2021-03-18 10:00:00

Nordic Credit Rating (NCR) har idag höjt sitt långsiktiga kreditbetyg för Offentliga Hus i Norden AB (publ) till 'BB+' från 'BB'. Samtidigt bekräftades det kortsiktiga betyget 'N-1' medan det långsiktiga betyget placerades på bevakningslista för potentiell uppgradering.

Höjningen återspeglar att Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) ökat sin ägarandel i Offentliga Hus till 72,93% (per 15 mars 2021) av både kapital och röster. SBB har en starkare kreditprofil än Offentliga Hus och vi ser SBB:s ökade ägarskap som positivt för Offentliga Hus finanseringsmöjligheter och kreditvärdighet.

Med placeringen av det långsiktiga betyget på bevakningslista för potentiell uppgradering signalerar NCR en hög sannolikhet för en uppgradering med ett kreditkvalitetssteg inom 90 dagar, beroende av utfallet av det offentliga uppköpserbjudande som delgivits aktieägare i Offentliga Hus.

NCR följer noga utvecklingen i Offentliga Hus och förväntar sig att fatta beslut inom 90 dagar om huruvida bevakningsplaceringen leder till uppgradering eller inte.

Ytterligare analys rörande Offentliga Hus i Norden AB (publ) finns här.

För mer information, kontakta gärna:
Marcus Gustavsson, analytiker, +46700442775, marcus.gustavsson@nordiccreditrating.com
Mille O. Fjeldstad, analytiker, +4799038916, mille.fjeldstad@nordiccreditrating.com