskland är en viktig marknad för växtbaserade livsmedel, och vi ser tydligt att vår DUG-produktportfölj möter ett starkt intresse hos konsumenter som söker hållbara och allergivänliga alternativ.
I Sverige ser vi också en positiv trend och ett ökat intresse för våra produkter. Riktade marknadsaktiviteter, konsumentbearbetning och intensifierat arbete i foodservicesektorn börjar ge resultat och vi får mycket positiv återkoppling. Det är tydligt att våra produkters smak, funktionalitet och hållbarhet ligger rätt i tiden.
Vi är mycket nöjda med våra lanseringar hittills. DUG potatisdryck är nu tillgänglig i 5000 butiker runt om i Europa. Vår etablering i Foodservice både i Sverige, Tyskland och övriga marknader ser mycket lovande ut. Vår produktportfölj lämpar sig väl för Foodservice-sektorn. Vi har nu skapat en plattform för vår fortsatta tillväxtresa.
I maj lanserade vi DUG Unsweetened Barista, en helt sockerfri potatisbaserad dryck. Det har också visat sig att DUG Unsweetened Barista fungerar utmärkt till gelato och annan glasstillverkning. Vi har påbörjat bearbetning av gelatokunder både i Italien, Sverige, Belgien och får positivt gensvar. En laktosfri, vegansk, krämig gelato uppskattas av både veganer och laktosintoleranta.
Arbetet med lansering av vår produkt DUG Cooking Cream, som är glutenfri, laktosfri, fri från förtjockningsmedel och har en fin neutral smak pågår. DUG Cooking cream har en given plats i det offentliga köket såväl som i övriga kök. DUG Cooking cream får mycket bra feedback för både smak och funktionalitet från kockar och branschkunniga.
Första halvåret 2025 lägger grunden till vår fortsatta tillväxtresa. Vi märker ett stort intresse för vår produktportfölj och möjligheter till tillväxt på ytterligare marknader.
Avslutningsvis vill jag tacka teamet på DUG Foodtech AB samt förtroendet från våra ägare och styrelse. Vi fortsätter att intensivt arbeta med försäljningsdrivande insatser på våra nyckelmarknader.
Helene Nielsen, VD
Denna information är sådan som DUG Foodtech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 juli 2025, klockan 18.00 CEST.
För mer information kontakta:
Helene Nielsen, verkställande direktör.
Tel: 0732 22 76 35
e-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com
Denna rapport samt övrig ekonomisk information och pressmeddelanden finns på bolagets webbplats, ir.dugdrinks.com