Fredag 18 Juli | 14:14:10 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2025-10-23 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.70 SEK
2025-05-06 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-26 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.20 SEK
2024-04-25 - Årsstämma
2024-04-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-25 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag ordinarie utdelning HEM 1.00 SEK
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-20 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 - X-dag ordinarie utdelning HEM 0.55 SEK
2022-04-29 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-01 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-04 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Hemnet Group är en digital marknadsplats för bostäder i Sverige. Bolaget erbjuder olika typer av annonseringspaket och möjligheter för bostadssäljande konsumenter att marknadsföra sin bostad; varumärkes- och statistikprodukter till fastighetsmäklare samt annonsprodukter till företag. Hemnet tillgängliggör även statistik och data kring den svenska bostadsmarknaden som finns tillgängligt på bolagets webbplats. Bolaget grundades år 1998 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-07-18 08:00:00

Sammanfattning för perioden april-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 19,4 procent till 483,5 (405,0) MSEK
  • EBITDA ökade 20,7 procent till 260,9 (216,2) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 21,5 procent till 237,7 (195,6) MSEK
  • ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), ökade 34,7 procent till 8 451 (6 274) SEK

Sammanfattning för perioden januari-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 23,3 procent till 812,0 (658,4) MSEK
  • EBITDA ökade 24,6 procent till 418,4 (335,9) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 26,6 procent till 372,7 (294,5) MSEK
  • ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), ökade 34,7 procent till 7 674 (5 695) SEK

apr-junjan-junRullande 12 månHelår
(MSEK, om inte annat anges)20252024Förändring20252024Förändringslutar jun 20252024
Nettoomsättning483,5405,019,4%812,0658,423,3%1 548,2 1 394,6
EBITDA*260,9216,220,7%418,4335,924,6%802,3719,8
EBITDA-marginal*, %54,0%53,4%0,6 p.e.51,5%51,0%0,5 p.e.51,8%51,6%
Rörelseresultat*237,7195,621,5%372,7294,526,6%712,0633,8
Resultat efter skatt185,0148,724,4%287,9221,130,2%548,2481,4
Resultat per aktie, före utspädning, SEK11,951,5525,8%3,022,3031,3%5,745,01
Resultat per aktie, efter utspädning, SEK11,941,5426,0%3,022,2931,9%5,735,00
Kassaflöde från den löpande verksamheten229,2204,811,9%349,9295,3
18,5%621,5566,9

* Alternativa nyckeltal, se sidor 17-19 för beräkning och definitioner.

¹ Beräkningen av utspädning av antalet aktier görs baserat på det antal dagar som incitamentsprogrammen varit aktiva under respektive period.

VD har ordet

Kommentarer
Hemnet levererade ett starkt resultat under det andra kvartalet, med fortsatt tillväxt trots en svagare bostadsmarknad med ett lägre antal publicerade annonser. Nettoomsättningen ökade med 19,4% och EBITDA med 20,7%, drivet av en tillväxt på 34,7% i genomsnittlig intäkt per publicerat objekt (ARPL) jämfört med samma period föregående år. EBITDA-marginalen för kvartalet ökade till 54,0 %, från 53,4 % andra kvartalet 2024.

Ökningen i ARPL drevs främst av att fler bostadssäljare valde våra tilläggsprodukter tillsammans med prisjusteringar. Konverteringsgraden till större paket ökade under kvartalet och fick stöd av lanseringen av Hemnet Max den 1 april. Även om Hemnet Max stod för en mindre andel av uppgraderingarna, har lanseringen bidragit till att ännu fler säljare uppgraderade sina annonser.

Efter en mer aktiv inledning på året minskade antalet publicerade annonser jämfört med samma period föregående år. Detta speglar en svagare marknad, präglad av makroekonomisk osäkerhet och tuffare jämförelsetal, där räntesänkningarna i maj och juni förra året ledde till en förhöjd aktivitet. Marknaden gick dessutom in i ett lugnare tempo tidigare än normalt inför sommaren, då både säljare och mäklare visade större försiktighet med att publicera nya objekt i en miljö med rekordhögt utbud och längre försäljningstider.

Nettoomsättningen inom B2B låg på samma nivå som föregående år, vilket är en förbättring jämfört med det första kvartalet. Vi ser fortsatt stark efterfrågan på Hemnets unika produkter från både fastighetsmäklare och banker. Samtidigt är efterfrågan på displayannonsering, särskilt från bostadsutvecklare och andra annonsörer, fortsatt lägre än historiska nivåer, en trend som hållit i sig i flera kvartal och speglar fortsatt osäkerhet på marknaden.

Under kvartalet fortsatte vi att stärka vårt kunderbjudande och användarupplevelse, med start i lanseringen av Hemnet Max. Även om Hemnet Bas, Plus och, framförallt, Premium fortsatt är de mest populära paketen, är de tidiga resultaten för Hemnet Max uppmuntrande. I Stockholm presterade annonser med Hemnet Max, publicerade mellan 1 april och 1 juni, bättre än Premium-annonser, med i genomsnitt 40% högre budpremier och 75% fler annonsvisningar. Dessa resultat ligger i linje med vår paketstrategi: Hemnet Max skapar redan tydligt värde för de säljare som väljer paketet, och vi ser stor långsiktig potential i takt med att vi vidareutvecklar erbjudandet.

Andra produktnyheter under kvartalet, som antingen lanseras inom kort eller redan har lanserats, inkluderar ett personligt upptäcktsflöde för inloggade användare, kurerade annonslistor, möjlighet att dela annonser från webben till sociala medier samt pushnotiser i realtid för sparade sökningar – allt som tillsammans bidrar till ett ökat värde för våra användare och kunder.

Enligt ny data var 9 av 10 sålda bostäder i Sverige under 2024 någon gång under försäljningsprocessen annonserade på Hemnet¹ – ett starkt bevis för vår position som den självklara plattformen för bostadsannonsering. Vår marknadsledande position bekräftas också av en nyligen genomförd konsumentundersökning från Kantar Media, där Hemnet var det självklara förstahandsvalet för både köpare (83 %) och säljare (87 %) – långt före andra plattformar. Sammantaget bekräftar dessa resultat Hemnets position som Sveriges ledande bostadsplattform och det förtroende, värde och den relevans vi tillför människors bostadsresa.

Genom riktade investeringar i produktutveckling och marknadsföring under kvartalet har vi lagt grunden för fortsatt innovation och långsiktig tillväxt. Vi går in i andra halvåret med fokus på att skapa ännu mer värde för våra kunder och med tillförsikt och stolthet över det vi hittills har åstadkommit i år. Jag ser fram emot vad vi tillsammans kan uppnå under årets kommande månader.

Jonas Gustafsson
VD
Juli 2025

¹Baserat på en jämförelse mellan Hemnets annonsdata och statistik över bostadsförsäljningar 2024 från Statistiska centralbyrån (SCB), publicerad den 4 juli 2025.

*****************************************

I samband med rapporten presenterar Hemnets VD Jonas Gustafsson och CFO Anders Örnulf resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Presentationen kan följas i direktsändning via nedan länk.
https://hemnet.events.inderes.com/q2-report-2025/register

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5004220

Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.

*****************************************

För mer information kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

Jessica Sjöberg, Chief Communication and Brand Officer
M: +46 730689933
E: jessica.sjoberg@hemnet.se

IR-förfrågningar
Ludvig Segelmark, Head of IR
M: +46 70 250 14 40
E: ludvig.segelmark@hemnet.se

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram