23:07:32 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-04 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-17 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2024-05-16 Årsstämma 2024
2024-04-26 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-06 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-07 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-09 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning BOAT 1.50 SEK
2022-05-18 Årsstämma 2022
2022-05-03 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-22 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 Ordinarie utdelning BOAT 0.00 SEK
2021-05-18 Årsstämma 2021
2021-05-11 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-17 Bokslutskommuniké 2020

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Nimbus Group är verksamma inom båttillverkning. Bolaget arbetar med utveckling och tillverkning av båtar. Produktportföljen inkluderar fritidsmotorbåtar under varumärken som Nimbus, Alukin, Aquador, Bella, och Flipper. Utöver huvudverksamheten erbjuds eftermarknadsservice, support och underhåll. Verksamhet innehas på global nivå, med störst närvaro inom Europa och Nordamerika. Nimbus Group grundades år 1968 och har sitt huvudkontor i Långedrag.
2023-11-29 08:30:00

Nimbus Group AB (publ) kommer att inleda lokal produktion av båtar av varumärket Nimbus i Nordamerika. Tillverkningen kommer att ske i EdgeWater Power Boats befintliga produktionsanläggning i Edgewater, Florida, och som ingick vid förvärvet av EdgeWater tidigare i år. Anläggningen har sedan förvärvet uppdaterats för att klara en ökad produktion och med start i februari nästa år kommer initialt båtar av modell Nimbus T8 också att produceras där i anslutning till att modellåret 2025 produktplaneras.

Lokal produktion av båtar av varumärket Nimbus är ännu ett steg i Nimbus Groups strategiska satsning på försäljning av premiumbåtar på den viktiga marknaden i Nordamerika. Den nordamerikanska motorbåtsmarknaden är världens i särklass största och svarar för cirka hälften av världsmarknaden.

Nimbus Group har en uttalad tillväxtstrategi där en ökad satsning på den nordamerikanska marknaden samt premiumbåtar utgör centrala delar. För det tredje kvartalet i år rapporterade Nimbus Group en organisk försäljningsökning av premiumbåtar med 19 procent samtidigt som orderboken i Nordamerika ökade till rekordhöga 550 mkr, motsvarande 58 procent av den totala orderboken.

”Att nu även inleda en lokal produktion av båtar av varumärket Nimbus är ett naturligt nästa steg i vår ökande satsning på den viktiga nordamerikanska marknaden”, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.