Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
ANDRA KVARTALET 2025
Nettoomsättningen uppgick till 404,7 (384,1) miljoner kronor, en ökning med 20,6 miljoner kronor, eller 5 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 13,2 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 310,1 (304,8) miljoner kronor, en ökning med 2 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 9 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 89,8 (78,2) miljoner kronor, en ökning med 15 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 23 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 185,5 (148,7) miljoner kronor, en ökning med 36,9 miljoner kronor (25 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 23 % till 185,5 (151,4) miljoner kronor.
Rörelseresultatet minskade med 20 % till 108,3 (135,4) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 27 % (35 %).
Justerat rörelseresultat minskade med 18 % till 108,3 (132,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 27 % (35 %).
Resultat efter skatt uppgick till 87,9 (111,0) miljoner kronor, en minskning med 21 %.
Resultat per aktie uppgick till 0,87 (1,10) kronor före och efter utspädning.
Kassaflödet uppgick till -623,8 (-582,2) miljoner kronor.
Likvida medel uppgick till 622,3 (1 007,7) miljoner kronor.
Väsentliga händelser andra kvartalet 2025
Den 7 maj meddelade BioGaia att bolaget ska utöka sin globala närvaro genom att inleda direktförsäljning i Nederländerna, inledningsvis genom e-handel.
Den 30 maj meddelade BioGaia att antalet röster i BioGaia minskade som ett resultat av konverteringen av totalt 1 038 202 A-aktier till 1 038 202 B-aktier.
FÖRSTA HALVÅRET 2025
Nettoomsättningen uppgick till 771,0 (753,9) miljoner kronor, en ökning med 17,0 miljoner kronor, eller 2 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 5,0 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 580,0 (597,1) miljoner kronor, en minskning med 3 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 0 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 184,4 (153,0) miljoner kronor, en ökning med 20 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 23 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 356,8 (271,3) miljoner kronor, en ökning med 85,5 miljoner kronor (31 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 33 % till 356,8 (269,1) miljoner kronor.
Rörelseresultatet minskade med 26 % till 205,5 (278,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 27 % (37 %).
Justerat rörelseresultat minskade med 27 % till 205,5 (280,8) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 27 % (37 %).
Resultat efter skatt uppgick till 168,1 (232,9) miljoner kronor, en minskning med 28 %.
Resultat per aktie uppgick till 1,66 (2,31) kronor före och efter utspädning.
Kassaflödet uppgick till -590,5 (-541,4) miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång 2025
Den 16 juli meddelade BioGaia att bolaget lanserar ett dotterbolag - BioGaia New Sciences AB - som bortom kärnverksamheten ska bedriva forskning och innovation inom mikrobiomet.
VD har ordet
Fortsatt stabil tillväxt
Den starka försäljningsutvecklingen återvände under andra kvartalet, med stöd av stor efterfrågan på nyckelmarknader, särskilt i APAC-regionen och Nordamerika. Försäljningen i kvartalet ökade med 5 %, men inräknat den stärkta svenska kronan ökade försäljningen med 13,2 % under kvartalet med 5 % hittills i år.
Särskilt värt att notera under kvartalet var den starka försäljningen inom segmentet Vuxenhälsa, som netto efter valutaeffekter ökade med 23 % och segmentet för barnhälsa ökade med 9 %.
Hittills i år, netto efter valutaeffekter, ökade segmentet Vuxenhälsa med 23 % och segmentet Barnhälsa var oförändrat.
Det är värt att notera hur väl vårt ökade fokus på Vuxenhälsa betalar sig i form av en stark tillväxt för våra BioGaia Gastrus och BioGaia Protectis tabletter. Det bör också nämnas att BioGaia Prodentis och Prodentis Kids växer snabbt.
Hittills i år har region Americas fortsatt sin starka tillväxt på 21 % och det är fortfarande den amerikanska marknaden som visar vägen. En stark försäljning i Chile och Guatemala är värd att lyfta fram.
Försäljningen hittills i år för APAC-region uppgick till -1 %, men försäljningen för andra kvartalet var stark på 15 %, till följd av e-handel samt både medicinsk marknadsföring och aktiviteter inriktade på konsumentmarknaden. Den indonesiska marknaden uppvisar goda resultat.
I EMEA har försäljningen hittills i år minskat med 13 %. Det beror till viss del på att vi avslutade vårt lokala partnerskapsavtal i Frankrike och etablerade direktdistribution genom vårt eget dotterbolag - en framgångsrik strategi som vi nu går vidare med i Frankrike.
Under andra kvartalet gick vi in på den nederländska marknaden med en strategi där vi börjar med digital försäljning, en metod som skiljer sig lite från direktmetoden som nämns ovan. Det gör det möjligt för oss att testa potentialen på denna nya marknad innan vi etablerar ett dotterbolag. De tidiga resultaten har varit uppmuntrande och överträffade våra inledande förväntningar.
Minskning av rörelseresultatet avspeglar ökade investeringar i marknadsföring
Justerat rörelseresultat har hittills i år minskat med 27 % och innebär en justerad rörelsemarginal på 27 %. Det är ett resultat av pågående ökade investeringar i marknadsföring och att vi har etablerat nya direktförsäljningsverksamheter.
Nya bevis för att BioGaia Protectis påverkar barns maghälsa
Nya kliniska bevis lyfter fram hur effektiv BioGaia Protectis är för att förebygga antibiotikarelaterad diarré hos barn. En nyligen publicerad storskalig, randomiserad, placebokontrollerad klinisk studie stärker ytterligare bevisen för BioGaia Protectis (L. reuteri DSM 17938) avseende att den stödjer maghälsan hos barn.
Studien visade en betydande minskning med 54 % av antibiotikarelaterad diarré bland barn som får vår probiotika jämfört med placebo, särskilt i yngre åldersgrupper och hos barn som behandlas för öroninfektioner. Det är sådana resultat som validerar effektiviteten hos våra produkter och dessutom förstärker BioGaias position som en pålitlig ledare inom probiotika för barn.
Framgångsrikt deltagande på viktiga läkarkongresser
Vi deltog under kvartalet på två viktiga läkarkongresser. På International Association for Dental, Oral, and Craniofacial Research (IADR) i Barcelona visade vi upp BioGaias probiotikaprodukter inom munhälsa och stod värd för ett symposium om det orala mikrobiomets roll inom munhälsa. På kongressen European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) i Helsingfors tog vi upp framsteg inom maghälsa för barn under vårt symposium. Här deltog ledande experter och presenterade lovande prekliniska data om vår nästa generations probiotiska stam, BG-R46®.
Stolta över utmärkelsen från TIME för "Sustainable Growth Leadership" BioGaia har valts ut av TIME Magazine och Statista som ett av världens 500 största företag som kombinerar stark tillväxt med miljöansvar. Den fina utmärkelsen understryker våra hållbara affärsmetoder, där vi balanserar ett stabilt finansiellt resultat med en ansvarsfull miljöledning. Vi fortsätter att integrera hållbarheten i alla aspekter av vår verksamhet - från innovativa förpackningslösningar till rigorösa ESG-standarder och transparent rapportering.
Genomför våra strategiska investeringar för att stärka varumärket och direktförsäljningen
När vi nu passerar halvårsskiftet 2025 är vi nöjda med resultaten från våra strategiska investeringar för att stärka BioGaias varumärke och utöka vår direktförsäljningsverksamhet. Under det gångna kvartalet lanserade vi riktade initiativ för konsumentmarknaden för att öka medvetenheten och engagemanget på viktiga direktmarknader.
Som tidigare nämnt och i linje med vår strategiska inriktning fortsätter vår direkta marknadsnärvaro att växa, med nya direktmarknader som Frankrike och Nederländerna. Våra etablerade direktmarknader som USA, Kanada, Australien, Finland och Storbritannien fortsätter att redovisa en utmärkt försäljningstillväxt. Direktförsäljningen utgör nu 36 % av vår försäljning.
Jag är övertygad om att våra pågående investeringar i BioGaias varumärke, våra direktmarknader samt forskning och utveckling kommer att frigöra värde på lång sikt och stärka vårt ledarskap inom probiotika.
Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
18 juli, 2025
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter.
Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag 18 juli 2025 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här https://financialhearings.com/event/51893.
Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här
Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost: alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11
Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50
Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 35 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egna dotterbolag på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com
Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2025 kl. 08:00.