2024-04-04 10:00:00

Möter relativt lätta jämförelsetal
BTS möter relativt enkla jämförelsetal i Q1’24. Q1’23 var ett utmanande kvartal med en organisk tillväxt om 2%. Vidare var lönsamheten svag och marginalen uppgick endast till 8,2%. Det var mot bakgrund av det svaga Q1’23 som många av de åtgärder som lett till bolagets rekordstarka Q4-rapport vidtogs och började implementeras. Vi bedömer således att den starka lönsamheten som sågs i Q4’23 kommer att kunna bibehållas. Vi anser alltså att bolaget kommer att fortsätta röra sig mot given guidning. Av de tio senaste gångerna BTS givit guidning har man hållit den sju gånger och dessutom höjt guidningen i det tredje kvartalet sex gånger. Vi ser således att det finns en potentiell uppsida i våra estimat. De gånger man höjt guidning i Q3 har EBITA-tillväxten i genomsnitt varit 26%.

Marginella kalibreringar av estimaten
Vi lämnar våra estimat för prognosperioden i princip oförändrade. Vi bedömer att bolaget kommer att fortsätta se en marginalexpansion under innevarande år, givet de åtgärder som togs under 2023. Vidare ser vi det som sannolikt att tillväxten kommer att accelerera under 2024 och 2025.

Intressant läge för aktien
BTS kommer att möta relativt lätta jämförelsetal för Q1’24 eftersom bolaget hade ett svagt Q1’23. Detta i kombination med att visibiliteten för innevarande år kommer öka i samband med kvartalsrapporten gör att vi anser att läget i aktien nu är intressant. Värderingen om EV/EBITDA 12,5x NTM är i linje med snittvärderingen de senaste fem åren.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 04-04-2024 kl. 09:25: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/04/04/bts_preview.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/