2024-04-16 10:00:00

Ny styrelse inför split
GIG har tagit ytterligare ett steg inför den stundande spliten och utsett en ny styrelse för mediadelen av bolaget. Givet den sammansättning vi ser på styrelsen bedömer vi att mediesegmentet kommer att fortsätta ha en aktiv förvärvsagenda där fokus kommer att vara att hitta tillgångar likt Askgambler.com och KaFe Rocks där det finns tekniska och operationella synergier.

Marginella förändringar av estimaten
Under Q1 har det pågått en större uppdatering i hur Googles algoritmer rankar resultat. Detta har medfört att vissa sidor får lägre trafik än andra. Vi är av den uppfattningen att hemsidor av listkaraktär – dvs enklare typer av affiliatesidor – är de som har drabbats hårdast. GIG har under de senaste åren diversifierat sin verksamhet genom mediesamarbeten, ökad närvaro på sociala medier samt ökat antal geografier. Vidare har man de senaste åren ökat antalet tillgångar med hög volym samt antalet partners. Trots dessa åtgärder sänker vi våra intäktsestimat med i snitt 1% under prognosperioden, då vi bedömer att operatörer har varit mer restriktiva i trafikköpande givet en hög volatilitet i sökresultat. Med beaktande av bolagets höga lönsamhet sjunker EPS med i snitt 3,6% under prognosperioden.

Oförändrat motiverat värde
Trots de estimatförändringar vi genomför lämnar vi vårt motiverade värde för GIG oförändrat. Vi anser att GIG kommer att vara ett av de bolag inom industrin med högst värdeskapande kommande år. Vi bedömer att värden kommer att utkristalliseras genom uppdelningen då de båda bolagen – Media och Plattform – får ett tydligare fokus.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 16-04-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/04/15/gig_preview.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/