2021-03-16 07:00:00

Enligt en nyligen publicerad analys förväntar sig ratinginstitutet Nordic Credit Rating (NCR) att den regionala marknaden för gröna obligationer kommer fortsätta växa utanför EU-taxonomins ramar om taxonomins tekniska urvalskriterier för hållbara investeringar är för stränga. Den nordiska marknaden för gröna obligationer har hittills dominerats av fastighetsbolag, en nyckelsektor för taxonomin på grund av sektorns omfattande utsläpp.

"Tröskelvärden för energideklarationer är olika i olika EU-länder och de nuvarande tekniska urvalskriterierna i taxonomin är både för stränga och för subjektiva. Om detta består är det troligt att den nordiska marknaden för gröna obligationer kommer fortsätta växa utanför EU-taxonomins ramar och EU:s riktlinjer för gröna obligationer," säger Mille O. Fjeldstad, kreditanalytiker på NCR.

"I NCR:s kreditanalys bedömer vi inte huruvida ett bolag är hållbart eller inte. Istället fokuserar vi på hur hållbarhetsfaktorer påverkar kreditrisken i bolaget, exempelvis via dess konkurrenskraft, industririsk, operativa effektivitet och tillgång till finansiering. I vår analys pekar vi på de hållbarhetsrelaterade utmaningar som den nordiska fastighetssektor står inför och hur det påverkar bolagens kreditkvalitet," fortsätter Mille O. Fjeldstad.

För mer information, kontakta gärna:
Mille O. Fjeldstad, analytiker, +4799038916, mille.fjeldstad@nordiccreditrating.com
Marcus Gustavsson, analytiker, +46700442775, marcus.gustavsson@nordiccreditrating.com