Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Small Cap Stockholm |
| Sektor | Industri |
| Industri | Industriprodukter |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
Produktionen minskar under tredje kvartalet i en utmanande marknad; De långsiktiga utsikterna förbättras
Tredje kvartalet 2025
· Periodens omsättning: 23,5 MSEK (32,6 MSEK). Återkommande intäkter motsvarar 87,1 % (92,3 %) av omsättningen
· Rörelseresultat: 5,6 MSEK (13,2 MSEK) med en rörelsemarginal på 23,8 % (40,4 %)
· Resultat per aktie: 0,62 SEK per aktie (1,45 SEK per aktie)
· Kassaflöde från verksamheten: 12,4 MSEK (14,6 MSEK), överstiger rörelseresultatet främst till följd av minskade rörelsefordringar
· Serieproduktion inleds vid Scanias nya anläggning i Kina
· System 4000-installationen slutförd hos Maringá Soldas i Brasilien
· Ian Kershaw valdes till ordförande vid den extra bolagsstämman den 30 september 2025
Niomånadersperioden 2025
· Periodens omsättning: 81,7 MSEK (99,8 MSEK). Återkommande intäkter motsvarar 92,9 % (94,5 %) av omsättningen
· Rörelseresultat: 27,0 MSEK (33,7 MSEK), med en rörelsemarginal på 33,1 % (33,8 %)
· Resultat per aktie: 2,95 SEK per aktie (3,80 SEK per aktie)
· Kassaflöde från verksamheten: 33,5 MSEK (46,4 MSEK), till följd av föregående års stora minskning av kundfordringarna
· Utdelning: Ordinarie utdelning om 6,00 SEK per aktie (5,50 SEK per aktie) med en extra utdelning på 1,00 SEK (0,60 SEK per aktie), motsvarade 49,5 MSEK (43,1 MSEK), fördelat på två lika stora utbetalningar. Avstämningsdag för den andra utbetalningen är den 7 november 2025
· Installationsbas: 58 (57) installationer, varav 26 (26) helautomatiska system, 24 (23) mini-system och åtta (åtta) spårbarhetssystem i 13 (12) länder
Vd: s kommentarer
Svag efterfrågan påverkar försäljningen av tunga fordon; personbilar förblir starka
Serieproduktionen uppgick under det tredje kvartalet till 2,7 miljoner motorekvivalenter, vilket motsvarar en minskning med 17 % jämfört med första halvåret (3,25 miljoner motorekvivalenter) och en minskning med 23 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år (3,5 miljoner motorekvivalenter). Produktionsminskningen berodde främst på en minskning med 33 % inom tunga fordon, vilket påverkade volymen med 570 000 motorekvivalenter, förlängda sommaruppehåll hos de flesta kunder samt bortfallet av 400 000 motorekvivalenter till följd av stoppet av ett högvolymsprogram i september 2024. Till skillnad från denna nedgång levererade de pågående programmen inom personbilar och terrängfordon stark tillväxt under det tredje kvartalet och bidrog tillsammans till en ökning på 150 000 motorekvivalenter, motsvarande en tillväxt på 11 %, jämfört med föregående år.
Vid årets början förutspådde vi en stark tillväxt under 2025, genom den nya motorn inom Traton Group till MAN, produktionsstarten av en ny motorfamilj hos First Automobile Works (FAW) samt en förköpseffekt av tunga fordon inför EPA 2027 i USA. Men till följd av svag efterfrågan och global marknadsosäkerhet har MAN förlängt produktionen av föregående generationens motor, FAW har skjutit upp produktionsstarten och förköpseffekten har utraderats genom Trump-administrationens uppskjutande av EPA 2027. Även om utvecklingen är utmanande fortsätter de långsiktiga utsikterna att förbättras; vi upplever en avmattning – inte en kursändring. När nedgångscykeln avslutas kommer flera positiva faktorer att sammanfalla för SinterCast, uppdämd efterfrågan på förnyelse av fordonsflottor, en kraftig ramp av de försenade programmen samt produktionsstarten av mer än 500 000 motorekvivalenter från nya order som mottogs under första halvåret 2025. Vi står fast vid att varje fordonstillverkare av tunga fordon kommer att ta CGI i bruk innan decenniets slut och att denna trend kommer att driva tillväxten mot milstolparna fem och sex miljoner motorekvivalenter och därutöver. Det förväntas dock att den nuvarande marknadsavmattningen kommer att förskjuta vår tidslinje för att nå milstolpen fem miljoner motorekvivalenter till 2027, vilket äventyrar vårt tidigare mål att nå den innan utgången av 2026.
Den lägre volymen under det tredje kvartalet resulterade i en minskning av intäkterna med 28 % jämfört med föregående år, till 23,5 MSEK (32,6 MSEK). Intäkterna påverkades i lika stor grad av att 37 600 (51 825) provtagningskoppar levererades under kvartalet, vilket innebär en försäljningsminskning med 28 % då gjuterikunderna justerade sina lager. För perioden hittills i år uppgick intäkterna till 81,7 MSEK (99,8 MSEK), där 92,9 % (94,5 %) av de totala intäkterna utgjordes av återkommande intäkter. De återkommande intäkterna härrör från produktionsavgiften per motorekvivalent, förbrukningsvaror och licensavgifter för mjukvara. Med stöd av proaktiva kostnadsreduktioner uppgick rörelseresultatet hittills i år till 27,0 MSEK (33,7 MSEK), motsvarande en rörelsemarginal på 33,1 % (33,8 %).
Under oktober startade Scania produktionen vid sin nya anläggning för tunga fordon i Rugao i Kina. Precis som vid övrig Scaniaproduktion är motorerna vid den kinesiska anläggningen baserade på SinterCast processtyrningsteknologi för produktion av motorblock och cylinderhuvuden i kompaktgrafitjärn. Scania annonserade ett produktionsmål på 10 000 fordon under 2026 (85 000 motorekvivalenter). Anläggningen i Rugao är dimensionerad för produktion av upp till 50 000 tunga fordon per år, vilket kan motsvara cirka 425 000 motorekvivalenter per år vid full produktionsvolym.
Brasilianska tullar och avbrott i Ford F-150-produktionen påverkar inte SinterCast
Även om tullar har börjat påverka försäljningen av tunga fordon har de ensidiga tullarna som införts av Trump-administrationen på brasilianska varor inte haft någon direkt påverkan på SinterCast. En stor del av Tupys produktion som är avsedd för USA sker i Mexiko och omfattas därmed av det nuvarande USMCA-avtalet. Enbart 3 % av SinterCasts totala volym produceras i Brasilien för direkt export till USA. Med tanke på kostnader och ledtider för att omallokera produktionen av komplexa tekniska komponenter anses inte produktionen av SinterCast-CGI i Brasilien vara under omedelbart hot. Den nya tullsatsen på 25 % för tunga fordon och komponenter till tunga fordon, som träder i kraft den 1 november 2025, tillämpas lika för alla länder utanför USMCA. Även om den nya tullsatsen kan innebära ytterligare försäljningsnedgångar av tunga fordon, kommer den inte att påverka SinterCasts produktion i Mexiko och inte heller skapa någon obalanserad handelsnackdel för något enskilt land. Eftersom det saknas gjuterier för motorblock och cylinderhuvuden för gjutjärn i USA importerar landet 100 % av sina motorblock och cylinderhuvuden i gjutjärn. Den huvudsakliga anskaffningen sker från Mexiko och Brasilien, med vissa komponenter från Europa och inga, än så länge, från Asien. Mot bakgrund av behovet att importera gjutjärnskomponenter förväntas tullarna inte ändra gjuteriernas val av anskaffningskällor.
I oktober meddelade Ford att en brand hos en Tier 1-leverantör kan störa produktionen av pickup-modellen F-150 och andra Ford-modeller som använder aluminiumkomponenter från leverantören. Även om fordonsproduktionen kan påverkas vid Fords monteringsanläggningar i Michigan och Missouri under det fjärde kvartalet finns det inga indikationer på minskade motorbeställningar för basmotorn i SinterCast-CGI som monteras vid Fords motorfabrik i Ohio. Som USA:s mest sålda pickup kommer F-150-produktionen så småningom att öka för att möta efterfrågan. Det förväntas att gjuteriproduktionen av motorblock i SinterCast-CGI i Mexiko, och av 2.7-liters V6-bensinmotorn i Ohio kommer att fortsätta i takt under tiden.
Installationsaktiviteten ökar mot årets slut
Installationsaktiviteten tog ett steg framåt under tredje kvartalet, med utrustningsintäkter om 2,9 MSEK (2,2 MSEK). Tredje kvartalet gynnades av installationen av ett System 4000 vid gjuteriet Maringá Soldas i Brasilien samt stark eftermarknadsförsäljning av reservdelar. Installationsaktiviteterna planeras intensifieras under fjärde kvartalet med installation av ett Mini-System 4000 vid Qingdao Surefire-gjuteriet i Kina, en kapacitetsutökning hos en icke namngiven gjuteripartner inför ökad produktion av tunga fordon samt fortsatt eftermarknadsförsäljning. Med två månader kvar är vårt mål att nå 10 MSEK i installationsintäkter för helåret. Diskussionerna om nya installationer är fortsatt starka, trots ökad försiktighet kring nya investeringar. Vi förväntar oss att återigen överträffa vår historiska helårsgenomsnittliga installationsintäkt om 8 MSEK under 2026.
Denna rapport har granskats av bolagets revisorer.
Stockholm den 5 november 2025
För mer information kontakta:
Dr Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Telefon: +46 150 794 40
Mobil: +44 771 002 6342
E-post: steve.dawson@sintercast.com
Hemsida: www.sintercast.com
Org.nr: 556233-6494
Detta pressmeddelande innehåller information som SinterCast AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom vd Steve Dawsons försorg, för offentliggörande den 5 november 2025 kl. 08:00 CET.
SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Starkare, styvare och mer hållbart än konventionellt gjutjärn möjliggör utveckling av mindre, lättare och mer bränsleeffektiva motorer för användning i personbilar, tunga fordon och inom industriell kraft. Användningen av SinterCast-CGI bidrar för närvarande till en reduktion av cirka tio miljoner ton koldioxid per år. Med 58 installationer i 13 länder erbjuder SinterCast hållbara lösningar för tillverkning och transport till den globala gjuteri- och fordonsindustrin. SinterCast är noterat vid Nasdaq Stockholm, Small Cap, (SINT). För mer information: www.sintercast.com