2024-02-27 10:00:00

Omsättningen i linje med våra helårsestimat
Omsättningen i kvartalet uppgick till 48,3 mkr, vilket motsvarar en tillväxt om 41%, varav -19% utgjordes av organisk tillväxt. Den negativa organiska tillväxten kan främst hänföras till att bolaget dragit ned på marknadsföring, vilket ledde till att B2C-intäkterna minskade med 16%. EBITA i kvartalet uppgick till -1,1 mkr. Justerat för EO-poster kopplade till nedskrivningar (3,8 mkr) och reversering av tilläggsköpeskilling (13 mkr), uppgick ett normaliserat EBITA till -10,3 mkr, vilket är en nedgång med ca 3 mkr sedan Q3’23. ARR vid kvartalets utgång uppgick till 188,2 mkr, vilket motsvarar en nedgång om 8% q/q. Nedgången i ARR är delvis hänförlig till de minskade investeringarna i marknadsföring, men även viss churn inom B2B.

Omfattade estimatförändringar som en följd av åtgärdsprogram
2024 år bedömer vi att huvudfokus kommer att vara att försvara nuvarande ARR och leverera på de annonserade kostnadsbesparingsprogrammen. Detta leder till att vi sänker våra estimat för totala intäkter med 24% för innevarande år. Givet att vi sänker våra estimat för ARR för innevarande år kommer även estimaten för intäkterna 2025 sjunka med 26%. Den främsta orsaken till den kraftiga sänkningen är att vi drar ned marknadsföringsinvesteringar till en nivå där de försvarar ARR snarare än expanderar. Vi bedömer nu att bolaget kommer passera toppen om en ARR på 213 mkr under 2025. Tidigare hade vi räknat med att en positiv EBITDA skulle nås under 2024 och vi sänker således EBITDA-estimaten med 30 mkr. För 2025 sänker vi våra EBITDA-estimat med 43 mkr. Ytterligare en orsak till de minskade EBITDA-estimaten är en sänkning av aktiveringar.

Nytt motiverat värde reflekterar osäkerhet
Vi sänker vårt motiverade värde till 6-8 kr (32-34). Vi bedömer att aktien i dagsläget är prissatt baserat på ett scenario där den nuvarande kassan inte kommer att vara tillräcklig för att vända förlusterna i bolaget och en nyemission kommer behöva genomföras, vilket de låga multiplarna 2025-2026 återspeglar. Vi bedömer dock att stora delar av dagens nettoskuld kommer behövas för att nå positiva kassaflöden och vi använder således våra estimat för nettokassan 2026 om 51 mkr i vår värderingsbrygga. Vi bedömer att den främsta katalysatorn för kursen framöver kommer vara när bolaget börjar visa positiv EBITDA, vilket vi bedömer kunna ske under H2’24. Vi ser en uppsida i våra estimat om churn stabiliseras.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 27-02-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/02/26/albertq4.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/