2021-04-07 08:32:00

Vår 'A-' rating reflekterer SalMars gode lønnsomhet, bransjeledende kostnadseffektivitet og moderate gjeldsnivå. Historisk prisvolatilitet, miljøutfordringer og biologiske problemer i oppdrettsnæringen er også tatt hensyn til i vår vurdering.

Fiskeoppdrett er ennå ikke innlemmet i EUs taksonomi, som vi forventer vil gjøre det enklere for investorer å avgjøre om en aktivitet kan anses som bærekraftig. Imidlertid er miljøavtrykket til lakseoppdrett betydelig mindre enn kjøttproduksjon. Vi tror derfor at det er sannsynlig at det pågående arbeidet med å inkludere oppdrettsindustrien i EUs taksonomi vil lykkes.

Vi anser utsiktene for å være stabile og at oppdrettsnæringen vil dra nytte av økt etterspørsel fra hotell, restaurant og cateringindustrien etter COVID-19 pandemien. Lavere tilbud fra Chile antas å bidra til økte priser på mellomlang sikt. Vi tror derfor at SalMar vil beholde en god lønnsomhet og en moderat gjeldsbyrde også etter en periode med et høyt investeringsnivå. Vi forutsetter at eventuelle store investeringene i havbasert oppdrett vil bli løftet ut av selskapet.
Analyser relatert til SalMar ASA er tilgjengelig her.

Kontaktinformasjon:
Geir Kristiansen, analytiker, +4790784593, geir.kristiansen@nordiccreditrating.com
Mille O. Fjeldstad, analytiker, +4799038916, mille.fjeldstad@nordiccreditrating.com