2021-02-10 06:30:00

Nordic Credit Rating (NCR) tilldelar den svenska bankmarknaden betyget 'bbb+' då ratinginstitutet förväntar sig ett ekonomiskt uppsving under 2021, drivet av utländsk efterfrågan på svenska exportvaror samt en eventuell återhämtning för tjänster och turism till tredje kvartalet 2021. Förväntningarna är beroende av att en stor andel av befolkningen är vaccinerad till sommaren 2021 samt att nuvarande restriktioner dras tillbaka. I takt med återhämtningen förväntar vi oss att arbetslösheten faller, framför allt bland unga vuxna som påverkats hårt av pandemin.

Trots substantiella statliga stöd under pandemin är Sveriges kreditvärdighet fortsatt stark, vilket påverkar vår bedömning positivt. Bostadspriser i Sverige steg med 11,5% under 2020 med mycket stark tillväxt från maj till november innan pandemins andra våg dämpade aktiviteten i december. NCR förväntar sig att bostadspriserna under 2021 kommer stiga mer i linje med den långsiktiga trenden om +6% per år.

"NCR anser att den svenska bankmarknaden har visat sig stark under 2020 vilket tillåtit banker att stärka kapitalbuffertar och förse företag och privatpersoner med krediter", säger Sean Cotten, analytiker på NCR. "Vi förväntar oss något högre realiserade kreditförluster under 2021, men att banker fortsätter att utvecklas starkt när ekonomin normaliseras under årets andra hälft."

Bankmarknadsbetyget är en del av NCR:s kreditbetyg för finansiella institutioner. Beroende av en emittents exponering och geografiska profil kan betyget påverka upp till 20% av en emittents totala kreditbetyg.

För mer information, kontakta gärna:
Sean Cotten, analytiker, +46735600337, sean.cotten@nordiccreditrating.com
Geir Kristiansen, analytiker, +4790784593, geir.kristiansen@nordiccreditrating.com