Söndag 11 Maj | 18:11:46 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-24 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-15 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-17 N/A X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2025-06-16 N/A Årsstämma
2025-05-09 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-03 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2024-05-31 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-18 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.56 SEK
2023-06-09 - Årsstämma
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 1.23 SEK
2022-05-19 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2021-05-20 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-20 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-22 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2020-05-20 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-03-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2019-05-29 - Årsstämma
2019-05-21 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-05-24 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-03-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-01 - X-dag ordinarie utdelning NEPA 0.00 SEK
2017-05-31 - Årsstämma
2017-05-31 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-31 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Nepa är ett konsultbolag. Bolaget är specialiserat inom onlinebaserad varumärkesuppföljning. Produkterna används av små- och medelstora företagskunder som använder bolagets data för att analysera kundbeteenden som har påverkan på företagets finansiella ställning. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Stockholm.
2023-05-16 08:00:00

Q1 i sammandrag

  • Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,3 procent till 168,6 (170,9) Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Abonnemangsintäkter ökade med 0,5 procent till 42,8 (42,5) Mkr.
  • Nettoomsättningen minskade med 9,0 procent, eller 10,3 procent valutajusterat, till 72,7 (79,9) Mkr.
  • Bruttoresultatet minskade med 14,9 procent, eller 16,5 procent valutajusterat, till 52,9 (62,1) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 72,7 (77,8) procent.
  • Rörelseresultatet minskade till -3,9 (8,9) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -5,3 (11,1) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -4,5 (7,9) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,57 (1,00) kronor.

Affärshändelser

UNDER PERIODEN

  • Sonja Thorngren tillträdde som CFO den 6:e februari 2023.

EFTER PERIODEN

  • Nepa Indien leder säljsatsningar i APAC.
  • Nepa vidtar kraftiga åtgärder för att fullt ut realisera avsedda kostnadsbesparingar om 31,2 Mkr och nå en årlig kostnadsbas av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr vid Q4 2023.
  • Försäljningsutvecklingen i april, framför allt av ad hoc-projekt, speglar den fortsatt svaga efterfrågan i marknaden.

Koncernens nyckeltal

Siffror i Mkr om inte annat angesQ1 2023Q1 2022Rullande 12 månaderHelår 2022
ARR168,6170,9168,6170,9
ARR, tillväxt-1,3%16,1%-1,3%1,0%
Abonnemangsintäkter42,842,5170,1169,8
Abonnemangsintäkter, tillväxt0,5%16,3%10,5%14,8%
Nettoomsättning72,779,9305,0312,1
Omsättningstillväxt-9,0%11,6%0,4%5,6%
Bruttoresultat52,962,1226,9236,2
Bruttomarginal72,7%77,8%74,4%75,7%
Justerat rörelseresultat-3,911,913,629,4
Justerad rörelsemarginal-5,3%14,9%4,5%9,4%
Rörelseresultat-3,98,96,919,7
Rörelsemarginal-5,3%11,1%2,3%6,3%
Resultat efter skatt-4,57,95,117,5
Vinstmarginal-6,2%9,9%1,7%5,6%
Kassaflöde från den löpande verksamheten5,610,710,815,9
Nettokassa62,788,762,763,8
Resultat per aktie, kronor-0,571,000,652,22
Genomsnittligt antal aktier7 863 1867 863 1867 863 1867 863 186

VD har ordet

LANSERING AV ETT NYTT RAPPORTFORMAT
Idag lanserar vi en ny version av vår kvartalsrapport för att öka transparensen av vår resa. Ett viktigt inslag är ändringen av segmentsrapporteringen. Från och med nu skiljer vi på abonnemangsintäkter (återkommande intäkter minus repetitiva kampanj-mätningar i det tidigare rapportformatet) och ad hoc-intäkter från abonnenter respektive övriga kunder.
Dessutom redovisar vi nyckeltal som:

  • Årligen återkommande intäkter (ARR)
  • Net revenue retention (NRR)
  • Kundbortfall
  • Snittintäkt per abonnent

Vi har även övergett den tidigare marknadsspecifika segmentrapporteringen och i stället riktat fokus mot våra produktområden. Allt som allt anser vi att förändringarna beskriver Nepa på ett mer förståeligt sätt.

KVARTALET I KORTHET
Nettoomsättningen under det första kvartalet minskade med 9 procent eller 7,2 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, varav 6 Mkr är relaterade till färre ad hoc-projekt med kunder utan abonnemangskontrakt. Dessa intäkter minskade med 31,5 procent och speglar det nuvarande svaga marknadsklimatet i industrin.

Det positiva är att vi fortfarande har en stabil bas av abonnenter med ett kundbortfall i kvartalet om 1,6 procent. Abonnemangsintäkterna ökade med 0,5 procent och årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,3 procent. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 7,7 procent.

Bruttomarginalen påverkades negativt av färre ad hoc-projekt, lägre intäkter i segmentet Customer Experience och negativa valutakurseffekter.

KOSTNADSBESPARINGSPROGRAM
De tidigare kommunicerade kostnadsbesparings-programmen avsåg att spara 31,2 Mkr i personalkostnader samt övriga externa kostnader på årsbasis, relativt kostnadsbasen per oktober och november 2022 innan programmen infördes. Givet en tydligt svagare marknad än förväntat realiseras dock dessa besparingar alldeles för långsamt. Därför vidtar vi nu kraftiga åtgärder för att fullt ut realisera avsedda besparingar och nå en årlig kostnadsbas (personalkostnader och övriga externa kostnader) om 220 Mkr vid Q4 2023.

Utöver det förstärker vi våra säljsatsningar ytterligare för att återupprätta lönsamheten.

SÄLJFOKUS
Den genomsnittliga abonnemangsintäkten per abonnent har vuxit från 0,97 miljoner kronor 2019 till 1,27 miljoner kronor under de senaste 12 månaderna, varje år med ett lågt kundbortfall och stadig NRR. Det är resultatet av ett gott arbete med att skala och uppgradera befintliga kunder med ökad omfattning av trackinglösningar. Nu behöver vi öka fokuset på att attrahera nya kunder.

Den nya säljorganisationen som etablerades i början av kvartalet har redan börjat visa på en positiv utveckling av sin pipeline och har lyckats stänga affärer med ett flertal välrenommerade varumärkesägare. I takt med att de fasas in i vår abonnemangsmodell kommer intäkter från dessa kunder att öka över tid.

UTSIKTER
Att bygga en säljorganisation i ett tuffare marknadsklimat är svårt, men vi tror det är rätt väg att gå för att skapa långsiktigt och bestående aktieägarvärde. I nuläget ser vi dock utdragna säljcykler och avvaktande kunder. Försäljnings-utvecklingen i april, framför allt av ad hoc-projekt, speglar den fortsatt svaga efterfrågan i marknaden.

Ulrich Boyer
Grundare och VD