2024-03-20 10:00:00

Kvartalet i korthet
Försäljningen under Q4(23) uppgick till drygt 1 mkr (0) och utgjordes av ersättningar inom två projekt. Totalt under året uppgick försäljningen till 7 mkr (17) och utgjordes av ersättningar inom sex projekt. Övriga rörelseintäkter under kvartalet och året uppgick till 1 mkr (2) respektive 8 mkr (3). På kostnadssidan för helåret 2023 uppgick kostnader för råvaror och förnödenheter till 11 mkr (30) och övriga externa kostnader till 26 mkr (22), inklusive en ökad reserv för osäkra kundfordringar om ca 8 mkr. Personalkostnader sjönk till 36 mkr (37) för helåret 2023, relaterat till lägre lönekostnader och besparingar. Kassaflöde från den löpande verksamheten under kvartalet och helåret 2023 uppgick till -11 mkr (-17) respektive -39 mkr (-43). Likvida medel vid periodens slut uppgick till 18 mkr (13).

Fyller på kassan
Genom den riktade nyemissionen tillförs bolaget således ca 33 mkr före emissionskostnader.

Modelluppdatering
Till följd av analytikerbyte har en större modelluppdatering genomförts. Det innebär höjda förväntningar närmaste åren, men en något mer försiktig långsiktig syn på potentialen. Från och med nu övergår vi till att prognostisera intäkter uppdelat i flera intäktsströmmar – intäkter från royalties, milstolpsersättningar, egen försäljning i Norden och CDMO-intäkter. Vi ser hög potential i den kommande lanseringen av en generisk version av Symbicort i Europa i samarbete med Amneal, vilket vi bedömer kan ske 2025. Vidare ser vi goda möjligheter till ett licensavtal för att utveckla en generisk version av Relvar/Breo. Där har bolaget ett pågående samarbete med Stifel för att hitta en partner. Arbetet med partnern BNC Korea löper på och vi ser en potentiell lansering av en generisk version av Ultibro och Seebri under 2026. Norden, som vi i våra antaganden uppskattar uppgå till ca 5% av den europeiska marknaden för luftrörsvidgande läkemedel, utgör ännu en möjlighet för att stärka den framtida potentiella intäktströmmen med egen försäljning av en generisk version av Symbicort (ICOres) och även av Relvar/Breo (ICOpre) via Iconovo Pharma. Sammantaget ser vi fortsatt ökande intäkter från dessa projekt och hög potential, men även en del risker kvarstår. Vi justerar försäljningsestimat och avkastningskrav för att spegla dels den stora potentialen vi ser i projekten och dels den hittills volatila intjäningen och osäkerheten i hur marknadslanseringar faller ut. Efter att ha genomfört en genomgång av intäktsprognoser på kort och lång sikt, samt tagit hänsyn till utspädning från riktad emission, ser vi ett nytt motiverat värde om 16-20 kr per aktie (30–31).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-03-2024 kl. 09:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/03/20/ico_deepdive.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/