2021-04-07 10:00:00

Vår 'A-' rating reflekterer Kongsberg Gruppens sterke markedsposisjon i sine nisjer, sterke kontantstrøm og moderate gjeldsnivå. Kongsberg Gruppen selger grønn teknologi til havbasert virksomhet, noe som støtter positivt opp under vår vurdering. Ratingen justeres ned en notch grunnet selskapets virksomhet innen forsvarsteknologi som kan påvirke tilgang på ekstern finansiering negativt, men justeres opp en notch grunnet statens posisjon som majoritetsaksjonær og deres beviste rolle som potensiell finansieringskilde.

De stabile utsiktene gjenspeiler vår forventning om at negative effekter fra COVID-19-pandemien vil avta i løpet av 2021, og føre til forbedrede markedsforhold for det maritime segmentet. Vi forventer også at forsvarsutgiftene vil holde seg på høye nivåer internasjonalt, og at etterspørselen etter Kongsberg Gruppens avanserte løsninger vil forbli sterk. I tillegg forventer vi at Kongsberg Gruppen ikke vil foreta vesentlige gjeldsfinansierte oppkjøp de neste årene.

Analyser relatert til Kongsberg Gruppen ASA er tilgjengelig her.

Kontaktinformasjon:
Geir Kristiansen, analytiker, +4790784593, geir.kristiansen@nordiccreditrating.com
Daniel Johansson, analytiker, +46732324378, daniel.johansson@nordiccreditrating.com