22:27:05 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-28 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-01 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-03 Ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2024-05-31 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Bokslutskommuniké 2023
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2023-11-17 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-18 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 Ordinarie utdelning NEPA 0.56 SEK
2023-06-09 Årsstämma 2023
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 Ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2022-05-19 Årsstämma 2022
2022-05-19 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2021-05-20 Årsstämma 2021
2021-05-20 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-22 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2020-05-20 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-20 Årsstämma 2020
2020-03-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-31 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2019-05-29 Årsstämma 2019
2019-05-21 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-22 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2018-05-31 Årsstämma 2018
2018-05-24 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-01 Ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2017-05-31 Årsstämma 2017
2017-05-31 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-31 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-31 Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Nepa är ett konsultbolag. Bolaget är specialiserat inom onlinebaserad varumärkesuppföljning. Produkterna används av små- och medelstora företagskunder som använder bolagets data för att analysera kundbeteenden som har påverkan på företagets finansiella ställning. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Stockholm.
2023-08-18 08:00:00

Q2 i sammandrag

  • Årligen återkommande intäkter (ARR) ökade med 7,3 procent till 174,3 (162,5) Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Nettoomsättningen minskade med 13,1 procent, eller 14,5 procent valutajusterat, till 75,2 (86,5) Mkr.
  • Nedgången orsakades av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter, som minskade med 54,3 procent till 10,0 (22,0) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter ökade med 0,7 procent till 44,8 (44,5) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter med 1,4 procent till 20,3 (20,1) Mkr.
  • Bruttoresultatet minskade med 16,7 procent, eller 18,6 procent valutajusterat, till 55,8 (67,0) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 74,2 (77,5) procent.
  • Rörelseresultatet minskade till -9,7 (9,6) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -13,0 (11,1) procent.
  • Exklusive jämförelsestörande poster om 6,9 (2,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -2,9 (11,8) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -9,0 (9,0) Mkr och Resultat per aktie till -1,14 (1,14) kronor.

H1 i sammandrag

  • Nettoomsättningen minskade med 11,1 procent, eller 12,6 procent valutajusterat, till 147,9 (166,4) Mkr.
  • Nedgången orsakades främst av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter, som minskade med 43,8 procent till 23,0 (41,0) Mkr.
  • Abonnemangsintäkter ökade med 0,6 procent till 87,5 (87,0) Mkr medan ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 3,0 procent till 37,3 (38,4) Mkr.
  • Bruttoresultatet minskade med 15,9 procent, eller 17,8 procent valutajusterat, till 108,7 (129,1) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,5 (77,6) procent.
  • Rörelseresultatet minskade till -13,6 (18,5) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -9,2 (11,1) procent.
  • Exklusive jämförelsestörande poster om 6,9 (5,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -6,8 (23,7) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -13,4 (16,9) Mkr och Resultat per aktie till -1,71 (2,15) kronor.

Affärshändelser
UNDER PERIODEN

  • Ferry Wolswinkel utsågs till tillförordnad VD den 1 juni 2023. Styrelsen aktiverade under kvartalet en sökprocess efter en permanent VD.
  • Årsstämman beslutade om att välja Dan Foreman till styrelseordförande samt nyval av Adam Lytle, Carl-Fredrik Meijer och Fredrik Beltzér.
  • Årsstämman beslutade om att dela ut 0,56 kr per aktie.
  • Ytterligare besparingsåtgärder medförde omstruktureringskostnader om 6,9 Mkr.

EFTER PERIODEN

  • Nepa kommer efter kostnadsbesparingar i kvartalet nå den tidigare kommunicerade årliga kostnadsbasen av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr i Q4 2023, men fortsätter att vidta åtgärder för att säkerställa att verksamheten drivs lönsamt.
  • Anders Dahl utsågs till tillförordnad Operativ Chef.
  • Försäljningstrenden i Q2 har fortsatt in i juli, med minskade ad hoc-intäkter från icke-abonnenter.

Koncernens nyckeltal

Siffror i Mkr om inte annat angesQ2 2023Q2 2022FörändringH1 2023H2 2022FörändringHelår 2022
ARR174,3162,57,3 %174,3162,57,3 %170,9
Nettoomsättning75,286,5-13,1 %147,9166,4-11,1 %312,1
Varav abonnemangsintäkter44,844,50,7 %87,587,00,6 %169,8
Bruttoresultat55,867,0-16,7 %108,7129,1-15,9 %236,2
Bruttomarginal74,2 %77,5 %-3,373,5 %77,6 %-4,175,7 %
Justerat rörelseresultat-2,911,8-14,7-6,823,7-30,529,4
Justerad rörelsemarginal-3,8 %13,7 %-17,5-4,6 %14,2 %-18,89,4 %
Rörelseresultat-9,79,6-19,4-13,618,5-32,119,7
Rörelsemarginal-13,0 %11,1 %-24,1-9,2 %11,1 %-20,36,3 %
Resultat efter skatt-9,09,0-17,9-13,416,9-30,317,5
Vinstmarginal-11,9 %10,4 %-22,3-9,1 %10,1 %-19,25,6 %
Operativt kassaflöde-7,67,4-15,0-2,018,0-20,015,9
Nettokassa45,179,6-34,545,179,6-34,563,8
Resultat per aktie, kronor-1,141,14-2,28-1,712,15-3,852,22
Genomsnittligt antal aktier7 863 1867 863 1860 %7 863 1867 863 1860 %7 863 186

VD har ordet

Detta är min första delårsrapport som jag lämnar i egenskap av tillförordnad VD sedan jag tillträdde posten den 1 juni. Vi summerar ett utmanande första halvår, där ett försämrat marknadsklimat påverkade våra kunder och följaktligen vår verksamhet i form av vikande försäljning. De förändrade marknadsförutsättningarna krävde en skyndsam respons.

Vi har under sommaren lagt fram en plan som adresserar några utav våra största utmaningar såsom kostnadseffektivitet och intern effektivitet, samt prissättning och paketering. Som tillförordnad VD är ett av mina första steg att tillsätta Anders Dahl som tillförordnad operativ chef. Han kommer leda större delen av detta initiativ framåt. Vi vet vad som behöver åstadkommas och jag är övertygad om att de satsningar vi nu gör kommer visa goda resultat på medellång och lång sikt. Jag vill passa på att tacka våra fantastiska medarbetare som visat på ett stort tålamod och förmåga att vilja driva och förändra Nepas framtid.

NETTOOMSÄTTNING
Under det andra kvartalet minskade koncernens nettoomsättning med 13,1 procent. Nedgången orsakades främst av en betydande minskning på 54,3 procent av ad hoc-intäkter från icke-abonnerande kunder. Abonnemangsintäkter och ad hoc-intäkter från abonnenter växte å andra sidan med 0,7 respektive 1,4 procent, men inte tillräckligt för att kompensera för det totala omsättningstappet.

Tack vare en framgångsrik merförsäljningsstrategi och fortsatt lågt kundbortfall ökade våra Årligen Återkommande Intäkter (ARR) med 7,3 procent till 174,3 Mkr. ARR-tillväxten bekräftar styrkan i våra trackinglösningar, vilket också är vår kärnverksamhet. Därför är jag övertygad om att vi erbjuder konkurrenskraftiga marknadsinsikter till världskända varumärken.

Sex månader efter sjösättningen av en dedikerad försäljningsorganisation kan vi nu se märkbara resultat. Tillväxten i vår försäljningspipeline har accelererat och våra försäljningssatsningar är mer välfokuserade och datadrivna än någonsin. Säljarna har nu tydliga incitament för att driva abonnemangstillväxt. Jag har stor tilltro till denna förändring och är övertygad om att den kommer kunna förbättra konverteringen av leads, korta ned säljcykler och skapa en framgångsrik säljkultur. De konsumentvarumärken som adderades till vår prestigefyllda kundlista under det andra kvartalet är bevis på denna positiva riktning. Med hjälp av våra skickliga säljchefer har jag fortfarande möjlighet att ägna en betydande mängd tid åt intäktsbringande aktiviteter i min roll som tillförordnad VD.

LÖNSAMHET
På grund av en lägre förväntad nettoomsättning under det första halvåret har vi dessvärre inte hunnit uppnå de nödvändiga kostnadsbesparingar som krävts för att återställa lönsamheten. Under kvartalet genomförde vi ytterligare kostnadsbesparande åtgärder som resulterade i omstruktureringskostnader på totalt 6,9 Mkr, främst kopplat till avgångsvederlag, vilket försämrade vårt resultat ytterligare. Nepa kommer efter dessa åtgärder nå en årlig run rate av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr i Q4 2023.

PÅGÅENDE AKTIVITETER OCH UTSIKTER
Försäljningstrenden under det andra kvartalet har fortsatt in i juli, med en fortsatt minskning av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter.

Vi bibehåller vår försiktiga ställning till rådande marknadsförhållanden och strävar alltjämt efter en effektiv och lönsam verksamhet. Därför vidtar vi för närvarande ytterligare kraftiga åtgärder för att trimma vår kostnadsstruktur. Det inkluderar både personalförändringar och personalneddragningar och innebär att vi siktar bortom den kommunicerade run rate om 220 Mkr i Q4 2023. Vårt främsta mål är att återställa lönsamheten under de kommande kvartalen.

Vi fortsätter samtidigt integrera regionala funktioner i en global struktur där det är möjligt, något som ger våra skickliga kundteam bättre förutsättningar för att leverera marknadsinsikter till globala varumärken. Under andra halvan av 2023 ligger vårt fokus på att optimera organisationsstrukturen för detta ändamål. Vi fortsätter även att förbättra försäljningsprocessen och stärka våra marknadsaktiviteter. Vår strategi syftar till att effektivisera interna processer och arbetssätt, samtidigt som den säkerställer att vi kontinuerligt kan leverera värdeskapande insikter till våra ansedda kunder.

Ferry Wolswinkel
Tillförordnad VD och Chief Revenue Officer