2021-02-19 10:20:00

Nordic Credit Rating (NCR) har idag bekräftat det långsiktiga kreditbetyget 'BBB+' för Svensk FastighetsFinansiering AB (publ) (SFF). Utsikterna är stabila. Samtidigt bekräftas det kortsiktiga kreditbetyget 'N-1+'.

Kreditbetyget reflekterar SFF:s låga riskaptit, bolagets roll för dess fem ägare, ägarnas kreditvärdighet och löpande stöd samt det säkerhetspaket som är relaterat till utestående obligationer. Betyget tar även hänsyn till den säkerställda fastighetsportföljens långa genomsnittliga kontraktslängd och höga ockupansgrad samt en stabil omvärld.
Dessa styrkor motvägs delvis av bolagets relativt höga skuldsättning och korta kapitalbindning. Betyget påverkas även negativt av en hög hyresgästkoncentration i fastighetsportföljen.

Portföljkoncentrationen, både när det kommer till fastigheter och hyresgäster, har ökat under 2020. Vi noterar emellertid att portföljens kontraktslängder och ockupansgrader är starka. Vi noterar därtill att osäkerheten i bolagets omvärld har ökat under det gångna året.

Utsikterna bedöms som stabila då vi förväntar oss en stabil utveckling för både SFF:s fastighetstyper och ägare. Vi förväntar oss att belåningsgraden behålls under 60%, medan bolagets riskaptit förblir låg.
Ytterligare analys rörande Svensk FastighetsFinansiering AB (publ) finns här.

För mer information, kontakta gärna:
Marcus Gustavsson, analytiker, +46700442775, marcus.gustavsson@nordiccreditrating.com
Sean Cotten, analytiker, +46735600337, sean.cotten@nordiccreditrating.com