20:05:02 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-14 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-15 Ordinarie utdelning SOZAP 0.00 SEK
2024-05-15 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-14 Årsstämma 2024
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-10 Ordinarie utdelning SOZAP 0.00 SEK
2023-05-09 Årsstämma 2023
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-18 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-05 Ordinarie utdelning SOZAP 0.00 SEK
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-02-24 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Sozap är verksamt inom spelutveckling. Bolaget är en utvecklare och förläggare av spel, huvudsakligen för iOS och Android. Spelen ingår primärt inom kategorin shooter-genren. Utöver utvecklar bolaget även diverse spel inom causal-gaming. Exempel på spel som ingår i portföljen är Armed Heist. Bolaget grundades år 2014 och har sitt huvudkontor i Nyköping.
2024-02-15 07:00:00

OKTOBER– DECEMBER 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 4,7 MSEK (3,5) en ökning med 34 procent, och en ökning med 35 procent i jämförbar valuta.
  • Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –3,4 MSEK (-5,0).
  • Kvartalets resultat uppgick till -3,4 MSEK (-5,0).
  • Resultat per aktie var -0,30 SEK (-0,59) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -2,3 MSEK (0,6).
  • Likvida medel uppgick till 6,3 MSEK (12,3).
  • Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,089 USD (0,060), en ökning med 48 % jämfört med föregående år.
  • Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under kvartalet uppgick till 0,9 miljoner (0,9).
  • Antalet utestående aktier vid periodens slut var 11 361 120. Antalet utgivna teckningsoptioner vid periodens slut var 250 000, en minskning med 535 000 under kvartalet till följd av att teckningsoptioner utställda till personal och styrelse förfallit utan att utnyttjas.

JANUARI – DECEMBER 2023

  • Nettoomsättningen uppgick till 15,0 MSEK (16,6) en minskning med 10 procent, och en minskning med 5 procent i jämförbar valuta.
  • Rörelseresultatet, EBIT uppgick till –8,9 MSEK (-14,3).
  • Periodens resultat uppgick till -8,9 MSEK (-14,3).
  • Resultat per aktie var -0,91 SEK (-1,68) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten var -3,0 MSEK (-3,1).
  • Snittintäkt per spelare (ARPDAU) uppgick till 0,070 USD (0,064), en ökning med 9 % jämfört med föregående år.
  • Månatliga unika aktiva spelare (MAU) under perioden uppgick till 0,8 miljoner (1,0).
  • Antalet utestående aktier vid periodens slut var 11 361 120, en ökning med 2 840 280 till följd av den nyemission som slutfördes i juni och registrerades i juli.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning för verksamhetsåret 2023 skall utgå.

VD HAR ORDET

Under det fjärde kvartalet 2023 såg vi en betydande omsättningstillväxt, en utveckling som drivits av den globala lanseringen av Questopia. Jämfört med samma period föregående år ökade omsättningen med 34 procent, och med 50 procent i jämförelse med det tredje kvartalet 2023. Med positiva resultat från våra initiala UA-investeringar i Questopia ser vi med stor förväntan fram emot kommande speluppdateringar och möjligheten att utöka user acquisition. Under kvartalet har vår samarbetspartner Voodoo vidareutvecklat och anpassat Questopia för den kinesiska marknaden, samt genomfört ytterligare marknadstester med positiva resultat.

Vi har under kvartalet genomfört den strategiska omstruktureringen, som nämndes i den senaste kvartalsrapporten, för att optimera vår verksamhet och resursanvändning. Detta tillsammans med en lyckad lansering av Questopia och stabila intäkter från ARMED HEIST innebär det att vi nu fokuserar på vår mest lovande speltitel, Fishing Tour.

I utvecklingen av Fishing Tour står två centrala komponenter i fokus: METAFISH-funktionen och vårt nya användargränssnitt. METAFISH är en innovativ funktion som genererar ett obegränsat antal variationer av fiskar, likt den variation och oförutsägbarhet som finns i verkligt fiske. Genom METAFISH vill vi skapa ett oändligt universum av spelsessioner som uppmuntrar till användargenererat innehåll och social interaktion, både inom och utanför spelet. Vårt användargränssnitt, inspirerat av sociala medier, möjliggör för oss att bedriva live-ops i en skala som överskrider traditionella mobilspel. Genom detta ramverk kommer vi erbjuda skräddarsytt innehåll anpassat efter användarnas individuella preferenser. Vår bedömning är att dessa komponenter ytterligare förstärker spelarnas engagemang och den långsiktiga användarbibehållningen i Fishing Tour.

Fishing Tour fortsätter sin positiva utveckling och i linje med vår datadrivna strategi har vi under kvartalet påbörjat en global mjuklansering. Syftet är att grundligt testa den tekniska plattformen, olika UA-kanaler och hur spelets ekonomi och innehåll påverkar användarbibehållningen. Utvecklingen så här långt visar engagemangsnivåer och en konvertering till betalande användare som överträffar både ARMED HEIST och Questopia.

Fishing Tour visar på en löpande spelarbibehållning (Rolling retention) med 15 procent aktiva iOS-användare och 10 procent på Android efter 30 dagar. Med våra senaste uppdateringar har vi fokuserat på att ytterligare fördjupa det dagliga engagemanget och monetiseringen, vilket resulterat i en ökning av den genomsnittliga speltiden med 30 procent. Dessutom har vi uppnått en konvertering till betalande användare på över 4 procent, med en genomsnittlig intäkt på 20 USD vid dag 30, vilket understryker Fishing Tours förmåga att engagera och monetarisera användarna.

Det är med stor entusiasm som vi fortsätter utveckla Fishing Tour och ser fram emot att under våren lansera större uppdateringar och få spelet till ett läge där vi kan påbörja investeringar i user acquisition för att skala användarbasen.

Tack till varje medarbetare, partner och aktieägare för ert fortsatta stöd och förtroende. Jag ser fram emot att fortsätta vår resa mot att skapa exceptionella spelupplevelser och leverera långsiktigt värde till våra aktieägare.

Rade Prokopovic
Verkställande Direktör

FINANSIELL KALENDER
Samtliga finansiella rapporter publiceras på https://www.sozap.com/ir/financial-reports

  • Årsredovisning 2023: 10 april 2024
  • Årsstämma 2024: 14 maj 2024
  • Delårsrapport kvartal 1 2024: 15 maj 2024
  • Delårsrapport kvartal 2 2024: 14 aug 2024
  • Delårsrapport kvartal 3 2024: 14 nov 2024
  • Bokslutskommuniké 2024: 14 feb 2025

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ekonomiska ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Nyköping den 15 februari 2024

Claes Wenthzel
Styrelsens ordförande

Annette Colin
Styrelseledamot

Stefan Janse
Styrelseledamot

Daniel Somos
Styrelseledamot

Rade Prokopovic
Verkställande Direktör