03:36:02 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-29 Ordinarie utdelning DORO 2.00 SEK
2024-04-26 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-26 Årsstämma 2024
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2023-04-28 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-28 Årsstämma 2023
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-21 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2022-04-29 Årsstämma 2022
2022-04-29 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-22 Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-22 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-30 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-29 Årsstämma 2021
2021-02-17 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-27 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2020-04-24 Årsstämma 2020
2020-04-24 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-03 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-19 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-30 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-27 Årsstämma 2018
2018-02-15 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-24 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-13 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 Ordinarie utdelning DORO 1.00 SEK
2017-04-27 Årsstämma 2017
2017-04-27 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-17 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-28 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-11 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-05-03 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-27 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-17 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-04 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-28 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2015-04-27 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-27 Årsstämma 2015
2015-02-13 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-07 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-11-07 Analytiker möte 2014
2014-08-21 Extra Bolagsstämma 2014
2014-08-21 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-13 Ordinarie utdelning DORO 1.50 SEK
2014-05-12 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-05-12 Årsstämma 2014
2014-02-14 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-08 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-11-08 Analytiker möte 2013
2013-09-11 Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-21 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-15 Ordinarie utdelning DORO 1.25 SEK
2013-05-14 Årsstämma 2013
2013-05-14 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-13 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-08 Analytiker möte 2012
2012-11-08 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-21 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-11 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-22 Ordinarie utdelning DORO 1.00 SEK
2012-03-21 Årsstämma 2012
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-03-24 Ordinarie utdelning DORO 0.50 SEK
2011-03-23 Årsstämma 2011
2011-02-14 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-09 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-19 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-05 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-26 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2010-03-25 Årsstämma 2010
2010-02-18 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-04 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-06 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-03-27 Ordinarie utdelning DORO 0.00 SEK
2009-03-26 Årsstämma 1
2005-04-04 Split DORO 5:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Doro är en europeisk teknologikoncern specialiserade mot seniorsegmentet. Bolaget erbjuder egenutvecklade produkter och tjänster så som telefoner, mobiltelefoner, smartphones, applikationer och annan teknologi anpassad för seniorer. En stor del av produkterna innehåller olika trygghetslarm. Bolagets huvudmarknader är Norden och större delarna av Europa. Doros huvudkontor ligger i Malmö.
2023-07-14 08:00:00

Sammanfattning av kvartalet

  • Doros nettoomsättning uppgick till 203,0 Mkr (198,4), en ökning med 2,3 procent.
  • Bruttomarginalen landade på 40,3 procent (35,6).
  • EBITDA uppgick till 12,8 Mkr (15,7), en minskning med 18,5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,0 Mkr (5,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 0,5 procent (2,7).
  • Periodens resultat efter skatt var 1,1 Mkr (4,9) och resultatet per aktie var 0,05 SEK (0,20).
  • Fritt kassaflöde var 13,1 Mkr (34,9).

Sammanfattning januari-juni

  • Doros nettoomsättning uppgick till 411,3 Mkr (402,9), en ökning med 2,1 procent.
  • Bruttomarginalen landade på 38,0 procent (33,8).
  • EBITDA uppgick till 28,0 Mkr (30,5), en minskning med 8,2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,2 Mkr (8,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,0 procent (2,1).
  • Periodens resultat efter skatt var 4,7 Mkr (8,3) och resultatet per aktie var 0,19 SEK (0,34).
  • Fritt kassaflöde var ‑1,8 Mkr (20,7 Mkr).

VD-ord
Investering i framtiden fortsätter
Trenden med fortsatt svag utveckling inom konsumenthandeln i Europa fortsatte också under andra kvartalet 2023 och den ekonomiskt utmanande situationen ledde till minskad hushållskonsumtion av konsumentelektronik. I slutet av maj visade EU4-marknaden för seniortelefoni (Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Sverige) en värdeminskning om -12,5% jämfört med föregående år.
Utfasningen av äldre telekommunikationsnät (2G och 3G) och övergången till 4G accelererade ytterligare under det andra kvartalet. I Frankrike kommunicerade operatörerna sina tidplaner för nedstängning av 2G- och 3G-näten. Den största franska mobiloperatören planerar nu ekonomiska incitament för att få sina abonnenter att uppgradera till 4G-produkter, och detta är något som Doro drar nytta av tack vare vår starka position inom 4G-kategorin. Dock finns det fortfarande en stark efterfrågan på 2G-produkter på vissa av våra marknader, särskilt i DACH-regionen. Som ett resultat härav kunde Doro upprätthålla en god försäljning av 2G-produkter på dessa marknader under kvartalet.
Trots att marknaden för seniortelefoni minskade, ökade Doros omsättning för både feature phones och smartphones jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt minskade försäljningen av fastnätstelefoni och icke-Doro-produkter under kvartalet. Den totala försäljningen uppgick till SEK 203 miljoner, vilket sammantaget innebär en blygsam ökning med 2% jämfört med föregående år. Vår bruttomarginal förbättrades avsevärt och nådde 40%, tack vare en fördelaktig produktmix, en stabil USD-kurs och positiv utveckling av våra fraktkostnader.
Att hålla nere lagerkostnaderna var också en prioritet under detta kvartal, och vi lyckades sänka vårt lagervärde med 35 miljoner jämfört med samma kvartal föregående år. Detta är särskilt viktigt nu med övergången från 2G och 3G till 4G samtidigt som vi fortsätter att optimera vår produktportfölj.
I enlighet med vår strategi att bredda vårt sortiment samtidigt som vi bibehåller vår ledande position inom seniortelefoni, fortsatte vi att investera i framtiden genom att anställa mer personal inom produktledning och produktutveckling. Samtidigt fortsatte vi också arbetet med kanalstrategi och marknadsföring vad gäller våra nya innovationsprodukter. När det gäller marknadsaktiviteter deltog vi i flera stora kundevent och mässor under kvartalet. Vi är särskilt stolta över att i Frankrike fått ett pris för vår Doro Smartklocka från landets största seniortidning.
Under kvartalet fortsatte vi med våra nya försäljningsaktiviteter, inklusive implementeringen av "end-cap"-lösningar i Norden och Storbritannien samt Irland, och nu står Tyskland näst på tur. Vi har också investerat i utbildningar och workshops för externa sälj- och merchandising-team, som kommer att besöka våra viktigaste kunders butiker under andra halvan av året. Detta är särskilt viktigt eftersom seniorer fortfarande i stor utsträckning handlar i fysiska butiker och föredrar traditionell butiksshopping.
Direkt-till-konsument-verksamheten fortsätter att vara en av våra viktigaste strategiska prioriteringar, och tack vare vårt förstärkta e-handelsteam ökar vi nu användningen av digital marknadsföring och försäljning i snabb takt. Detta ger oss också en snabbare och mer direkt kommunikation med konsumenterna. Under kvartalet har vi därför också investerat i en djupgående externanalys av våra nuvarande kunskaper, verktyg och plattformar inom den digitala sfären. Detta ger oss större klarhet kring hur vi kan växa snabbare inom online-kanalerna i framtiden.
Vårt fokus på seniorerna, våra slutanvändare, fortsatte också under andra kvartalet med konsument-forskning och prototyping. Vi har dessutom arbetat med att förbättra våra processer och kund-återkoppling för att säkerställa att vi får en utökad förståelse för seniorernas behov och utmaningar.
Alla dessa investeringar för framtiden återspeglas i ökade rörelsekostnader, vilket resulterar i ett blygsamt rörelseresultat (EBIT) om 1,0 miljoner SEK för kvartalet.
Slutligen har vi ökat vårt fokus på våra värderingar: Trust, Ease and Care. Vi har aktivt börjat arbeta över hela organisationen för att säkerställa att dessa värderingar genomsyrar allt vi gör, både internt och externt gentemot kunder, slutkonsumenter och partners. Vi tror starkt att dessa värderingar utgör grunden för att utveckla rätt produkter för våra seniorer för framtiden.
Jörgen Nilsson, VD och koncernchef