23:24:49 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-04 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-17 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2024-05-16 Årsstämma 2024
2024-04-26 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-06 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-09 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning BOAT 1.50 SEK
2022-05-18 Årsstämma 2022
2022-05-03 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2021-05-18 Årsstämma 2021
2021-05-11 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-17 Bokslutskommuniké 2020

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Nimbus Group är verksamma inom båttillverkning. Bolaget arbetar med utveckling och tillverkning av båtar. Produktportföljen inkluderar fritidsmotorbåtar under varumärken som Nimbus, Alukin, Aquador, Bella, och Flipper. Utöver huvudverksamheten erbjuds eftermarknadsservice, support och underhåll. Verksamhet innehas på global nivå, med störst närvaro inom Europa och Nordamerika. Nimbus Group grundades år 1968 och har sitt huvudkontor i Långedrag.
2023-12-13 08:30:00

Nimbus Groups AB (publ) har medverkat till att ta fram en konceptbåt baserad på ett energieffektivt skrov. I dagarna har sjötester inletts av båten vars skrovkonstruktion innebär att den kräver cirka 50 procent mindre energi vid framdrivning.

Konceptbåten är framtagen i ett samarbete mellan Nimbus Group och dess varumärke Alukin samt de båda norska bolagen Pascal Technologies AS och Evoy AS. Skrovet på båten är baserat på Pascal Technologies energieffektiva skrovteknologi AirHull och framdrivningen sker med hjälp av en elektrisk utombordare, framtagen av Evoy. Genom att båten är byggd i aluminium är dessutom skrov och påbyggnad 100 procent återvinningsbara vilket ytterligare minskar båtens miljöpåverkan.

Nimbus Group har som uttalad målsättning att företagets båtar skall ha så liten negativ miljöpåverkan som möjligt både vid tillverkning och i samband med användandet. Bolaget har inte låst sig vid enskilda motor- eller skrovteknologier utan har stor beredvillighet att pröva olika teknologier för att öka båtarnas miljömässiga hållbarhet.
”Att som i det här fallet pröva nya skrovkoncept är typiskt för vår pragmatiska inställning och vår nyfikenhet på nya teknologier. Skall vi klara att leva upp till våra högt ställda krav inom hållbarhetsområdet måste vi vara beredda att tänka och prova nytt när chansen ges”, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.

Pascal Technologies skrovkoncept bygger på en kombination av ett den traditionella båtens skrov och de principer som används av båtar med väldigt energieffektiva skrovteknologier, s k surface effect ship. Genom att med hjälp av en fläkt trycka in luft under båten minskar andelen av skrovet som ligger an mot vattenytan och därmed energiåtgången. Tester av denna typ av skrov har visat att teknologin kan minska energiförbrukningen med mellan 30 och 50 procent vilket ger en ökning av båtens räckvidd med 50-100 procent jämfört med vid användning av ett traditionellt skrov. Ett mer lättdrivet skrov kan underlätta omställningen till elektriska drivlinor.